Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wawrzyniec Podrzucki
‹Mosty wszechzieleni›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMosty wszechzieleni
Data wydania17 marca 2010
Autor
Wydawca RUNA
CyklYggdrasill
ISBN978-83-89595-60-7
Format336s. 125×185mm
Cena29,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Smutek wieńczy dzieło
[Wawrzyniec Podrzucki „Mosty wszechzieleni” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Długo przyszło czekać na konkluzję trylogii „Yggdrasill”, której pierwszymi dwoma tomami Wawrzyniec Podrzucki brawurowo wdarł się do czołówki polskiej literatury science fiction. Ale wreszcie się doczekaliśmy. Czy na „Mosty wszechzieleni” było warto czekać? Bez owijania w bawełnę: tak.

Michał Kubalski

Smutek wieńczy dzieło
[Wawrzyniec Podrzucki „Mosty wszechzieleni” - recenzja]

Długo przyszło czekać na konkluzję trylogii „Yggdrasill”, której pierwszymi dwoma tomami Wawrzyniec Podrzucki brawurowo wdarł się do czołówki polskiej literatury science fiction. Ale wreszcie się doczekaliśmy. Czy na „Mosty wszechzieleni” było warto czekać? Bez owijania w bawełnę: tak.

Wawrzyniec Podrzucki
‹Mosty wszechzieleni›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMosty wszechzieleni
Data wydania17 marca 2010
Autor
Wydawca RUNA
CyklYggdrasill
ISBN978-83-89595-60-7
Format336s. 125×185mm
Cena29,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W „Uśpionym archiwum” oraz „Kosmicznych ziarnach” autor zarysował śmiałą wizję całkowicie odmienionej Ziemi: opanowanej przez drzewne megastruktury, zamieszkanej przez zróżnicowane kultury ludzkie, niesamowitej, lecz pełnej życia. W zwieńczeniu cyklu, „Mostach wszechzieleni”, cały ten bujny i bogaty świat jest zagrożony zagładą – zagładą przyniesioną przez te same algorytmy i knowania, które dały mu początek. Bohaterowie znani z pierwszych tomów: Noel Kreuff, Thomas Farquahart, Nils Hansen, Hannibale Remmuerish, Gerhard Von Klosky podejmują się próby odgadnięcia planów spiskowców i zapobieżenia im. Jednak rzucani po globie (i nad nim), rozdzielani, łączeni, ścigani i ścigający – nie mają łatwego zadania. Nie upraszcza go także tajemnicza infekcja, szerząca się na Ziemi i na Wierzchołku Drzewa w postępie geometrycznym.
Ostatni tom cyklu jest – z braku lepszego słowa – błyskotliwy. Akcja pędzi bez zatrzymania, dodatkowo ukazywane są kulisy różnych wydarzeń z przeszłości. Poszczególne drugo- i trzecioplanowe postacie wprowadzane są scenkami pokazującymi, że także ci ludzie mają swe życie „pozapowieściowe” – ten jest zdolnym menedżerem kliniki, który jednak potrafi ustąpić prawdziwemu medycznemu fachowcowi, ta jest ambitną symulacją, pragnącą doznać prawdziwego życia… A wszyscy mają swe cele, wprawiają w ruch globalne machinacje lub walczą o awans. Właśnie ta mnogość postaci może w pewnym momencie (i z punktu widzenia niektórych, bo przecież nie wszystkich, czytelników) stać się wadą powieści – w toku fabuły można po prostu stracić rozeznanie, co, kto, gdzie i kiedy. Można powiedzieć, że od nadmiaru błysków może zmęczyć się wzrok. To jednak tylko chwilowy zamęt – autor ani na moment nie traci z oczu całości intrygi.
Powieść pełna jest aluzji literacko-kulturowych – sam motyw rozsadzenia planety przez wielkie drzewa został przecież żywcem wzięty z „Małego Księcia”, a mannekeny przejęły nazwę od Siusiającego Chłopca w Brukseli. Autor wplata w opowieść cytaty ze Star Treka, każe bohaterce śpiewać „Imagine” Lennona, a przy poszczególnych scenach nie sposób nie dostrzec nawiązań do „Cieplarni” Aldissa, „Hyperiona” Simmonsa (bo czym latali w kosmos templariusze?) czy – może z mniejszą dozą pewności – „Pieśni krwi” Beara czy cyklu Benforda o Centrum Galaktyki. Wszystko to składa się na powieść zanurzoną w klasyce gatunku, wskazującą na potęgę ludzkiej myśli, improwizacji i żądzy dążenia „tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek”. Ale nie tylko.
Stąd właśnie tytuł niniejszego tekstu. Pesymistyczny, a raczej złożony i pozbawiony prostego happy endu epilog powieści stanowi – w najlepszych tradycjach science fiction – przestrogę przed negatywnymi aspektami powyższych cech człowieczeństwa i postępu za wszelką cenę. Ta wielowymiarowość cyklu „Yggdrasill” powoduje, że wykracza on ponad prostą rozrywkę i daje się odczytywać na wiele sposobów. A każdy z nich jest ciekawy.
koniec
28 kwietnia 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gdzie są bohaterowie?
— Eryk Remiezowicz

Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.