Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Graham Greene
‹Czynnik ludzki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzynnik ludzki
Tytuł oryginalnyThe Human Factor
Data wydania14 sierpnia 2015
Autor
PrzekładAdam Pituła
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-382-4
Format320s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cena zdrady
[Graham Greene „Czynnik ludzki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Czynniku ludzkim” Graham Greene przyciąga uwagę czytelników nie tylko trzymającą w napięciu opowieścią o próbie wykrycia podwójnego agenta w szeregach brytyjskiego wywiadu, ale również dzięki przekonującemu ukazaniu rozmaitych motywów, które mogą doprowadzić do takiej współpracy z wrogiem.

Marcin Mroziuk

Cena zdrady
[Graham Greene „Czynnik ludzki” - recenzja]

W „Czynniku ludzkim” Graham Greene przyciąga uwagę czytelników nie tylko trzymającą w napięciu opowieścią o próbie wykrycia podwójnego agenta w szeregach brytyjskiego wywiadu, ale również dzięki przekonującemu ukazaniu rozmaitych motywów, które mogą doprowadzić do takiej współpracy z wrogiem.

Graham Greene
‹Czynnik ludzki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzynnik ludzki
Tytuł oryginalnyThe Human Factor
Data wydania14 sierpnia 2015
Autor
PrzekładAdam Pituła
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-382-4
Format320s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Niewątpliwie to w biografii Grahama Greene’a tkwi źródło jego wnikliwego podejścia do tematu rywalizacji służb wywiadowczych z obu stron żelaznej kurtyny. Autor „Czynnika ludzkiego” sam bowiem był współpracownikiem MI6, a jego bliskim znajomym był słynny radziecki „kret” Kim Philby. To zresztą zdemaskowanie działalności tego ostatniego i pozostałych członków tzw. siatki szpiegowskiej z Cambridge spowodowało, że w latach siedemdziesiątych (kiedy toczy się akcja powieści) brytyjskie służby specjalne za wszelką cenę starały się uniknąć kolejnej wpadki. W „Czynniku ludzkim” z zainteresowaniem możemy więc obserwować, jak pod pozorem rutynowej kontroli prowadzone jest dochodzenie w celu wykrycia źródła przecieku tajnych materiałów. Tropy prowadzą do mało znaczącej, zajmującej się Afryką komórki, w której w Londynie pracuje raptem dwóch agentów. Wkrótce okazuje się, że – mimo podjętej obserwacji obu mężczyzn – wskazanie winowajcy wcale nie jest taką prostą sprawą.
Graham Greene wprawdzie dość szybko ujawnił czytelnikom tożsamość „kreta”, ale zarazem włożył sporo wysiłku w nakreślenie interesujących portretów psychologicznych podejrzanych o zdradę. Nie da się ukryć, że Maurice Castle i Arthur Davis różnią się od siebie pod wieloma względami, a mimo to całkiem dobrze się dogadują i nawet spotykają towarzysko poza pracą. Pierwszy z nich zbliża się już do emerytury i prowadzi ustabilizowane, rodzinne życie. Jednak w jego przeszłości można natrafić na znacznie bardziej dramatyczne zdarzenia, w szczególności w okresie pobytu na misji w RPA, skąd musiał uciekać wraz ze swoją obecną żoną. Dla odmiany Arthur Davis to zakochany w sekretarce kawaler, który chciałby wreszcie zasmakować pracy w terenie, a póki co szasta pieniędzmi na alkohol i obstawianie zakładów na wyścigach. Obaj mieli więc swoje słabe punkty, a także dostęp do tajnych dokumentów, ale będziemy mogli się przekonać, że tylko jeden miał swoje powody i zarazem możliwości, żeby przekazać te informacje radzieckiemu wywiadowi. Fabuła zaś nabiera jeszcze rozpędu w momencie, kiedy nieuchronnie zbliża się moment dekonspiracji „kreta”, który jednak próbuje wyrwać się z matni.
„Czynnik ludzki” to niewątpliwie bardzo wciągająca powieść szpiegowska, w której znajdziemy zarówno emocjonującą intrygę sensacyjną czy dynamicznie toczącą się akcję, jak i znakomicie oddane emocje oraz motywy człowieka, który gotów jest podjąć ryzykowną, podwójną grę. Graham Greene ukazuje ponadto, jak wysoka może być cena, którą będzie musiał zapłacić „kret” w przypadku wpadki. To wszystko sprawia, że nie tylko naprawdę trudno się oderwać od tej lektury, ale również ma ona szansę przypaść do gustu osobom ceniącym wiarygodność psychologiczną literackich bohaterów.
koniec
5 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Patrzeć jak wszystko zostaje w tyle
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.