Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Tachir Sabirow
‹Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego
Tytuł oryginalnyМир вашему дому (02): Сотрудник Особого отдела
ReżyseriaTachir Sabirow
ZdjęciaWiktor Mirzajanc
Scenariusz
ObsadaIgor Liedogorow, Muhammad-Ali Machmadow, Tachir Sabirow, Nikołaj Koczegarow, Sitora Alijewa, Galib Isłamow, Isfandijor Guliamow, Abdusałom Rachimow, Nurułło Abdułłajew, Abduchafiz Kadyrow, Szarif Kabułow
MuzykaGiennadij Aleksandrow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania64 min
Gatunekdramat, historyczny, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: O Polaku, który walczy za „czerwony” Turkiestan
[Tachir Sabirow „Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W drugim odcinku opartego na dokumentalnej powieści Jakowa Nalskiego trzyczęściowego miniserialu „Pokój z wami” Tachira Sabirowa tadżycki reżyser wykłada na stół dwa asy. Mogłoby się wydawać, że po takiej fabularnej ekspozycji w finałowym rozdziale tej historii nie będzie działo się już nic ciekawego. Na szczęście kilka mocnych kart wciąż pozostaje w rękawie.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: O Polaku, który walczy za „czerwony” Turkiestan
[Tachir Sabirow „Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego” - recenzja]

W drugim odcinku opartego na dokumentalnej powieści Jakowa Nalskiego trzyczęściowego miniserialu „Pokój z wami” Tachira Sabirowa tadżycki reżyser wykłada na stół dwa asy. Mogłoby się wydawać, że po takiej fabularnej ekspozycji w finałowym rozdziale tej historii nie będzie działo się już nic ciekawego. Na szczęście kilka mocnych kart wciąż pozostaje w rękawie.

Tachir Sabirow
‹Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego
Tytuł oryginalnyМир вашему дому (02): Сотрудник Особого отдела
ReżyseriaTachir Sabirow
ZdjęciaWiktor Mirzajanc
Scenariusz
ObsadaIgor Liedogorow, Muhammad-Ali Machmadow, Tachir Sabirow, Nikołaj Koczegarow, Sitora Alijewa, Galib Isłamow, Isfandijor Guliamow, Abdusałom Rachimow, Nurułło Abdułłajew, Abduchafiz Kadyrow, Szarif Kabułow
MuzykaGiennadij Aleksandrow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania64 min
Gatunekdramat, historyczny, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rosyjski pisarz pochodzenia żydowskiego Jakow Nalski (a właściwie Nudel) specjalizował się w opartych na autentycznych wydarzeniach książkach sławiących „czekistów”. Taką tematykę podjął również w opublikowanych w latach 70. ubiegłego wieku dwóch tomach dokumentalnej powieści „W górach Buchary Wschodniej”, której zasadniczym wątkiem jest walka z basmaczami. W 1981 roku tadżycki reżyser Tachir Muchtarowicz Sabirow (1929-2002) przeniósł dzieło Nalskiego na „mały ekran”, kręcąc trzyodcinkowy miniserial (trwający w sumie nieco ponad trzy godziny). Nie było to zresztą dla niego nic nowego: realizacją historyczno-rewolucyjnych easternów zajmował się przecież już od kilkunastu lat – vide między innymi „Zdrada” (1967) oraz „Spotkanie w dolinie śmierci” (1979). Pracując nad „Pokój z wami”, poruszał się więc po obszarze doskonale sobie znanym.
Ekranizacja powieści Nalskiego to przede wszystkim historia zaplanowanej przez bolszewików prowokacji, której cel jest jasny – doprowadzić do ostatecznego upadku grasujących we wschodnim Turkiestanie basmaczy, czyli przedstawicieli narodowo-religijnego ruchu polityczno-militarnego, który opierał się zaprowadzaniu w Azji Środkowej władzy komunistycznej. W filmie symbolizują go złowrodzy dowódcy wojskowi, czyli tak zwani kurbaszy – Rustam-bek (w tej roli reżyser filmu Tachir Sabirow) oraz Jusuf-baj (w którego wciela się uzbecki aktor Szarif Kabułow, znany między innymi z easternu Alego Chamrajewa „Ochroniarz”). Obaj wcześniej zapisali w swoim życiorysie piękną patriotyczną kartę: w czasie krwawo stłumionego antycarskiego powstania, do którego doszło w Turkiestanie latem 1916 roku, bohatersko walczyli przeciwko wojskom Mikołaja II Romanowa, zdobywając tym samym sławę i szacunek wśród miejscowej ludności.
Teraz starają się wykorzystać swój autorytet, tworząc w trudno dostępnych górach oddziały antykomunistyczne. By ostatecznie rozprawić się z basmaczami, Moskwa wysyła na pogranicze Uzbekistanu i Tadżykistanu „czekistę” polskiego pochodzenia Wacława Kalinowskiego. To on właśnie wpada na podstępny pomysł, jak rozprawić się z Rustam-bekiem i Jusuf-bajem. Kalinowski jest zresztą bardzo ciekawą postacią. W drugim odcinku miniserialu, który nosi tytuł „Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego”, dowiadujemy się o nim nieco więcej. Chociażby to, że do partii (pytanie tylko: jakiej?) wstąpił w 1905 roku, a więc roku rewolucji. Skoro był Polakiem, być może został członkiem działającej w tak zwanej Kongresówce Polskiej Partii Socjalistycznej. Wszystko bowiem wskazuje na to, że komunizować zaczął dopiero na zesłaniu. W każdym razie to w jego głowie zrodził się pomysł, aby podrzucić Rustam-bekowi zgniłe jajo, czyli tajnego agenta, którego głównym zadaniem będzie niedopuszczenie do połączenia oddziałów Jusuf-baja i Rustam-beka.
Kalinowski jest jednocześnie szefem miejscowego Czeka, stoi też na czele Oddziału Specjalnego. Czym one były? Feliks Dzierżyński powołał je do życia w grudniu 1918 roku: podlegał im kontrwywiad wojskowy, zwalczanie kontrrewolucji i szpiegostwa w szeregach Armii Czerwonej, a później – od końca 1920 roku – także zabezpieczenie kontrwywiadowcze i ochrona granic. W przypadku ruchu basmackiego było to o tyle istotne, że otrzymywali oni wsparcie z zagranicy; broń i pieniądze płynęły głównie od Anglików przez Afganistan i Persję. Rustam-bek domyśla się, że jego oddział jest inwigilowany przez bolszewików; nie ma jednak pojęcia, kto jest zdrajcą. Może Elmurad (Galib Isłamow), najbliższy doradca Rustam-beka, któremu trudno pogodzić się z tym, że jego przełożony dogaduje się z Jusuf-bajem, odpowiedzialnym za wymordowanie przed laty jego rodziny? Może Mirzo-Achmad (Muhammad-Ali Machmadow)? Bo przecież nie rodzony brat Said Ali (Isfandijor Guliamow)…
Ale i w ewentualną zdradę Mirzo-Achmada Rustam-bekowi byłoby bardzo trudno uwierzyć. Po śmierci matki tego ostatniego jego karmicielką została bowiem właśnie matka Mirzy; tym samym chłopcy stali się „braćmi mlecznymi”. Później uczyli się razem pod czujnym okiem Bobo-Nijaza (wciela się w niego Abdusałom Rachimow – patrz: „Jednego życia za mało”, „Spotkanie w dolinie śmierci”), walczyli przeciwko carowi, trafili na zesłanie. A jednak ktoś rzuca kłody pod nogi i wykręca ręce. Jego prawdziwą tożsamość zna jedynie Kalinowski, lecz z nikim nie chce podzielić się tą wiedzą, zakładając, że i w szeregach Armii Czerwonej bądź Czeka może znaleźć się konfident. Jak to często (aczkolwiek nie zawsze) bywa w przypadku trylogii, część środkowa opowieści wypada nieco słabiej od dwóch pozostałych. Siłą otwierającej miniserial „Operacji «Chodżent»” było wprowadzenie na arenę wydarzeń najważniejszych postaci, zasugerowanie wielkiej tajemnicy; w „Funkcjonariuszu Oddziału Specjalnego” Tachir Sabirow chyba nieco przedwcześnie odkrył kilka istotnych kart: jednego ważnego bohatera uśmiercił, a innego zdemaskował. Na szczęście i tak pozostanie jeszcze czym poekscytować się w finałowej „Zapłacie”.
koniec
25 stycznia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.