Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Theo Coster, Ory Coster
‹Unanimo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUnanimo
Data produkcjigrudzień 2016
Autor
Wydawca Rebel.pl
EAN3760052142642
Infood 3 graczy, wiek 7+
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niektórym wszystko się kojarzy…
[Theo Coster, Ory Coster „Unanimo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Unanimo” jest ponoć dla graczy od 7 roku życia. Nie miałem co prawda okazji zagrać w nią z dziećmi, natomiast rozgrywka z dorosłymi okazała się nieoczekiwanie całkiem interesująca z innego punktu widzenia.

Wojciech Gołąbowski

Niektórym wszystko się kojarzy…
[Theo Coster, Ory Coster „Unanimo” - recenzja]

„Unanimo” jest ponoć dla graczy od 7 roku życia. Nie miałem co prawda okazji zagrać w nią z dziećmi, natomiast rozgrywka z dorosłymi okazała się nieoczekiwanie całkiem interesująca z innego punktu widzenia.

Dziękujemy wydawnictwu Rebel.pl za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Theo Coster, Ory Coster
‹Unanimo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUnanimo
Data produkcjigrudzień 2016
Autor
Wydawca Rebel.pl
EAN3760052142642
Infood 3 graczy, wiek 7+
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tradycyjnych „Państwach, miastach…”, by zgarnąć więcej punktów, należało przywoływać z pamięci te mniej popularne tytułowe nazwy geograficzne, biologiczne i nie tylko. Tu jest pod tym względem dokładnie odwrotnie. „Kategoria” jest pobierana ze stosu kart, a jest nią kolorowy obrazek z przedmiotem, miejscem czy po prostu ilustracją najczęściej jednowyrazowego hasła. Karty są dwustronne, zatem haseł jest 2 razy więcej niż kartoników. Gra mieści się w ładnym, metalowym pudełku, gdzie w plastikowej wytłoczce spoczywa talia kart (54 sztuki, co daje 108 haseł), garść ołówków, bloczek blankietów na skojarzenia oraz, oczywiście, instrukcja.
Po odsłonięciu hasła, gracze pochylają się nad swoimi notatkami i stosunkowo szybko wypisują osiem skojarzeń z tym, co widzą. Z wyjątkiem samego hasła, cyfr i symboli (np. matematycznych), dozwolone są wszelkie słowa – a więc nie tylko rzeczowniki, lecz także czasowniki, przymiotniki itd. Gdy upłynie wyznaczony czas (można w tym celu użyć stopera, klepsydry lub po prostu zawołać, gdy się zapisało ósme skojarzenie), wszyscy kończą pisanie, niezależnie od liczby swych haseł. Następnie począwszy od pierwszego aż do przedostatniego gracza, odczytywane po kolei są owe skojarzenia i sumowane punkty. Za każdy wyraz gracze otrzymują tyle punktów, ile osób ma go na swojej liście. Uwaga – musi być w dokładnie tej samej formie (odmianie, liczbie). Jeśli na przykład widząc obrazek z kluczem trzech graczy zanotowało „zamek”, każdy z nich otrzymuje za to po trzy punkty. Ale jeśli przy obrazku z maską jeden z graczy napisał „czerwona”, drugi „czerwony”, a trzeci „czerwień”, punktów nie dostaje żaden z nich. Ostatni gracz nie ma czego odczytywać, bo jeśli pozostały mu jakiekolwiek niepunktowane wyrazy, to i tak oczywistym jest, że u nikogo innego nie występują. Ale nikt nie zabrania się pochwalić swymi skojarzeniami.
I tu dochodzimy do najciekawszego aspektu rozgrywki. Granie pod presją czasu (gdy okrzyk „STOP” pada już po kilku-kilkunastu sekundach) powoduje, że nie myślimy o tym, jakie skojarzenia może mieć kto inny, lecz po prostu – co się nam kojarzy. I zależnie od towarzystwa, może to wywoływać salwy śmiechu lub zażenowanie. Bo jednym wszystko się kojarzy z polityką, innym z miłością, a jeszcze innym – z… no, wiadomo. Niektórym wszystko się tylko z jednym kojarzy. Zalecana jest zatem ostrożność w doborze współgraczy. Zwłaszcza, że w ten sposób niechcący możemy zdradzić o swojej osobie o wiele więcej, niż byśmy chcieli – a wiedza ta może zostać później użyta…
Twórcy gry od razu zaproponowali dodatkowe urozmaicenia; skrócenie czasu do jednej minuty (choć biorąc pod uwagę tempo gry, w jakiej brałem udział, wszyscy by się nudzili w oczekiwaniu na koniec tejże minuty… ale przecież to gra także dla dzieci!), wariant dynamiczny, który przedstawiłem wyżej, „zakazane inicjały”, czyli lista liter, od których hasła skojarzeń (kolejnych kart) nie mogą się zaczynać, wariant zespołowy oraz grę w języku obcym. To ostatnie może się okazać świetną pomocą do nauki np. angielskiego, gdzie z uwagi na nie tak rozbuchaną odmianę słów, łatwiej o zgodność zapisanych skojarzeń.
koniec
15 września 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Zbierając okruchy przeszłości
— Wojciech Gołąbowski

Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski

Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski

O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski

Ryzykowny pomysł za sto punktów
— Wojciech Gołąbowski

Niewykorzystany potencjał
— Wojciech Gołąbowski

Nawet jeśli nie wierzysz w duchy, one wierzą w ciebie
— Wojciech Gołąbowski

10 naj… : Wehikuły czasu
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak pić, to w wesołym towarzystwie
— Wojciech Gołąbowski

Szkoła dorzucania do stosu
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.