Do kina marsz: Kwiecień 2016Ja co miesiąc proponujemy Wam solidny pakiet najciekawszych zapowiedzi kinowych i DVD. Jest co wybierać, zarówno dla miłośników blockbusterów jak i koneserów kina niezależnego.
EsensjaDo kina marsz: Kwiecień 2016Ja co miesiąc proponujemy Wam solidny pakiet najciekawszych zapowiedzi kinowych i DVD. Jest co wybierać, zarówno dla miłośników blockbusterów jak i koneserów kina niezależnego. Marsz do kina
Wyszukaj / Kup Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości (2016, reż. Zack Snyder) Twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony film Zacka Snydera bije rekordy kasowe. Z drugiej recenzje są, delikatnie rzecz ujmując, mało entuzjastyczne. To może napiszemy tylko że polska premiera wypada równo w Prima Aprilis, ale o tym, czy pójdziecie do kina musicie zdecydować sami. Rewelacja z festiwalu Sundance, film Ricka Famuyiwy to niby typowa opowieść o dojrzewaniu: mamy tu amerykańskie liceum, geeków i luzaków, nastoletnie dowcipy i dramy. Tyle że jeśli jesteś czarnym nastolatkiem z dzielni w Los Angeles, niby typową opowieść możesz zakończyć z kulką w głowie. „Dope” to nakręcone z biglem, świetnie zagrane, pełne humoru i empatii młodzieżowe kino – i szkoda tylko, że ma tak skromną dystrybucję i łatwo przegapić je w repertuarze.
Wyszukaj / Kup Opowieść o miłości i mroku (2015, reż. Natalie Portman) „Opowieść o miłości i mroku” to ekranizacja autobiograficznej powieści słynnego izraelskiego pisarza, laureata Nagrody Nobla Amosa Oza, a przy tym pełnometrażowy debiut reżyserski Natalie Portman. To dwa mocne powody, by zwrócić na ten film uwagę.
Wyszukaj / Kup Łowca i Królowa Lodu (2016, reż. Cedric Nicolas-Troyan) Opinie o „Królewnie Śnieżce i Łowcy” były raczej podzielone: jedni wytykali błędy scenariusza i niewykorzystane pomysły, inni doceniali mroczną estetykę i dojrzałość, zaskakujące w baśni z kategorią wiekową PG-13. Oraz znakomitą Charlize Theron w roli złej królowej – ktoś w Hollywood nie bez racji wykalkulował, że to losy jej bohaterki są ciekawszym materiałem na następny film w serii, dlatego w tym roku dostaniemy prequel tamtej historii. Bez Śnieżki, ale z Łowcą (zawsze mile widziany Chris Hemsworth), z wspomnianą Theron, Emily Blunt oraz strzelającą z łuku Jessicą Chastain. W zwiastunach wygląda to trochę jakby Thor, Merida Waleczna i Elsa z „Krainy Lodu” chcieli spuścić łomot złej królowej – sami zdecydujcie, czy bardziej zachęca to do obejrzenia filmu, czy od niego odstrasza. „Mustang” Deniz Gamze Ergüven to jeden z obrazów nominowanych w tym roku do nieanglojęzycznego Oscara (choć to film o Turcji, reżyserowany przez Turczynkę, to reprezentował na Oscarach Francję). My mogliśmy go oglądać na zeszłorocznych Nowych Horyzontach i został tam przez widzów bardzo pozytywnie odebrany. „Mustang” to opowieść o współczesnej Turcji, o roli kobiety w tym kraju, o szukaniu własnej drogi w opresyjnym społeczeństwie. Film ważny i poruszający, jeden z tych, których z pewnością w tym miesiącu nie można przegapić. Zmarły siedem lat temu J. G. Ballard to jeden z najważniejszych współczesnych pisarzy, jak mało kto potrafiący opisać przemoc kapitalizmu i skutki, jakie na ludzką psychikę wywiera rozwój technologiczny. Proza brytyjskiego autora doczekała się już kilku intrygujących kinowych adaptacji – „Imperium Słońca” na wielki ekran przeniósł Steven Spielberg, a kontrowersyjną „Kraksę” David Cronenberg. W „High-Rise” (czyli „Wieżowcu”, jakbyście szukali w bibliotece) za kamerą stanął jeden z najbardziej obiecujących brytyjskich reżyserów, Ben Wheatley (może nie przekonali was jego „Turyści”, których można było obejrzeć w polskich kinach, ale jeśli znacie wcześniejszą „Listę płatnych zleceń”, pewnie wciąż macie ciarki). W obsadzie też wyborowe nazwiska: Tom Hiddleston, Sienna Miller, Jeremy Irons, Elisabeth Moss. Jak do tej pory film dzieli krytyków – ale czy w ogóle możliwe jest wyobrazić sobie ekranizację powieści Ballarda, która wzbudziłaby powszechny zachwyt? Z dwuletnim opóźnieniem trafia do naszych kin pokazywany wcześniej na Sputniku głośny „Major”, wcześniejszy film twórcy „Durnia” Jurija Bykowa. O filmie pisał na naszych łamach Sebastian Chosiński: „Jeśli wydaje Wam się, że „Drogówka” Wojtka Smarzowskiego była prawdziwie męskim filmem, chcąc ocenić „Majora”, znajdziecie się w kropce. Jurij Bykow zrealizował bowiem dramat, który zarówno brutalnością, jak i pesymistyczną wizją świata bije na głowę produkcję Polaka. Na dodatek Rosjanin zmusił swoich bohaterów do dokonywania wyborów, z jakimi nie poradziliby sobie nawet ich protoplaści rodem z tragedii antycznych.”. Znany ze „Sceny zbrodni” reżyser Joshua Oppenheimer znów zagląda w Otchłań. Tym razem bardziej niż sprawcami prawicowego terroru w Indonezji, zainteresowany jest perspektywą ofiar – tych, których dyktatura uznała za „komunistów” i postanowiła wytępić. Trudno wyobrazić sobie, żeby tej wiosny trafił do polskich kin film, który mocniej chwyta za gardło – pozycja obowiązkowa, nie tylko dlatego, że nominowana do Oscara („Scena ciszy” przegrała z „Amy” Asifa Kapadii). Marsz do… kina domowego O nagrodzonym w zeszłym roku w Gdyni filmie Magnusa von Horna pisaliśmy: Von Horn, stawiając widzów przed nader poważnym dylematem moralnym, nie daje prostych recept. Wręcz przeciwnie, kierując losami bohaterów tak, a nie inaczej, sprawia, że kilka razy trzeba mocno zacisnąć zęby, aby nie dać upustu złości. To z kolei skłania do jeszcze jeden refleksji, dotyczącej tego, jak bardzo różni się – zakładając, że Szwed przedstawił sytuację hipotetyczną, ale jednak bardzo realną – system resocjalizacji w Skandynawii od tego, z którym mamy do czynienia w Polsce. O filmie Paolo Sorrentino pisaliśmy: Reżyser znów zestawia refleksję nad stanem kultury z opowieścią o mężczyźnie, któremu na tamten świat bliżej już niż dalej; banał konsumpcji z tematami ostatecznymi, porządki pop i sacrum (na tyle, na ile rolę tego drugiego spełniać może sztuka). Wychodzi z tego film trochę wtórny, ale ujmujący. Intrygujący, choć nierówny. Sorrentino bierze motywy przerabiane już wielokrotnie wcześniej – i nawet jeśli nie mówi na ich temat nic nowego (a nie mówi), to przynajmniej nieźle udaje, wydobywając z nich liryzm, owo „wielkie piękno”.
Wyszukaj / Kup Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy (2015, reż. J.J. Abrams) Nie możemy nie odnotować, że w tym miesiącu na DVD pojawią się najnowsze „Gwiezdne wojny”. Będzie można przewijać i stopować, by odgadnąć, czyją córką jest Rey. O filmie Stevena Spielberga pisaliśmy: Gdy działania amerykańskich służb specjalnych kojarzą nam się raczej z tajnymi więzieniami, waterboardingiem i Guantanamo, Steven Spielberg przypomina, że cel nie uświęca środków, a prawa człowieka i demokratyczny porządek to nie tylko ładne hasła, ale zadania, których nie można unieważnić potrzebą chwili. A że czyni to w filmie tak błyskotliwym, trzymającym w napięciu i świetnie zagranym jak „Most szpiegów”, łatwo mu wybaczyć tę odrobinę patosu. 31 marca 2016 |
Brytyjska autorka kryminałów Dorothy Leigh Sayers, w przeciwieństwie do Raymonda Chandlera czy spółki pisarskiej używającej pseudonimu Patrick Quentin, nie była rozpieszczana przez polskich reżyserów. W połowie lat 80. powstały jednak dwa oparte na jej opowiadaniach, zrealizowane przez Stanisława Zajączkowskiego, spektakle. Jeden z nich był adaptacją tekstu zatytułowanego „Człowiek, który wiedział, jak to się robi”.
więcej »Czy nikt z Was nie marzył, żeby popływać sobie pod wodą wraz z ulubionym koniem? Nie? To dziwne…
więcej »Powie ktoś, że oparta na prozie słowackiego pisarza Juraja Váha „Noc w Klostertal” byłaby ciekawsza, gdyby nie pojawiający się na finał wątek propagandowy. Tyle że nie pobrzmiewa on wcale fałszywą nutą. Gdyby przyjąć założenie, że cała ta historia wydarzyła się naprawdę, byłby nawet całkiem realistyczny. W każdym razie nie zmienia to faktu, że spektakl Tadeusza Aleksandrowicza ogląda się znakomicie nawet pięćdziesiąt pięć lat po premierze.
więcej »Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz
Latająca rybka
— Jarosław Loretz
Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Kręgi Gwiezdnych Wojen
— Szymon Charko
Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Porażki i sukcesy 2016, czyli filmowe podsumowanie roku
— Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Najgorsze filmy 2016 roku
— Esensja
50 najlepszych filmów 2016 roku
— Esensja
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch
Prezenty świąteczne 2016: Płyty DVD i Blu-Ray
— Esensja
Najlepsze filmy II kwartału 2016
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski
East Side Story: Upadły anioł w tarapatach
— Sebastian Chosiński
Mandalorian. Odcinek 8: Niańczyć i chronić
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 7: Człowiek honoru
— Kamil Witek
Ostateczny Porządek
— Kamil Witek
Skywalker na sterydach
— Konrad Wągrowski
Mandalorian. Odcinek 6: Żadnych pytań
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 4: Dwójka wspaniałych
— Kamil Witek
Mandalorian. Odcinek 3: Tak każe obyczaj
— Kamil Witek
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Gdzie rewelacyjna kung-fu panda 3????