Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Roberto Pazzi
‹Pokój na wodzie›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokój na wodzie
Tytuł oryginalnyLa stanza sull’acqua
Data wydania14 sierpnia 2013
Autor
PrzekładMonika Woźniak
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-05186-3
Format232s. 145×205mm
Cena34,90
Gatunekhistoryczna
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie jest dobrze, gdy za dużo emfazy w powieści
[Roberto Pazzi „Pokój na wodzie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieści historyczne nie muszą być nudne. Ale niestety, czasami są.

Kamil Armacki

Nie jest dobrze, gdy za dużo emfazy w powieści
[Roberto Pazzi „Pokój na wodzie” - recenzja]

Powieści historyczne nie muszą być nudne. Ale niestety, czasami są.

Roberto Pazzi
‹Pokój na wodzie›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokój na wodzie
Tytuł oryginalnyLa stanza sull’acqua
Data wydania14 sierpnia 2013
Autor
PrzekładMonika Woźniak
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-05186-3
Format232s. 145×205mm
Cena34,90
Gatunekhistoryczna
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dwie bodaj najlepsze powieści o czasach starożytnych to „Ja, Klaudiusz” Gravesa i „Egipcjanin Sinuhe” Waltariego. Obydwie łączą elegancki styl, wciągająca opowieść i bogaty obraz antyku (nie zawsze zgodny z prawdą, ale takie już prawo literatury). Co najmniej jednego z tych elementów brakuje w „Pokoju na wodzie” Roberto Pazziego.
Włoski autor przedstawił alternatywną historię Ptolemeusza XV Cezariona, domniemanego syna Kleopatry i Juliusza Cezara. To właśnie na Cezarionie zakończyła się licząca tysiące lat tradycja faraonów. Jak możemy przeczytać w łatwo dostępnych źródłach, po klęsce pod Akcjum Kleopatra próbowała ocalić małoletniego syna, wysyłając go statkiem do Indii. Załoga jednak zdradziła i na wieść o śmierci królowej zawróciła do Egiptu, gdzie czternastoletni faraon trafił w ręce Oktawiana Augusta. A gdy Oktawian zapytał swojego nauczyciela, filozofa Arejosa, co powinien zrobić z przyrodnim bratem, w odpowiedzi usłyszał: „nie jest dobrze, gdy za dużo Cezarów na świecie”.
U Pazziego do przykrego spotkania ostatniego faraona z pierwszym cesarzem jednak nie dochodzi. Statek, którym płynie Cezarion, napotyka na wodzie inną łódź. Podróżuje nią etiopska księżniczka Afra, również uciekająca z własnego kraju i również zagrożona spiskiem załogi. Uciekinierzy potajemnie zamieniają się więc miejscami – w razie buntu Cezarion popłynie łodzią Afry do Etiopii, a Afra statkiem Cezariona do Egiptu.
„Pokój…” napisano ładnym, bogatym językiem, często starającym się odwoływać do uczuć, tak bohaterów, jak i czytelnika. Paradoksalnie właśnie w tym tkwi nieszczęście tej powieści. Można odnieść wrażenie, że jedyną ambicją autora było stworzenie nastroju, który zostawałby w wyobraźni i skłaniał do samodzielnego dopowiedzenia sobie reszty tej dość kameralnej historii. I być może by mu się udało, gdyby nie szarżował z poetyckim uniesieniem w każdym zdaniu. Dlatego osiągnął co najwyżej efekt przeestetyzowania. Pieszcząc stylistycznie kolejne fragmenty aż do przesady, zagubił gdzieś opowieść, którą wśród tych dwustu stron białego wiersza momentami trudno odnaleźć.
Giną też osobowości bohaterów, którzy są tak wypchani czułością i dramą, że trudno dać wiarę w ich portrety. Zamiast nastrojowej historii o miłości, samotności i polityce, jak zapewne widział ją Pazzi, dostajemy więc rzecz karykaturującą emocje i męczącą w lekturze. Tak niestety czasami bywa, że to co w zamyśle autora jest piękne, na papierze traci blask. Wszystko zależy od tego, jak posługujemy się słowami.
koniec
2 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Zapomniany wędrowiec
— Kamil Armacki

Barok w pigułce
— Kamil Armacki

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Na ubitej ziemi
— Kamil Armacki

Pieśń nad pieśniami
— Kamil Armacki

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Kill ’Em All
— Kamil Armacki

Tragedia maltańska
— Kamil Armacki

Trzeci Dumas
— Kamil Armacki

Drugie życie kota
— Kamil Armacki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.