Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

‹War of The Worlds›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWar of The Worlds
Data produkcji2003
Producent
CyklAction System
ISBN-101-890305-45-6
Info114 stron
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mars napada
[„War of The Worlds” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"War of the Worlds" jest suplementem do "Action System", czyli uniwersalnej mechaniki firmy Gold Rush Games (o Action System wkrótce). Jak nietrudno wywnioskować z tytułu, poświęcony został Marsjańskiemu najazdowi, prosto z kart powieści H. G. Wellsa.

Maciej Starzycki

Mars napada
[„War of The Worlds” - recenzja]

"War of the Worlds" jest suplementem do "Action System", czyli uniwersalnej mechaniki firmy Gold Rush Games (o Action System wkrótce). Jak nietrudno wywnioskować z tytułu, poświęcony został Marsjańskiemu najazdowi, prosto z kart powieści H. G. Wellsa.

‹War of The Worlds›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWar of The Worlds
Data produkcji2003
Producent
CyklAction System
ISBN-101-890305-45-6
Info114 stron
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Podręcznik jest porządnie sklejony, wydany na ładnym papierze i liczy ok. 110 stron. Niestety na samym początku spory zawód sprawia fakt, że ponad połowa objętości (czyli ok. 70 stron) to przedrukowana w całości powieść "Wojna Światów". I nie jest to niestety jedyny mankament suplementu. Kolejnym, bardzo bolesnym jest niemal całkowity brak opisu realiów, w których przyjdzie bohaterom graczy potykać się z odrażającymi najeźdźcami. Autorzy stwierdzają, że nawet części bogactwa epoki nie da się przekazać w jednym skromnym dodatku i wobec tego opisowi Edwardiańskiej Anglii poświęcają dokładnie jeden akapit. Dobrze się stało, że autorzy dodatku "Cthulhu by Gaslight" nie wiedzieli o tej niemożliwości i spróbowali. Udało im się zawrzeć w swoim suplemencie bardzo dużo przydatnych do grania w rzeczonej epoce faktów.
Wracając do "War of the Worlds" - autorzy skupili się niestety w pierwszym rzędzie na mechanice, a raczej modyfikacjach i dodatkowych zasadach do "Action System". Sporo miejsca zajmują także parametry broni, zarówno ziemskiej, jak i złowrogich najeźdźców.
Oprócz tego dodatek zawiera także szeroki opis Marsjan i ich maszynerii, a także porządny rozdział dla MG. Liczy on co prawda jedyne skromne 10 stron, ale za to dość mocno upakowanych treścią. Autorzy sugerują tam kilka rodzajów kampanii, które można osadzić w realiach Wojny Światów. Radzą, co zrobić, jeśli gracze znają już powieść, oraz jak można zmodyfikować przebieg zdarzeń, żeby uczynić kampanię ciekawszą lub dłuższą (pokrótce opisują takie możliwe kampanie jak druga wojna światówa, lub wygrana Marsjan).
Pod koniec dorzucono także parametry i zasady wg. których posiadacze gry planszowej "Monster Island" firmy GRG mogą rozegrać potyczki między Marsjanami a ludźmi.
Warto także wspomnieć o ilustracjach - są rysowane prostym, przejrzystym stylem i ładnie wzbogacają treść podręcznika. Marsjanie i ich złowrogie maszyny są przedstawione oryginalnie i ciekawie.
Jednak mimo tych pozytywnych akcentów, podręcznik - jako całość - był dla mnie sporym rozczarowaniem. Zmarnowanie (lub raczej - zapchanie) ponad połowy przestrzeni powieścią, duża ilość mechaniki, brak opisu świata: to wszystko powoduje, że nie jest to suplement, na który radziłbym komukolwiek wydawać pieniądze. Dużo korzystniejszym zakupem byłoby wspomniane przeze mnie wcześniej "Cthulhu by Gaslight". Mimo iż prowadzeniu kampanii na podstawie powieści H.G.Wellsa jest tam poświęcone tylko kilka stron, to dla kogoś, kto chciałby poprowadzić jakąkolwiek kampanię w XIX wiecznej Anglii, będzie to dużo bardziej wartościowy nabytek. Mieści sporo informacji o epoce - krótkie i treściwe opisy układów społecznych, sytuacji międzynarodowej, ważnych lokalizacji w Londynie (łącznie z prostą mapką British Museum i Tower), strojów, oraz ważnych person i wydarzeń epoki. A to wszystko na 50 stronach, czyli mniej niż twórcy "War of the Worlds" zużyli na przedrukowanie powieści.
Reasumując, mam wrażenie że War of the Worlds" jest suplementem robionym na szybko, niedbale, a do tego tylko i wyłącznie po to aby "zaliczyć" kolejny świat, który można będzie oznaczyć znaczkiem "Action System". Stąd nabijanie objętości podręcznika powieścią, duża ilość zasad i parametrów. Krótko mówiąc- garść fajnych pomysłow, a do tego wypełniacze. Nie polecam.
koniec
16 czerwca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czym by tu zapełnić spiżarnię?
Wojciech Gołąbowski

4 V 2024

Wydane przez Naszą Księgarnię „Orzeszki ze ścieżki” nie są, wbrew pozorom, grą łatwą. To strategia, w której do końca nie wiadomo, kto wygra.

więcej »

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Arkona
— Maciej Starzycki

Boleśnie widoczne wyjątki
— Maciej Starzycki

Hero Quest – Game System
— Maciej Starzycki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.