Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Abdułła Karsakbajew
‹Pościg w stepie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPościg w stepie
Tytuł oryginalnyПогоня в степи
ReżyseriaAbdułła Karsakbajew
ZdjęciaMichaił Aranyszew, Fiodor Aranyszew
Scenariusz
ObsadaDoschan Żołżaksynow, Gulnara Dusmatowa, Uldis Lieldidžs, Aszyr Czokubajew, Bajten Omarow, Władimir Jeriomin, Michaił Wasiljew, Muchtar Bachtyrgerejew, Dżambuł Hudajbergenow, Bołat Kałymbetow, Witalij Griszko, Lidia Aszrapowa, Nurżuman Ichtymbajew, Sajdal Abyłgazin
MuzykaNurgisa Tlendijew
Rok produkcji1979
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania91 min
Gatunekhistoryczny, western, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: Hamid-zawodowiec i odważna Ajgerim
[Abdułła Karsakbajew „Pościg w stepie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Eastern historyczno-rewolucyjny „Pościg w stepie” był przedostatnim dziełem kazachskiego reżysera Abdułły Karsakbajewa. I kolejnym nadzwyczaj udanym. Biorąc oczywiście pod uwagę specyfikę gatunku i czasy, w jakich powstał. Świetni aktorzy i fantastyczna muzyka pozwalają nawet zapomnieć o trochę zbyt natrętnym propagandowym wymiarze tego obrazu.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Hamid-zawodowiec i odważna Ajgerim
[Abdułła Karsakbajew „Pościg w stepie” - recenzja]

Eastern historyczno-rewolucyjny „Pościg w stepie” był przedostatnim dziełem kazachskiego reżysera Abdułły Karsakbajewa. I kolejnym nadzwyczaj udanym. Biorąc oczywiście pod uwagę specyfikę gatunku i czasy, w jakich powstał. Świetni aktorzy i fantastyczna muzyka pozwalają nawet zapomnieć o trochę zbyt natrętnym propagandowym wymiarze tego obrazu.

Abdułła Karsakbajew
‹Pościg w stepie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPościg w stepie
Tytuł oryginalnyПогоня в степи
ReżyseriaAbdułła Karsakbajew
ZdjęciaMichaił Aranyszew, Fiodor Aranyszew
Scenariusz
ObsadaDoschan Żołżaksynow, Gulnara Dusmatowa, Uldis Lieldidžs, Aszyr Czokubajew, Bajten Omarow, Władimir Jeriomin, Michaił Wasiljew, Muchtar Bachtyrgerejew, Dżambuł Hudajbergenow, Bołat Kałymbetow, Witalij Griszko, Lidia Aszrapowa, Nurżuman Ichtymbajew, Sajdal Abyłgazin
MuzykaNurgisa Tlendijew
Rok produkcji1979
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania91 min
Gatunekhistoryczny, western, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To zadziwiające, że w bardzo bogatej filmografii kazachskiego reżysera Abdułły Karsakbajewa (1926-1983) największe sukcesy odniosły obrazy skrajnie się od siebie gatunkowo różniące. Z jednej strony takie komedie dla dzieci, jak „Mam na imię Koża” (1963) i „Ałpamys idzie do szkoły” (1976), z drugiej – easterny historyczno-rewolucyjne pokroju „Niespokojnych czasów” (1967) i „Pościgu w stepie” (1979). Ten pierwszy oglądnęły w kinach cztery miliony widzów, ten drugi, którego premiera odbyła się w Moskwie 11 lutego 1980 roku – ponad dwanaście. Widać nawet w epoce Leonida Breżniewa obywatele Kraju Rad łaknęli opowieści z Dzikiego Zachodu, których erzacem stawały się przygodowo-awanturnicze opowieści z republik Azji Środkowej. I nie przeszkadzało nawet, jak widać, ich propagandowe zacięcie. Którego akurat w „Pościgu…” nie brakuje.
Fabuła filmu narodziła się w głowie Anatolija Stiepanowa (1931-2012), który początkowo ukończył wydział literaturoznawczy moskiewskiego Wszechzwiązkowego Państwowego Instytutu Kinematografii (WGIK) i jako taki został zatrudniony w „Mosfilmie”; dopiero później zajął się scenariopisarstwem. Niemal dekadę po „Pościgu w stepie” spod jego ręki wyszedł inny ciekawy tekst – rozgrywająca się w czasach drugiej wojny światowej sensacyjna „Akcja” (1987), którą na ekran przeniósł Władimir Szamszurin. Warto jeszcze podkreślić, że do pracy nad filmem Karsakbajew zaangażował tego samego kompozytora, który stworzył ścieżkę dźwiękową do „Niespokojnych czasów”. I była to bardzo dobra decyzja, ponieważ zwłaszcza muzyka etniczna, choć i symfoniczna dużo od niej nie odstaje, jest bardzo mocnym punktem tej historii.
Skoro to eastern historyczno-rewolucyjny, tradycyjnie przenosimy się w czasy wojny domowej w Rosji. Pewną nowością jest fakt, że tym razem po złej stronie barykady stoją nie klasyczni basmacze, lecz bandyci podlegający admirałowi Aleksandrowi Kołczakowi. To jego ma nad sobą złowrogi ataman Kudre (wciela się w niego kirgiski aktor Aszyr Czokubajew), który terroryzuje okoliczne auły, napada i kradnie, a przy okazji morduje chłopów sprzyjających bolszewikom i – ze szczególnym zamiłowaniem – samych krasnoarmiejców. Choć akurat strachliwego komisarza Isymbajewa oszczędził. Zrobił to z dwóch powodów: po pierwsze – wstawił się za nim starzec Akan (w tej roli Bajten Omarow), u którego Kudre służył przed pierwszą wojną światową, po drugie – miał świadomość, że pozostawienie przy życiu tchórza w mundurze Armii Czerwonej przyniesie więcej korzyści sprawie kontrrewolucji, niż zabijanie go.
I z tym właśnie nie może pogodzić się Hamid, ambitny dowódca miejscowego oddziału „czerwonych” (ma on twarz Doschana Żołżaksynowa, znany z takich produkcji, jak „Ofiary nie mają żadnych roszczeń” i „Łaciaty pies biegnący brzegiem morza”, jak również dylogii „Chanat Kazachski”). Chce jednak nie tylko ukarania Isymbajewa, ale przede wszystkim pragnie wziąć odwet na Kudrem. Jego przełożony, komisarz Urumin (łotewski aktor Uldis Lieldidžs, który zagrał między innymi w „Przez ciernie do gwiazd [Per aspera ad astra]” oraz „Braciach Rico”), wysyła go więc w step, aby przeprowadził zwiad. Ale Hamid nie zadowala się zwykłym rozeznaniem w terenie. Rozpoczyna własne dochodzenie, które prowadzi go najpierw do zdradliwego Ahmeda (Dżambuł Hudajbergenow), a następnie handlarza Grigorija Parfionowicza (Michaił Wasiljew), by ostatecznie postawić go przed obliczem samego Kudrego.
Choć klasyczny eastern to bardzo męski gatunek filmowy, Abdułła Karsakbajew nie zapomina także o wprowadzeniu na arenę wyrazistej bohaterki kobiecej, którą jest niespełna piętnastoletnia Ajgerim (to aktorski debiut Gulnary Dusmatowej, kazachskiej aktorki wciąż pojawiacej się na ekranie – patrz: „Powrót do Afganistanu”, „Likwidator”, „Dzielnice miasta [Rejony]”, „Duch”). Z rąk bandytów zginął jej ojciec; dziewczyna marzy więc o tym, aby wziąć odwet na Kudrem i jego ludziach, pomaga więc Hamidowi. Swoją drogą to ten duet ekranowy mógłby zawstydzić nawet pojawiających się w „Leonie zawodowcu” (1994) Jeana Reno i Natalie Portman. W „Pościgu w stepie” jest wszystko to, za co przed dekadami publika pokochała westerny (nawet te w wydaniu komunistycznym): strzelaniny, pogonie, zdrady, ba! nawet miłość. Jedyne, czego w tym akurat easternie Karsakbajewa jest odrobinę za dużo, to propaganda.
koniec
18 października 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Pięciokąt miłosny
Sebastian Chosiński

19 V 2024

Kiedy na ekrany trafiają melodramaty, najczęściej mamy do czynienia z historiami, które zajmują się miłosnymi trójkątami. Tymczasem w uzbeckim dramacie „Wybacz mi” jego scenarzystka i reżyserka Durdona Tulaganowa pokazała… pięciokąt miłosny. Składają się na niego dwie pary małżeńskie oraz samotna kobieta, która stara się owinąć sobie wokół palca młodych mężów.

więcej »

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.