Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 grudnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Antoni Nykowski
‹Pan Samochodzik i templariusze›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPan Samochodzik i templariusze
Dystrybutor Netflix
Data premiery12 lipca 2023
ReżyseriaAntoni Nykowski
Scenariusz
ObsadaMateusz Janicki, Sandra Drzymalska, Maria Dębska, Olgierd Blecharz, Przemysław Bluszcz, Anna Dymna
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania1 godz. 50 min
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Utracony skarb
[Antoni Nykowski „Pan Samochodzik i templariusze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie ma nic złego w odchodzeniu w adaptacjach filmowych od oryginału (tak zresztą było też w świetnym serialu ze Stanisławem Mikulskim w tytułowej roli), ale w przypadku nowego „Pana Samochodzika i templariuszy” pomysły scenarzysty sprawiły, że główny bohater bardziej kojarzy się z różnymi ikonami popkultury niż z panem Tomaszem z powieści Zbigniewa Nienackiego. Co gorsza, nie przekłada się to wcale na atrakcyjniejszą fabułę.

Marcin Mroziuk

Utracony skarb
[Antoni Nykowski „Pan Samochodzik i templariusze” - recenzja]

Nie ma nic złego w odchodzeniu w adaptacjach filmowych od oryginału (tak zresztą było też w świetnym serialu ze Stanisławem Mikulskim w tytułowej roli), ale w przypadku nowego „Pana Samochodzika i templariuszy” pomysły scenarzysty sprawiły, że główny bohater bardziej kojarzy się z różnymi ikonami popkultury niż z panem Tomaszem z powieści Zbigniewa Nienackiego. Co gorsza, nie przekłada się to wcale na atrakcyjniejszą fabułę.

Antoni Nykowski
‹Pan Samochodzik i templariusze›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPan Samochodzik i templariusze
Dystrybutor Netflix
Data premiery12 lipca 2023
ReżyseriaAntoni Nykowski
Scenariusz
ObsadaMateusz Janicki, Sandra Drzymalska, Maria Dębska, Olgierd Blecharz, Przemysław Bluszcz, Anna Dymna
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania1 godz. 50 min
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W sumie trudno nawet określić, dla kogo ten film został nakręcony. Fanom książek o Panu Samochodziku raczej nie wystarczy to, że akcja toczy się w czasach PRL-u, wszyscy szukają skarbu templariuszy, głównemu bohaterowi pomagają sympatyczni harcerze, a wehikuł sprawdza się w wielu krytycznych sytuacjach. W istocie fabuła ma bowiem niewiele więcej wspólnych elementów z powieścią. Z kolei dla młodych widzów może być tutaj zbyt dużo przemocy, a pan Tomasz dopiero pod koniec seansu (o ile do niego dotrwają) może zacząć zdobywać ich sympatię. Trudno też oczekiwać, że wyraźnie widoczne w tym dziele liczne popkulturowe inspiracje zapewnią mu światową widownię – bo po co oglądać niezbyt udane naśladownictwo, jeśli można sięgnąć po oryginały?
Niedobre przeczucia odnośnie do całej fabuły można mieć już w czasie początkowych scen, gdy jesteśmy świadkami starcia w leżącej na odludziu latarni morskiej. No cóż, może to są wyczyny godne na przykład Indiany Jonesa (szczególnie jeśli wziąć pod uwagę image przeciwnika pana Tomasza, który wygląda trochę jak zły Zorro), ale trudno nie zastanawiać się w tym momencie, po kiego diabła wprowadzane są nieznane z powieści postacie i w zupełnie odmienny sposób ukazany jest Petersen. Wprawdzie tak jak w oryginale jest on zagranicznym poszukiwaczem skarbów rywalizującym z głównym bohaterem, ale w filmie nie dość, że jest też jego dobrym znajomym, to w dodatku szybko zostanie wyeliminowany w naprawdę dramatycznych okolicznościach, a jego miejsce zajmie córka Karen.
Po tym dynamicznym początku mamy chwile wytchnienia, gdy główny bohater na konferencji prasowej w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentuje odnaleziony złoty krzyż, który ma być wskazówką prowadzącą do ukrytego skarbu templariuszy. Niestety z każdą kolejną minutą konsternacja widzów tylko rośnie. Nawet pal licho to, że Gierymska – będąca przełożoną pana Tomasza (zamiast powieściowego dyrektora Marczaka) – przypomina M z filmów o Jamesie Bondzie, bo Ewa Błaszczyk w tej roli wypada całkiem przekonująco. Zresztą z serią o agencie 007 musi kojarzyć się również postać wuja Gromiłło (całkiem udany występ Adama Ferencego), który w filmie nie tylko wciąż żyje, ale też nadal podrasowuje słynny samochód. Większym problemem jest jednak to, że wraz z pojawieniem się na ekranie tajemniczej Łajmy (niewiele tutaj pomaga ciepło wprost emanujące z Anny Dymnej) fabuła coraz bardziej oddala się od logiki i prawdy historycznej, a o zakończeniu w tym kontekście to chyba w ogóle lepiej już nie wspominać.
Niby powinniśmy z wypiekami na twarzy obserwować zaciętą rywalizację o cenny skarb, ale mamy nieodparte wrażenie, że zaserwowano nam danie drugiej świeżości. Można zrozumieć, że twórcy chcieli zainteresować Panem Samochodzikiem światową widownię, ale czy naprawdę w tym celu trzeba go było upodabniać do Roberta Langdona? Poważnym mankamentem jest również to, że główny bohater przez większość filmu jest dość antypatyczny. Może i ma on podstawy, by być przekonanym o własnej wielkości, ale z przykrością patrzymy, jak z góry traktuje Bogu ducha winną dziennikarkę czy troje harcerzy. Pod względem gry aktorskiej Mateuszowi Janickiemu w sumie nie można niczego zarzucić, ale scenariusz ustawił go niestety w roli chłopca do bicia. Niewiele tutaj pomaga nawet przemiana, jaka zachodzi w panu Tomaszu, gdy cała ta przygoda dobiega końca.
Niestety „Pan Samochodzik i templariusze” w wersji Neflixa to tak naprawdę dość swobodna wariacja na temat powieści Zbigniewa Nienackiego, która nie ma szansy ani odnieść światowego sukcesu, ani spełnić oczekiwań fanów cyklu o panu Tomaszu. Na podstawie końcowych scen można podejrzewać, że twórcy mają ochotę wziąć się teraz za adaptację „Pana Samochodzika i tajemnicy tajemnic”, ale chyba lepiej byłoby, gdyby z tego zrezygnowali.
koniec
17 lipca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Depresja gangstera
Sebastian Chosiński

3 XII 2023

Po uwolnieniu z rosyjskiej kolonii karnej ukraiński reżyser Ołeh Sencow dokończył swój filmowy projekt, do którego przymierzał się jeszcze przed Euromajdanem. Nie nakręcił jednak wcale filmu patriotycznego, ku pokrzepieniu serc, ale dramat gangsterski, który przenosi widzów w okrutne i szalone lata 90. ubiegłego wieku. Tym samym „Nosorożca” można uznać za ukraińską odpowiedź na rosyjskie „Brata” czy „Córki mafii”.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Dziki Wschód w obronie Stalingradu
Sebastian Chosiński

29 XI 2023

Druga odsłona trzyczęściowego uzbeckiego miniserialu „Tu jest granica” wyreżyserowana została już nie przez Jurija Stepczuka, lecz Eduarda Chaczaturowa. Z poprzednią powiązana jest miejscem akcji (pogranicze z Afganistanem) oraz głównymi bohaterami (Koriesznikow, Łozowoj, Swietłana, Talibchan, Abzał). Choć czas już nieco inny, trwa bowiem druga wojna światowa, a Niemcy zacięcie atakują Stalingrad.

więcej »

East Side Story: Dlaczego go nie udusiła!?
Sebastian Chosiński

26 XI 2023

O uzbeckim gwiazdorze współczesnego kina obyczajowego Ahadzie Kajumie pisałem już parokrotnie. Zawsze źle. Przy okazji „Zdradzającej panny młodej” autorstwa Jułduz Saidowej również nie stwierdzę nic dobrego. To, mimo intrygującego tematu, film nadzwyczaj kiepski, na dodatek utrwalający stereotypy.

więcej »

Polecamy

Dysonans motoryzacyjny

Z filmu wyjęte:

Dysonans motoryzacyjny
— Jarosław Loretz

Obrandowani
— Jarosław Loretz

Na wywczasie
— Jarosław Loretz

W kupie raźniej
— Jarosław Loretz

Proszę szanownej wycieczki
— Jarosław Loretz

Och jej, ja tu faktycznie mam tatuaż
— Jarosław Loretz

Proszę oddać mi kapelusz. W środku tkwi połowa mojego czerepu
— Jarosław Loretz

Superman z napędem kobiecym
— Jarosław Loretz

Warzywny dramat
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.