Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Tonny Haris, Dan Jolley
‹Obergeist. Droga do Ragnarok›

Obergeist. Droga do Ragnarok
EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObergeist. Droga do Ragnarok
Scenariusz
Data wydania1 kwietnia 2002
RysunkiTonny Haris
PrzekładAdam Biały
KolorMatthew Holingsworth
Wydawca Mandragora
ISBN-1083-89036-04-5
Format170×260
Cena29,90
Gatunekgroza / horror, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Obergeist. Droga do Ragnarok str. 1.

Psychokinetyczni ex-naziści atakują!
[Tonny Haris, Dan Jolley „Obergeist. Droga do Ragnarok” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czas akcji: II Wojna Światowa. W jednym z obozów koncentracyjnych Jürgen Steinholtz, bliski współpracownik doktora Mengele, pracuje nad stworzeniem nowej broni, dzięki której Rzesza będzie mogła podbić świat.

Tomasz Sidorkiewicz

Psychokinetyczni ex-naziści atakują!
[Tonny Haris, Dan Jolley „Obergeist. Droga do Ragnarok” - recenzja]

Czas akcji: II Wojna Światowa. W jednym z obozów koncentracyjnych Jürgen Steinholtz, bliski współpracownik doktora Mengele, pracuje nad stworzeniem nowej broni, dzięki której Rzesza będzie mogła podbić świat.

Tonny Haris, Dan Jolley
‹Obergeist. Droga do Ragnarok›

Obergeist. Droga do Ragnarok
EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObergeist. Droga do Ragnarok
Scenariusz
Data wydania1 kwietnia 2002
RysunkiTonny Haris
PrzekładAdam Biały
KolorMatthew Holingsworth
Wydawca Mandragora
ISBN-1083-89036-04-5
Format170×260
Cena29,90
Gatunekgroza / horror, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Obergeist. Droga do Ragnarok str. 1.
By opanować metodę która umożliwi mu stworzenie żołnierzy wyposażonych w zdolności telepatyczne, przeprowadza on badania na Żydach obdarzonych mocami parapsychicznymi. Niestety, w czasie jednego z eksperymentów zdarza się wypadek, który sprawia, że Steinholtzowi zostaje uświadomiony ogrom zbrodni jakich on i jego przełożeni się dopuszczają. Diagnoza jego współpracowników na widok rozhisteryzowanego Steinholtza, jest prosta – oszalał. Nazistowski rzeźnik sam trafia w okowy maszynerii którą stworzył. A w chwilę później do zbiorowej mogiły. I jest tylko jeden problem – Steinholtz nadal żyje… I pragnie możliwości odkupienia swoich grzechów…
W miejscu w którym został pochowany, stanął kościół. Kiedy Jürgen ponownie wydostanie się z na powierzchnie będzie zmuszony stawić czoła widokom końca świata (łącznie z Czterema Jeźdźcami Apokalipsy), a para aniołów umożliwia mu powrót w czasie, by mógł odkupić swe uczynki. Tu jednak problemy się nie kończą…
– Jednym słowem, chcesz mi powiedzieć, że jesteś psychokinetycznym ex-nazistą, który nie umarł, bo dostał misję od Boga?
Postać w czarnych goglach, ubrana w strój przypominający dziwaczną wersję sutanny skrzyżowanej ze średniowiecznym strojem dworskim obraca się w stronę pytającej postaci. Przeguby jej rąk ciągle krwawią od dość specyficznych „bransoletek” wykonanych z drutu kolczastego. Zaskoczona nieco unosi brwi i po krótkim wahaniu odpowiada.
– Tak.
„Obergeist: Droga do Ragnarok” to komiks, którego proces stworzenia był niemal równie skomplikowany jak droga jego głównego bohatera. Jego autorzy – scenarzysta Dan Jolley i rysownik Tony Harris rozpoczęli nad nim pracę kilka lat temu. Komiks pierwotnie miał ukazać się nakładem wydawnictwa DC Comics (tam gdzie ukazywały się poprzednie prace tej spółki autorskiej: „Lazarus 5” – opowieści grozy nawiązującej do mitologii Lovecrafta, oraz „JSA: The Liberty File” – alternatywnej wersji przygód Justice Society of America w czasie II Wojny Światowej). Jednak po ukończeniu prac nad drugim (z planowanych sześciu) zeszytem redaktorzy wydawnictwa zdecydowali o wycofaniu serii z produkcji. Był to czas wielu kontrowersji i „politycznych poprawnie” decyzji (w innych komiksach wydawnictwo zmieniało okładki na mniej drastyczne, kilka komiksów poszło na przemiał już po wydrukowaniu, a kilka nie ukazało się wcale). Pomysł by głównym bohaterem komiksu zrobić nazistę, nie spodobał się kilku wyżej postawionym przedstawicielom wydawnictwa – i twórcom podziękowano za współpracę. Ci jednak się nie poddali. Prace nad komiksem trwały.
W maju 2001 w świeżo otwartym pododdziale jednego z prężniejszych amerykańskich wydawnictw (Image Comics / Top Cow Productions Inc. / Minotaur Press) pojawił się pierwszy numer serii. Serii, w której sceny holokaustu mieszają się ze scenami z Armageddonu, prześladujące Steinholtza głosy i wizje jego ofiar przenikają się z futurystycznymi robotami rodem z pulpowych pisemek sf z początku XX wieku (mózg ludzki w szklanej kuli poruszany przy pomocy humanoidalnego mechanizmu, ubranego w prochowiec i odpowiedni do niego kapelusz) i towarzyszących im grup neonazistów nadużywających cyberprzeszczepów.
Dan Jolley, Tony Harris i Ray Snyder - autorzy komiksu
Dan Jolley, Tony Harris i Ray Snyder - autorzy komiksu
A w całość wplątanych jest jeszcze kilka dynamicznych pokazów telekinezy oraz kilka niespodziewanych zwrotów akcji.
Ciągi dalsze:
Edycja polska jest zestawieniem pierwszych sześciu zeszytów serii (kompletnej historii). Po niej w USA pojawił się jeszcze jeden zeszyt z cyklu. „Obergeist: The Empty Locket” to czarno-białe reminiscencje z życia Jürgena Steinholtza. Zeszyt w całości poświęcony jest życiu Steinholtza – epizodowi z I Wojny Światowej, epizodom z jego małżeństwa, rozmowie „rekrutacyjnej” z doktorem Mengele. Pokolorowana zawartość „The Empty Locket” wraz z przedrukiem kompletnej serii „Droga do Ragnarok” oraz wcześniej nie publikowanym epizodem znaleźć się mają w zapowiadanym w USA (na pierwsza połowę 2002) 192 stronicowym albumie „Obergeist: Director’s Cut”.
Uwagi do polskiej edycji:
Plusy: Jak zwykle w edycjach Mandragory doskonała forma. Klejona, 144 stronicowa księga, na dobrze chłonącym kolory papierze. Czcionka zastosowana w dymkach jest zbliżona do oryginału a co ważniejsze teksty w rysunkach (szyldy i artykuły w gazetach) również spolszczono w doskonały, nie zostawiający śladów inwazji w oryginalny materiał, sposób.
Minusy: Tłumacz zbyt często tłumaczy bezpośrednio z języka oryginału, nie zastanawiając się nad znaczeniem i brzmieniem tłumaczenia. Pojawiają się kalki językowe, angielski szyk zdania oraz nadużywanie zaimków. Torquemada nie był kobietą („Torquemada na pewno pochwaliłaby twoje wyczucie estetyki”), a nazwy stanów odmieniamy („RWO zagnieździło się w Oregon”). Co do spolszczania napisów – nie zawsze jest doskonałe. Część artykułu w gazecie jest po polsku, niestety kolumna obok (ciąg dalszy artykułu) zachowuje już angielskie brzmienie. Została również zignorowana wielkość czcionki w dymkach. Czasami bohaterowie szepcą lub mówią do siebie (czcionka malutka) lub krzyczą (czcionka większa czasem zdeformowana). Z polskiej edycji tego nie widać – a można było.
Komiks czyta się szybko, sprawnie i przyjemnie, nawet mimo kłopotów z utożsamieniem się z głównym bohaterem i jego rozterkami. Ciekawe pomysły fabularne, projekty graficzne i pełna dynamizmu kreska Harrisa pozwalają spędzić kilkadziesiąt minut przy lekturze kolejnego komiksu ze stajni Top Cow.
koniec
1 lipca 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Potrawka z napletka
— Tomasz Sidorkiewicz

Demony nie umierają
— Tomasz Sidorkiewicz

Wilkołaki i Magiczne Rękawice
— Tomasz Sidorkiewicz

Steamfantasy
— Tomasz Sidorkiewicz

Wszyscy zostaniecie nababieni
— Tomasz Sidorkiewicz

A krew demonów jest nadal zielona
— Tomasz Sidorkiewicz

Veni. Vidi. I co dalej?
— Tomasz Sidorkiewicz

Z czaszką w tle
— Tomasz Sidorkiewicz

Inne światy
— Tomasz Sidorkiewicz

Obietnica przygody
— Tomasz Sidorkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.