Wiatr ze Wschodu (14)Paweł Laudański edycja 14 – maj 2002
Paweł LaudańskiWiatr ze Wschodu (14)edycja 14 – maj 2002 Mam nadzieję, że nazwisko Siergieja Łukianienki czytelnikom tych słów nie jest już obce. I to nie tylko w wyniku moich - i Esensji - starań. Polskie tłumaczenie powieści Linia marzeń zbiera pozytywne recenzje, mniej więcej miesiąc temu zaś nakładem wydawnictwa Amber ukazała się druga powieść tego niekwestionowanego mistrza współczesnej fantastyki rosyjskiej, nosząca tytuł Imperator iluzji. Obie wymienione książki to bez wątpienia gratka dla fana space opery. Oczekiwanie na kolejne utwory Łukianienki, z których pierwsze jeszcze w tym roku powinny trafić do naszych księgarń, skróci - mam przynajmniej taką nadzieję - poniższy wywiad z autorem; z tego, co się orientuję, nikt dotąd u nas wywiadu z Łukianienką nie przeprowadził - Esensja i tym razem jest pierwsza. Przed lekturą proponuję przypomnienie sobie dwunastej edycji Wiatru, w której spróbowałem przybliżyć sylwetkę i twórczość autora Łabirynta otrażienij. W drugiej części niniejszego WzW znajdziecie krótkie podsumowanie ubiegłego roku w rosyjskojęzycznej fantastyce. Trochę to podsumowanie spóźnione, ale cóż - dwa miesiące temu absolutne pierwszeństwo miał Pierumow i Jeskow, miesiąc temu zaś - z przyczyn ode mnie niezależnych - zawaliłem termin oddania tekstu do składu i kwietniowy numer Esensji ukazał się bez niego. I jeszcze jedna rzecz - w czasie warszawskich Targów Książki, a w szczególności w cyklu spotkań pod nazwą Art Fantastica, poświęconych różnym formom szeroko pojmowanej fantastyki, organizatorzy przewidzieli również miejsce dla fantastyki rosyjskiej; w piątek 17.05, o godz. 17.30, próbę jej przybliżenia podejmą/podjęli Ewa Skórska, Lech Jęczmyk, EuGeniusz Dębski oraz niżej podpisany. WYWIAD Z SIERGIEJEM ŁUKIANIENKĄ ...znajduje się tutaj. FANTASTYCZNY ROK 2001 – KRÓTKIE PODSUMOWANIE Najbardziej aktywne było, podobnie jak w dwóch ostatnich latach, wydawnictwo EKSMO-Press, tym razem jednak jego przewaga nad resztą peletonu była wyraźniejsza niż do tej pory. W 2001 roku nakładem wspomnianego wydawnictwa ukazały się aż 72 (40) nowości, z czego najwięcej, bo aż 30, w serii Absoliutnoje orużije. Z ciekawszych pozycji tej serii wymienić należy Grażdanina Prieispodniej Jurija Brajdera i Nikołaja Czadowicza, Zwiezdnyj tabor, sieriebrianyj klinok Julija Burkina, dwie powieści wschodzącej gwiazdy rosyjskiej sf Jewgienija Proszkina: Słoj oraz Miechanika Wiecznosti, Wiezunczik Nikołaja Romanieckowo oraz Iz Amieriki - z liubow’ju Władimira Sieriebriakowa i Andrieja Ulianowa. Ponadto w tej samej szacie graficznej ukazały się książki Michaiła Achmanowa, Nikołaja Basowa (2), Alieksieja Biessonowa, Oliega Diwowa, Wasilija Gołowaczewa (3), Jewgienija Guliakowskiego, Władimira Ilina, Aleksieja Jewtuszenki, Aleksieja Kaługina (3), Aleksandra Liutija, Andrieja Liwadnija (3), Gala Julija Orłowskiego (2), Wiaczesława Szałygina (2) oraz Michaiła Tyrina (2). 14 kolejnych nowości ujrzało światło dzienne w serii Rossijskaja bojewaja fantastika. Autorów tych dzieł wymienię tylko gwoli kronikarskiego obowiązku, bo tak naprawdę to nie ma co się nad nimi dłużej zatrzymywać. A zatem czytelnicy mogli się zapoznać z dwiema tomami prozy Fiedora Bierezina, Wadima Panowa i Siergieja Podgornycha oraz po jednym: spółek autorskich Dmitrij Blizniecow & Alieksandr Zadorożnyj, Władimir Dobriakow & Aleksandr Kałacziew i Dmitrij Krwacow & Maria Simonowa oraz Konstantina Ignatowa, Giennadija Karpowa, Siergieja Martina, Kiriłła Moszkowa i Marii Simonowej. W tajemniczej - przynajmniej dla mnie - serii Misticzieskij dietektiw trzy książki opublikowała Swietłana Suchozimskaja, po dwie: Natalia Korniłowa i Swietłana Siniawskaja oraz jedną Marina Ostrowskaja. To był bardzo udany rok dla serii Nit’ wriemien, najciekawszym moim zdaniem, najambitniejszym fantastycznym projektem wydawnictwa EKSMO-Press. Do tej pory, poza jednym bodaj wyjątkiem, uczynionym dla powieści Rubież spółki Diaczenko, Oldi & Walentinow, w serii tej ukazywały się tylko książki dwóch ostatnich autorów. W roku 2001 zrobiono wyjątek dla bardzo dobrze ocenianej m.in. przez Borysa Strugackiego nowej powieści Mariny i Siergieja Diaczenków Dolina sowiesti. Uznanie to znalazło odzwierciedlenie w szeregu nagród, które powieści tej zostały przyznane (Russkaja Fantastika, Bronzowaja Ulitka). Poza nią w tej samej szacie graficznej ukazało się jeszcze sześć nowych pozycji, po trzy (jakżeby inaczej!) H. L. Oldiego i Andrieja Walentinowa: powieści Odissiej, syn Laerta: Cziełowiek Kosmosa i bardzo udana Bogadiel’nia oraz zbiór mikropowieści i utworów poetyckich Czużoj sriedi swoich (zawierający m.in. sympatyczną parodię serii o Obcym) tego pierwszego oraz powieści Diomed, syn Tideja: Wiernus’ nie ja, Ola i Fliegieton drugiego. Ofertę EKSMO-Pressu dopełniły: trzy książki w serii Fantasy Nika Pierumowa: dwutomowa powieść Odinocziestwo maga wymienionego autora oraz - wydane z bliżej mi nie znanych powodów w tej samej szacie graficznej - dwie powieści Wiery Kamszy: Tiemnaja zwiezda i Niesrawniennoje prawo, dwie antologie z serii Naszi zwiezdy (nasze, tzn. rosyjskie): Naszi w gorodie i Naszich b’jut, dwie powieści opublikowane w niezbyt fantastycznej na co dzień serii Russkij bestsellier: Zapowiednik zła Ilii Dieriewianko i Piknik w prieispodniej Sawiny Jekatierinoj, dwie powieści z serii Wriemiena wybirajut: Żizn’ Kosti Żmurkina spółki autorskiej Jurij Brajder & Nikołaj Czadowicz i Wriemia igry Wasilija Zwiagincewa, po jednej książce w serii Czarodiei (Renata Janyszewa) i Znak Jedinoroga (Jeleny Dołgowej) oraz dwie pozycje poza seriami (Wasilija Aksienowa i Walierija Ronszina). Drugie miejsce przypadło - już tradycyjnie - wydawnictwu AST z 44 (34) nowościami, z czego najwięcej, bo aż 30, ukazało się w sztandarowej serii Zwiezdnyj łabirint (17 w "normalnym” formacie i w twardej okładce, reszta w formacie kieszonkowym, z miękką okładką, wszystkie jednak w tej samej szacie graficznej). W dużym formacie ukazały się po dwie książki Andrieja Daszkowa (Głaz uragana i Utracziennyj swiet), czołowego rosyjskiego autora hard sf Aleksandra Gromowa (Tysiacza i odin dien’ oraz bardzo dobrze przyjęte przez krytykę i czytelników Kryl’ia czieriepachy), Siergieja Iwanowa, Łotysza piszącego po rosyjsku (Kientawr na rasput’e i Tiesien mir) i Siergieja Kostina (Czoknutyj i Sczastliwczik), ponadto: Te, kto starszie nas Alieksieja Barona, Kaliejdoskop Siergieja Grigorowa, Kommutacija Lieonida Kaganowa, Tancy na sniegu zdobywającego popularność i u nas Siergieja Łukianienki, Kogda nastupit nocz’ Alieksieja Sielieckiego, Wokrug swieta s killierami za spinoj Siergieja Siniakina (radzę zapamiętać to nazwisko!), Triechgławyj orieł Władimira Swierżina, Razwodiaszczij Apokalipsisa Siergieja Szcziegłowa oraz wybór krótszej i średniej prozy czołowych autorów rosyjskiej sf&f (Siergiej Łukianienko, Andriej Daszkow, Siergiej Siniakin, Władimir Wasiliew, Aleksander Gromow, Swiatosław Łoginow, Jewgienij Łukin), czyli antologia Fantastika 2001. W miękkiej okładce, poza wznowieniami i kolejną powieścią Andrieja Daszkowa (Mieczty sbywajutsia), ukazywały się książki początkujących autorów: Anatolija Andriejewa, Fiedora Bierezina, Siergieja Gierasimowa (2), Władimira Marysziewa, Aleksandra Romanowskiego, Władimira Sungorkina, Rusłana Szabielkina, Dmitrija Szubina, Władisława Winogorowa i Aleksandra Zielendinowa. Całość obrazu dopełnia antologia Deep-skleroz, zbiorek trzech opowiadań opartych na motywach utworów Siergieja Łukianienki. |
Fantasy (choć nietypowe), science fiction (utrzymane w najlepszych tradycjach gatunku), horror (z rosyjską duszą). O tym wszystkim słów kilka w kolejnym raporcie o aktualnym stanie rosyjskojęzycznej fantastyki.
więcej »Trochę prozy najświeższej (Salnikow, Iwanow, seria „Зеркало”), i trochę prozy klasycznej (Warszawski, zbiór „Фантастика 1963”, czyli kolejna, już 73 edycja WzW.
więcej »„Wyspa Sachalin”, „Zapomnienia”, „Uśmiech chimery”, „Oddział”… - czyli krótki, subiektywny przegląd najciekawszych książek rosyjskojęzycznej fantastyki roku 2018.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wiatr ze Wschodu (74)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (73)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (72)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (71)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (70)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (69)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (68)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (67)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (66)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (65)
— Paweł Laudański
Ballada o poświęceniu
— Paweł Laudański
Wspomnienie o Maćku
— Paweł Laudański
Esensja czyta: Styczeń 2010
— Anna Kańtoch, Paweł Laudański, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski
Rok 2007 w muzyce
— Sebastian Chosiński, Paweł Franczak, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Paweł Laudański
Kir Bułyczow – polska bibliografia
— Paweł Laudański
Kroki w Nieznane: Sześciu wspaniałych
— Paweł Laudański
W sieci: Rodem zza wschodniej granicy
— Paweł Laudański