Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Steve Peterson, George MacDonald
‹Champions, The Superhero Role-Playing Game›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChampions, The Superhero Role-Playing Game
Data produkcji1981
Autor
Wydawca Hero Games
CyklChampions
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Tacy, co w pelerynkach...

1 2 »
Champions SRPG

Michał Wyporski

Tacy, co w pelerynkach...

Champions SRPG

Steve Peterson, George MacDonald
‹Champions, The Superhero Role-Playing Game›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChampions, The Superhero Role-Playing Game
Data produkcji1981
Autor
Wydawca Hero Games
CyklChampions
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
- A teraz, Szanowni Państwo, pozwólcie przedstawić sobie naszego gościa honorowego. Panie i panowie – oto Obsidian!
Wśród zgromadzonych dzieci i ich rodziców rozległy się gromkie oklaski, towarzyszące mocarnemu bohaterowi w drodze na mównicę.
– Panie i Panowie, dziękuję za wyrazy uznania. To wielka satysfakcja, kiedy ktoś zostaje doceniony za swoje czyny. I właśnie po to dziś się tu zebraliśmy: aby docenić i wyróżnić tych wspaniałych, młodych ludzi za ich wybitne osiągnięcia.
Szerokim ruchem wskazał rząd krzeseł, gdzie siedzieli uczniowie wyróżnieni Stypendium Naukowym Hillermana.
Kiedy burza braw ucichła, Obsidian kontynuował.
– A teraz przejdźmy do najbardziej prestiżowego wyróżnienia. Oto najlepszy uczeń szkoły Hillerman Junior High. Ten młody człowiek otrzymuje najwyższe oceny od początku swej szkolnej kariery. Pomimo tego, że jest dwa lata młodszy od swoich kolegów, już w wieku jedenastu lat został wybrany przewodniczącym Rady Uczniowskiej i delegatem do Parlamentu Szkolnego. Prócz tego reprezentuje swoją szkołę w biegach przełajowych. A do tego, muszę przyznać, nieźle gra na trąbce.
Gdzieniegdzie na sali rozległy się chichoty, ale natychmiast zagłuszył je tubalny głos herosa:
– Przyjaciele, oto tegoroczny zdobywca tytułu Najlepszego Studenta szkoły Hillermana – Howard Brody!
Młody, szczupły i bardzo niski, w porównaniu z siedzącymi obok ósmoklasistami, człowiek wstał i zbliżył się do podium. Kiedy Obsidian podszedł, by wręczyć mu puchar, kątem oka zauważył ciemną sylwetkę, widoczną przez świetlik na dachu audytorium. „Co do…” przemknęło mu przez głowę, kiedy okno rozprysło się w deszczu odłamków. Odruch, nabyty przez godziny ćwiczeń na sali walki, kazał rzucić mu się przed chłopca i osłonić go własnym ciałem. Czując rozpryskujące się na swej pancernej piersi rakietowe pociski stwierdził, że unosi się w powietrzu, wsparty o niewidzialną barierę otaczającą ucznia. Usłyszał cichy, niepewny głos.
– Cholera, teraz wszyscy będą wiedzieli, że jestem mutantem…
Ciemne postacie odziane w czerń i uzbrojone w futurystycznie wyglądającą broń wysypały się przez drzwi i okna pomieszczenia. Dziwnie wyglądające lufy skierowane były w stronę młodego mutanta. Jeden z napastników, prawdopodobnie przywódca, szczeknął krótko w stronę swoich ludzi.
– Szlag! Ten odmieniec przebudził swoją moc! Standardowa taktyka ’Brain-Drain’ i ’Beamer’. Dawać tu dwóch z wyposażeniem ’Strongman’!
• • •

Bruce Harlick
‹Champions II: The Super Supplement!›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChampions II: The Super Supplement!
Data produkcji1982
Autor
Wydawca Hero Games
CyklChampions
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Polski rynek RPG rozrósł się ostatnio tak, że fani praktycznie każdego gatunku mogą znaleźć coś dla siebie. Chcemy fantasy? Proszę bardzo. Potrzebny horror? Z przyjemnością. Coś futurystycznego? A jakże. Cyberpunk? Bez problemu. Bajka i sielanka. Ale nie do końca. Jeżeli przyjrzeć się lepiej, pojawiają się białe plamy. Ot, choćby tacy superherosi. Spojrzy człek tęsknym okiem na leżący nieopodal stosik komiksów i aż go ręce świerzbią…
Na świecie było i jest wydawanych wiele systemów komiksowych. Aberrant, Blood of Heroes, Brave New World, Heroes and Heroines, Villains and Vigilantes, Marvel SAGA, Living Legends… Ale wszyscy wiedzą, że król jest tylko jeden.
Dawno, dawno temu, bo 1981 roku, dwaj panowie, George MacDonald i Steve Peterson, wydali system, jakiego dotąd nie było. W ręce graczy oddano mechanikę umożliwiającą zbudowanie sobie postaci z punktów, określenie jej wad, zalet i umiejętności, a także nadanie jej dowolnych, specyficznych tylko dla niej, mocy.
Narodzili się Championsi.
To była prawdziwa rewelacja. W ciągu roku Champions SRPG (the Super Role Playing Game) stali się najlepiej sprzedającym się systemem w USA. System sprzedawał się jak ciepłe bułeczki, toteż już w 1984 roku wydano poprawioną i rozszerzoną drugą edycję. W tym samym roku wydano również podręczniki umożliwiające grę w innych settingach, w oparciu o tę samą, rewolucyjną (jak na te czasy, rzecz jasna) mechanikę. Na rynku pojawiły się Star Hero, Fantasy Hero, Ninja Hero, Western Hero i Cyber Hero. To był pierwszy uniwersalny system z prawdziwego zdarzenia. W 1987 roku zebrano i zunifikowano raz jeszcze zasady, przy okazji przejmując najlepsze rozwiązania z innych systemów wydawanych przez Hero Games, takich jak Justice Inc., Espionage, Danger International, czy Robot Warriors. Prace trwały dwa lata, ale wreszcie na początku 1989 pojawił się, tadam, tadam, Hero System.
Co wyróżniało Hero System na tle innych mechanik RPG? Punktowe tworzenie postaci? Liczbowy system skilli opartych na atrybutach? Brak sztywnego podziału na klasy? Możliwość płynnego rozwoju postaci bez sztucznych ograniczeń w postaci poziomów? To prawda, w każdej z tych dziedzin Championsi byli jednym z prekursorów. Ale oprócz wszystkich tych innowacyjnych, jak na początek lat osiemdziesiątych, cech, Championsi mieli jeszcze coś, czego świat jeszcze nie widział.
Wyobraźmy sobie typowy świat rodem z amerykańskiego komiksu. Panteon superbohaterów i superłotrów wydaje się sięgać po horyzont. Jak opisać w jednym podręczniku moce potężnego, kuloodpornego osiłka, superzwinnego, biegającego po ścianach akrobaty, półpłynnego człowieka z roztopionego metalu, bogini władającej pogodą, niematerialnego władcy umysłów czy miotającego kulami energii cyborga? A to tylko kilka klasycznych typów postaci. Takie przykłady można mnożyć i mnożyć. Przecież to musi mieć setki stron!

Steve Peterson
‹Champions III: Another Super Supplement!›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChampions III: Another Super Supplement!
Data produkcji1984
Autor
Wydawca Hero Games
CyklChampions
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Nieprawda. Championsi umożliwiają grę dowolną postacią. Bez wyjątku. A zasady tworzenia postaci mieszczą się na niecałych stu dwudziestu stronach. Jak to możliwe? Bardzo prosto. Projektanci systemu zrezygnowali z rozpisywania wszystkich możliwych mocy, zaklęć, cyberwszczepów czy czego tam jeszcze, koncentrując się na ich efekcie. Przykład? Proszę bardzo. Po co tracić czas na opisywanie osobno ognistej kuli, błyskawicy, plazmy, deszczy kwasu czy innych laserów? Za każdym razem chodzi przecież o to, żeby zrobić przeciwnikowi krzywdę na odległość, czyż nie? Stwórzmy sobie zatem moc, nazwijmy ją Energy Blast i umówmy się, że wszystko, co robi przeciwnikowi kuku na dystans, to jest właśnie to. A czy to będzie prądem, strzałą z łuku, czy splunięciem kwasem, to już tzw. Special Effect. Proste? Proste.
Zaraz, zaraz, powie ktoś, przecież taki fajerbol to jest zupełnie inny, niż byle seria z karabinu maszynowego. Tu obszar rażenia, tam seria. Gdzie Rzym, gdzie Krym… No dobra. To załóżmy sobie jeszcze, że mamy zbiór modyfikacji, odpowiednio wpływających na specyfikę i koszt punktowy danej mocy. Rozszerzenia na plus i limitacje na minus. Co wtedy? Potrzebny fajerbol? Proszę bardzo. Energy Blast o takiej a takiej sile z rozszerzeniem Explosion albo Area Effect. Z różdżki? OK., limitacja Focus. Wymaga rzucenia zaklęcia? To dorzućmy jeszcze Incantation i Requires Skill Roll. Jak powiadają, sky is the limit.
Czy kogoś jeszcze dziwi, że system o takim potencjale żyje i jest rozwijany od dwudziestu lat z okładem? Przez ten czas wydano cztery i pół edycji samych Championsów (pół, gdyż mająca przejściowe problemy z dystrybucją firma HeroGames zezwoliła na wydanie w 1997 roku przez R. Talsorian Games systemu „Champions: New Millennium”, opartego na mechanice Fuzion. Ten sam świat, choć nieco przesunięty w przyszłość, ale mechanika już nie ta…). Dodatkowo na początku kwietnia wyszła piąta edycja mechaniki Hero System (której nakład został w ciągu miesiąca wykupiony na pniu i trzeba czekać do końca maja na reprint), zaś piąta edycja Championsów zapowiedziana została na sierpień. Mniam, mniam.
Oprócz podstawowych podręczników Hero Games wydało ponad pięćdziesiąt dodatkowych, zachowując zdrową proporcję – dwie trzecie to sourcebooki, jedna trzecia – scenariusze. Wszystkie zachowują wysoki poziom i aż żal, że niektóre są już out-of-print. Na szczęście większość z nich sprzedawana jest również w postaci elektronicznej jako pliki PDF, a poza tym w związku z wydaniem piątej edycji szaleństwo rozkręca się na nowo, więc drżyjcie, portfele!
1 2 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 IV 2024

Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
Miłosz Cybowski

3 IV 2024

Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.

więcej »

Magia i Miecz: Siłą rozpędu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 III 2024

Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Rzecz o magów ubijaniu
— Michał Wyporski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.