Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Wilki i owce›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWilki i owce
Data produkcji2006
Wydawca Granna
Info2-4 graczy
Cena49,40
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Mała Esensja: Owca dla owcy wilkiem
[„Wilki i owce” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Być juhasem to nie taka prosta sprawa. Trzeba obrać odpowiednie pastwisko dla owiec, ogrodzić je. Należy uważać, by w okolicznych lasach nie zalęgły się wilki, a jeśli już coś takowego nastąpi, musimy je wytrzebić. Tak. Bycie pasterzem to nie bułka z masłem, a „Wilki i owce” tego nie ułatwiają.

Kamil Sambor

Mała Esensja: Owca dla owcy wilkiem
[„Wilki i owce” - recenzja]

Być juhasem to nie taka prosta sprawa. Trzeba obrać odpowiednie pastwisko dla owiec, ogrodzić je. Należy uważać, by w okolicznych lasach nie zalęgły się wilki, a jeśli już coś takowego nastąpi, musimy je wytrzebić. Tak. Bycie pasterzem to nie bułka z masłem, a „Wilki i owce” tego nie ułatwiają.

Dziękujemy sklepowi Kawroz za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

‹Wilki i owce›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWilki i owce
Data produkcji2006
Wydawca Granna
Info2-4 graczy
Cena49,40
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Widać, iż owce mają całkiem sporą liczbę zwolenników. Mimo, że są wyjątkowo głupiutkimi zwierzakami niczym znany mały miś, to chyba są równie pocieszne jak on, gdyż na ich temat powstaje masa gier planszowych. Prezentowaliśmy już „Owczy pęd”, teraz przyszła pora na „Wilki i owce” – zdobywcę wielu prestiżowych nagród.
Zestaw „Zrób to sam: Twoja własna zagroda”
Przyjdzie nam się wcielić w pasterza zaganiającego owce na dogodne pastwiska tak, by stworzyć jak największą zagrodę zamkniętą z każdej strony. By wcielić się w ową rolę, jest nam potrzebne 77 dwustronnych kartonowych kwadracików. Wśród nich zaś 4 kwadraty opatrzone z jednej strony znakiem zapytania z drugiej zaś fragmentem łąki z 4 owcami i pasterzem. Ten kwadrat decyduje, jaki kolor owiec przyniesie nam zwycięstwo i które owce będą się do niego liczyły. Początkowo gracze nie pokazują swego koloru, lecz mogą się ujawnić w dowolnym momencie gry, dokładając owy kwadracik do swojego pastwiska. Wtedy to otrzymują inny z 4 kwadracików, tym razem z obrazkiem pastuszka z owcami, który już do końca gry będzie przypominał, jakiego koloru jest dany gracz. Poza tym potrzebny nam kwadrat startowy z wioską. Pozostałe 68 kwadratów umieszczamy w woreczku (również dołączonym do gry, choć – fakt faktem – jest on dość ciasny na taką ilość żetonów ). Każdy gracz losuje na początku gry 4 kwadraty. Znajdują się na nich różne fragmenty zagród wraz z owcami różnych kolorów, lasami, wioskami, no i tytułowymi wilkami oraz ich oponentami – myśliwymi (tych ostatnich jest po 4 żetony).
Raźnym krokiem poprzez łąkę
Gracze co rundę starają się dopasować któryś z dwustronnych żetonów do istniejącego już pastwiska tak, by pasował każdą krawędzią, a także by nie graniczyło ono z lasem. Jeżeli żeton pasuje jedną krawędzią, gracz dociąga jeden żeton. Jeżeli dwoma – to dwa itd. Po dociągnięciu odpowiedniej ilości kwadracików, następuje ruch kolejnego gracza. Oprócz tych standardowych ruchów występują trzy inne, które można wykonać poza swoją kolejnością. W ich szeregi zalicza się ujawnienie swojego koloru i dostawienie kwadracika do swojego pastwiska – oczywiście podłóg powyższej zasady, iż każda krawędź musi pasować do kwadracika, z którym się styka. Następnie gracz również dociąga żeton według zasad jak gdyby wykonał swój ruch. I dokłada się jeszcze jeden premiowy kwadrat.
Innym ruchem jest dostawianie wilków i myśliwych. W tym przypadku następuje zadeklarowanie ruchu i dołączenie kwadratu z wilkiem lub myśliwym do połaci lasu. Jeśli przy dokładaniu myśliwego znajdują się wilki w lesie, należy kwadrat myśliwego położyć na jednej z ich podobizn. Jeśli w danym lesie było więcej wilków, to w ten sposób unieszkodliwiamy tylko jednego, a resztę należy usunąć później w ten sam sposób. Natomiast jeśli dokładamy wilka, to nie możemy go dołożyć do lasu, gdzie rozpanoszył się już myśliwy. Po dołożeniu kwadratów z wilkami i myśliwymi dociąga się odpowiednią ilość kwadratów z woreczka tak, jak podczas zwykłego ruchu.
Lanolinowa potęga
Po pobieżnym przedstawieniu zasad należałoby wspomnieć co nieco o możliwościach, jakie niesie ze sobą sama rozgrywka. Otóż oprócz pstrokatych kwadratów, które mienią się w oczach i sprawnie utrudniają spamiętanie, które z nich są u nas w ręku, a które widzieliśmy na planszy, gra ma parę innych wad. Dwustronne kwadraty są bardzo dobrym pomysłem, gdyż wymuszają na nas podejmowanie decyzji, co będzie dla nas bardziej opłacalnym ruchem. Jednak tym samym przeglądanie swoich zasobów jest utrudnione, szczególnie gdy rozrosną się one powyżej 4 sztuk.
Po kilku grach jednak można się przyzwyczaić do takiego rozwiązania i oprawy graficznej, wtedy można w pełni cieszyć się rozgrywką. Gra posiada spory element losowy, tak więc planowanie jest bardzo ograniczone. Przy odrobinie szczęścia można obrać jakąś taktykę na maksymalnie cztery kolejne ruchy i to głównie wtedy, gdy pominie się czynnik w postaci poczynań innych graczy w tym rejonie planszy. Oczywiście po kilku rozgrywkach wiemy, iż niektóre typy kwadratów nie istnieją i tym samym możemy pokrzyżować plany przeciwnikowi, uniemożliwiając zamknięcie zagrody lub też możemy zaplanować poszerzenie lasu tak, by zepsuł kilka z pastwisk przeciwników.
Reasumując, gra nie należy do wybitnych strategii. Ba, element losowy pozwala się bawić każdemu, gdyż przewidywanie ruchów przeciwników i planowanie nie są wymogiem. Co jest jeszcze istotne w grach dla dzieci, nie ma tu elementów z tekstem, ani nie wymaga się skomplikowanego liczenia. Dziecko rozpozna na pierwszy rzut oka, że 4 owce to mniej niż 10. Jednak jeden z ciekawszych elementów gry, czyli dwustronne kwadraty, są utrapieniem dzieci, szczególnie przy grze na 2 osoby, gdyż pomieszczenie w dłoni bardzo dużej ilości kwadratów, które należy jeszcze przeglądać, jest dość uciążliwe. Ponadto wertowanie ich w każdej kolejce jest bardzo czasochłonne.
Właśnie przez te wszelakie niedopracowania i luki gra, mimo swej atrakcyjnej ceny, nie zasługuje na więcej niż 60%.
koniec
16 stycznia 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Rok na 102: Weekend na KARToflisku (I)
— Miłosz Cybowski, Justyna Lenda, Kamil Sambor

W trzy lata do potęgi
— Kamil Sambor

Alfheim Daily #13
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Justyna Lenda, Kamil Sambor

Alfheim Daily #12
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Justyna Lenda, Kamil Sambor

Alfheim Daily #11
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Justyna Lenda, Kamil Sambor

Alfheim Daily #10
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Justyna Lenda, Kamil Sambor

Innowacyjny rozwój gry karcianej
— Kamil Sambor

Wojna z prawdziwym rozmachem
— Kamil Sambor

Zbuduj, zasiedl, wymrzyj
— Kamil Sambor

Fantastyczna menażeria
— Kamil Sambor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.