Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Imre Kertész
‹Likwidacja›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLikwidacja
Tytuł oryginalnyFelszamolas
Data wydaniapaździernik 2003
Autor
PrzekładElżbieta Sobolewska
Wydawca W.A.B.
ISBN83-89291-67-3
Format125s. 125×195mm
Cena24,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Obóz życia…
[Imre Kertész „Likwidacja” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Likwidacji” Imre Kertész próbuje odsłonić pewien absurd i okrucieństwo życia, dotyczące nas wszystkich. Nie ma ratunku przed nimi. Ale można stanąć wobec nich i podjąć coś w rodzaju buntu. Dla bohatera takim buntem staje się literatura – twórczość B.

Magda Roman

Obóz życia…
[Imre Kertész „Likwidacja” - recenzja]

W „Likwidacji” Imre Kertész próbuje odsłonić pewien absurd i okrucieństwo życia, dotyczące nas wszystkich. Nie ma ratunku przed nimi. Ale można stanąć wobec nich i podjąć coś w rodzaju buntu. Dla bohatera takim buntem staje się literatura – twórczość B.

Imre Kertész
‹Likwidacja›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLikwidacja
Tytuł oryginalnyFelszamolas
Data wydaniapaździernik 2003
Autor
PrzekładElżbieta Sobolewska
Wydawca W.A.B.
ISBN83-89291-67-3
Format125s. 125×195mm
Cena24,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jak żyć? Często stawiamy sobie to pytanie. Szukamy sensu życia i swojego miejsca w świecie. O tym, jak jest to trudne zadanie, nie musze przekonywać. Tym trudniej jest się odnaleźć w rzeczywistości, kiedy człowieka dotykają wydarzenia, które powodują zachwianie jego wiary w siebie i sens istnienia. Takim impulsem dla Imre Kertésza jest doświadczenie Holokaustu, który przeżył w dzieciństwie. Po nim już nic w jego życiu, nie jest takie jak dawniej. Świat, który go otacza zmienił się diametralnie, co doskonale odzwierciedliło się w jego twórczości. „Likwidacja” to kolejna po słynnym „Losie utraconym” powieść, w której autor dotyka tego bolesnego tematu.
Naszym przewodnikiem po tym świecie jest Keseru – węgierski redaktor literacki, żyjący w okresie komuny i cenzury, mający obsesję na punkcie twórczości pisarza B. Po śmierci B. przechwytuje jego rękopisy – m.in. sztukę „Likwidacja”. Zauroczony jego osobą prowadzi osobiste śledztwo, które ma go doprowadzić do poznania prawdy o literacie i jego życiu. Tekst sztuki przenika akcję powieści, jest niejako reminiscencją rzeczywistych sytuacji, w których udział bierze także Keseru i jego znajomi.
Kertész posługuje się postacią B., aby zastanowić się nad perspektywą życia po Holokauście, nad możliwością tworzenia po tej tragedii. Życie takie jest możliwe, ale obciąża je stałe piętno winy i boleści. Pisarz B. przeżył Holokaust, ale czy jego dalsza egzystencja to było życie? Tego właśnie powoli dowiaduje się Keseru. B. swoje życie przekształca w nieustający obóz koncentracyjny, dla niego pobyt w Auschwitz nie kończy się wraz z ustaniem wojny. W pewnym momencie ta świadomość staje się zbyt bolesna i niemożliwa do zniesienia.
Mottem książki jest cytat z powieści Samuela Becketta „Mollowy”: Jest północ. Deszcz smaga szyby. Nie była północ. Nie padało. Stwarza ono pytanie, czy to, co nas otacza jest prawdziwe? Być może człowiek żyje tylko w przestrzeni własnej wyobraźni. Buduje wokół siebie osobisty, subiektywny świat, tak jak B., który nie może się wyzwolić z pamięci o traumatycznej przeszłości.
Powieść próbuje odsłonić pewien absurd i okrucieństwo życia, dotyczące nas wszystkich. Nie ma ratunku przed nimi. Ale można stanąć wobec nich i podjąć coś w rodzaju buntu. Dla Keseru takim buntem staje się literatura – twórczość B.
Konstrukcja wydarzeń z wielu względów jest interesująca – i nie chodzi tu tylko o samo podejście do tematyki Holokaustu. Autor wplata w tok akcji fragmenty dramatu B, które dziwnym zbiegiem okoliczności pokrywają się z rzeczywistymi sytuacjami. Poznajemy je dzięki uważnej lekturze Keseru. Kertész pokazuje swój kunszt prozatorsko – dramaturgiczny. Posługuje się prostym, ale bardzo osobistym językiem, który mówi o rzeczach trudnych i bolesnych.
Powieść łagodnie prowadzi czytelników przez meandry życia, historii, czasu. Uświadamia ludzkie tragedie. Udowadnia jak głęboko potrafią one zakorzenić się w duszy takich ludzi jak Kertész. Noblista wciąż tkwi w koszmarze przeszłości, ale potrafi o nim mówić i pisać. Utrwala to, co ważne, nie pozwala na likwidację przeszłości i sprawia, że czytelnicy z zainteresowaniem wkraczają w jego gorzki świat.
Keseru mówił: Czytanie jest jak narkotyk, który przyjemnie stępia kontury rządzącego nami okrutnego życia. Pozostaje nam więc czytać i nie poddawać się…
koniec
20 maja 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Numer telefonu do nieba
— Michał Foerster

Czytelniku, módl się!
— Michał Foerster

Brzemię trwania
— Sebastian Chosiński

Rozpacz za mgłą
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Kopciuszek w piekle mody
— Magda Roman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.