Wiatr ze Wschodu (43)Paweł Laudański
Paweł LaudańskiWiatr ze Wschodu (43)Centralne miejsce numeru zajmuje obszerna nowela Jewgienija Łukina „Lieczit’sja budiem” („Będziemy się leczyć”). To historia – w tak charakterystycznym dla tego autora ironicznym ujęciu – w której przedstawiono dyktaturę lekarzy. Wszyscy starają się nie okazywać odchyleń od powszechnie uznanych norm, bowiem to, co od owych norm odbiega, może spowodować wykluczenie ze społeczeństwa i skazanie na przymusowe leczenie. Utwór ten wydał mi się zbyt hermetyczny, skierowany w zasadzie do rodaków autora; czytelnicy z innych krajów mogą nie załapać rozsianych gęsto aluzji do rzeczywistości, w której przyszło żyć jego twórcy. Szkoda – bardzo cenię sobie twórczość Łukina, ale tę z ostatniego dwudziestolecia ubiegłego wieku. Odnoszę wrażenie – oby mylne – że Łukin jako pisarz już się wypalił, tylko od czasu do czasu wychodzi spod jego pióra coś na poziomie opowieści o czarowniku Niechorosziewie. Numer marcowy dopełniają: teksty Richarda A. Lovetta i Marka Niemanna-Rosasa „A Deadly Intent” („Analog” z 2008 r.), Steve’a Beina „Odin’s Spear”, Stephena Kotowycha „Borrowed Time” i Jamesa L. Cambiasa „Balancing Accounts” („The Magazine of Fantasy & Science Fiction” z 2007 r.), refleksje Marii Galiny na temat odwrotu od hard SF w rosyjskiej fantastyce oraz komentarze do nich autorstwa Dmitrija Wołodichina, Aleksandra Gromowa i Borysa Rudenki. 5. Na zakończenie – powrót do korzeni niniejszego cyklu, czyli prezentacja zestawienia najlepiej sprzedających się w Rosji książek sf&f. A w zasadzie dwóch zestawień – bo pochodzących z dwóch konkurujących ze sobą sieci księgarni: „Kniżnyj dom” i „Snark”. Obie listy zostały opublikowane na łamach lutowego numeru „FANtastiki”, interesującego magazynu ukazującego się w Sankt Petersburgu. Na początek zestawienie „Kniżnowo doma”: 20. G. McNeill – „False Gods” 19. G. J. Orłowskij – „Riczard Dlinnyje Ruki – Kennetabl’” 18. A. Bielanin – „Aargh” 17. A. Bielanin – „Posramitiel’ szajtana” 16. N. Pierumow – „Siem Zwieriej Rajlega. Tern” 15. S. Łukjanienko – „Czernowik” („Brudnopis”) 14. O. Szełonin – „Biezumnyj lord” 13. A. Kosz – „Ogniennyj patrul’” 12. A. Orłow – „Dwojnoj eskort” 11. G. J. Orłowskij – „Riczard Dlinnyje Ruki – Owerlord” 10. R. Złotnikow, O. Markiełow – „Kryło angieła” 9. A. Rudazow – „Wojna kołdunow: Szturm Citadieli” 8. Antologia – „Stalkier. Tieni Cziernobylia” 7. A. Rudazow – „Wojna kołdunow: Wtorżenije” 6. W. Oriechow – „Stalkier. Zona porażienija” 5. M. Siemienowa, A. Konstantinow – „Miecz miertwych” 4. A. Kaługin – „Stalkier. Dom na bołotie” 3. A. Stiepanow – „Stalkier. Dezertir” 2. R. Złotnikow – „Arwendejl. Impierator liudiej” 1. S. Łukjanienko – „Czistowik” A teraz zestawienie drugie: 20. D. Ferring – „The Konrad Saga: Warblade” 19. M. Siemienowa – „Tam, gdie lies nie rastiet” 18. S. Łukjanienko – „Linija griez” („Linia marzeń”) 17. Antologia – „Dwa kryła: russkaja fentezi 2007” 16. A. Iwanow – „Ziemlia-Sortirowocznaja” 15. W. Wasiliew – „Lik Cziernoj Pal’miry” („Oblicze Czarnej Palmiry”) 14. B. Stoker – „Dracula” 13. Antologia – „Łuczszeje za god 2007: rossijskoje fentezi, fantastika” 12. Antologia – „Łuczszeje: Wampiry” 11. M. Siemienowa – „Wołkodaw: Prawo na pojedinok” 10. A. Buszkow – „Kołdun’ja” 9. G. Rennie – „Shadow Point” 8. D. Głuchowskij – „Mietro 2033” 7. M. Siemienowa – „Wołkodaw: Znamienije puti” 6. S. Łukjanienko – „Princessa stoit smierti” 5. M. Siemienowa – „Wołkodaw” („Wilczarz”) 4. H. G. Wells – „The Time Machine” („Wehikuł czasu”) 3. M. Siemienowa, A. Konstantinow – „Miecz miertwych” 2. S. Łukjanienko – „Czistowik” 1. M. Siemienowa, D. Tediejew – „Busyj Wołk” Jak widać, poza kilkoma wyjątkami („Brudnopis” Łukjanienki, antologia „Łuczszeje za god 2007” czy klasyczne dzieła Wellsa i Stokera) na listach bestsellerów króluje w Rosji literacka popelina, kierowana do mało literacko wyrobionego i niezbyt wymagającego czytelnika. I, niestety, „dzieła” te zaczynają powoli trafiać również do nas dzięki wysiłkom niestrudzonej lubelskiej Fabryki Słów. Tylko patrzeć, jak panującą u nas całkiem przyzwoitą opinię o rosyjskiej fantastyce trafi jasny szlag. 6. Na owych zestawieniach miałem zakończyć. Trafił jednak niedawno do mych rąk kwietniowy numer wspomnianej „FANtastiki” (list bestsellerów tym razem nie zamieszczono), w którym znaleźć można między innymi zestawienie tuzina najlepszych – zdaniem krytyków współpracujących z pismem – rosyjskich powieści z kręgu tzw. słowiańskiej fantasy. Dla odreagowania dwóch wcześniejszych list proponuję zatem coś z innej beczki: 12. A. Walentinow – trylogia „Orija” 11. O. Jelisiejewa – „Chozain proliwow” 10. O. Grigorjewa – „Ładoga” 9. A. Buszkow – „Anastasja” 8. W. Arieniew – „Zakliatyj kład” 7. S. Łoginow, N. Pierumow – „Cziernaja krow’” 6. J. Dworieckaja – „Nocz’ bogow” 5. D. Skiriuk – „Osiennyj lis” 4. O. Diwow – „Chrabr” 3. M. Uspienskij – cykl o Żicharze 2. J. Łukin – „Katali my waszie słonce” 1. M. Siemienowa – „Wołkodaw” („Wilczarz”). Powieść Łukina jest rzeczywiście znakomita: chyba najlepsza rzecz, jaka wyszła spod jego pióra. Przez teksty Buszkowa, Skiriuka, Uspienskiego i Siemienowej nie zdołałem przebrnąć, choć może spowodowane to zostało nie poziomem tekstów, lecz moją wrodzoną niechęcią do fantasy. Arieniew czeka w kolejce do czytania – sądząc po jej długości, być może zdążę po niego sięgnąć w okolicy emerytury. O reszcie nie jestem w stanie nic powiedzieć, za wyjątkiem może powieści Diwowa, która zebrała sporo pozytywnych recenzji i kilka branżowych nagród. |
Fantasy (choć nietypowe), science fiction (utrzymane w najlepszych tradycjach gatunku), horror (z rosyjską duszą). O tym wszystkim słów kilka w kolejnym raporcie o aktualnym stanie rosyjskojęzycznej fantastyki.
więcej »Trochę prozy najświeższej (Salnikow, Iwanow, seria „Зеркало”), i trochę prozy klasycznej (Warszawski, zbiór „Фантастика 1963”, czyli kolejna, już 73 edycja WzW.
więcej »„Wyspa Sachalin”, „Zapomnienia”, „Uśmiech chimery”, „Oddział”… - czyli krótki, subiektywny przegląd najciekawszych książek rosyjskojęzycznej fantastyki roku 2018.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wiatr ze Wschodu (74)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (73)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (72)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (71)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (70)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (69)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (68)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (67)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (66)
— Paweł Laudański
Wiatr ze Wschodu (65)
— Paweł Laudański
Ballada o poświęceniu
— Paweł Laudański
Wspomnienie o Maćku
— Paweł Laudański
Esensja czyta: Styczeń 2010
— Anna Kańtoch, Paweł Laudański, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski
Rok 2007 w muzyce
— Sebastian Chosiński, Paweł Franczak, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Paweł Laudański
Kir Bułyczow – polska bibliografia
— Paweł Laudański
Kroki w Nieznane: Sześciu wspaniałych
— Paweł Laudański
W sieci: Rodem zza wschodniej granicy
— Paweł Laudański