Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Philippe Keyaerts
‹Cursed!›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCursed!
Data produkcji2009
Autor
Wydawca Days of Wonder
CyklSmall World
Info2-5 graczy, od 8 lat
Cena39,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Fantastyczna menażeria
[Philippe Keyaerts „Cursed!”, Philippe Keyaerts „Grand Dames of Small World”, Philippe Keyaerts „Be Not Afraid...”, Philippe Keyaerts „Tales and Legends” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Small World” doczekał się wielu dodatków, przecież nikt nie zarżnie kury znoszącej złote jajka, dlatego warto się przyjrzeć uważnie „Small World: Tales and legends”, „Be not afraid”, „Cursed” i „Grand Dames” i wybrać to, co nas interesuje. Zapraszamy do lektury!

Kamil Sambor

Fantastyczna menażeria
[Philippe Keyaerts „Cursed!”, Philippe Keyaerts „Grand Dames of Small World”, Philippe Keyaerts „Be Not Afraid...”, Philippe Keyaerts „Tales and Legends” - recenzja]

„Small World” doczekał się wielu dodatków, przecież nikt nie zarżnie kury znoszącej złote jajka, dlatego warto się przyjrzeć uważnie „Small World: Tales and legends”, „Be not afraid”, „Cursed” i „Grand Dames” i wybrać to, co nas interesuje. Zapraszamy do lektury!

Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Philippe Keyaerts
‹Cursed!›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCursed!
Data produkcji2009
Autor
Wydawca Days of Wonder
CyklSmall World
Info2-5 graczy, od 8 lat
Cena39,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W tygodniu „Small Worlda” przyszła pora na dodatki, a wyszło ich sporo. Wspomnimy o czterech z nich – trzy zapewniają nowe rasy, czwarty zaś wprowadza szalone wydarzenia pociągające za sobą dodatkowe zasady co rundę. „Small World” posiada pewną wadę, w grze na większą liczbę graczy zaczyna brakować ras i mogą one się po prostu znudzić. Dlatego gracze wymyślają własne maszkary i cechy, a najlepsze z nich zostały wybrane i umieszczone w dwóch dodatkach: „Cursed” i „Grand dames”. Pierwszy z nich wprowadza dwa gatunki istot (gobliny i koboldy) oraz pięć cech (między innymi „Łactwo”, które daje efekt tylko w nocy, czyli co drugą turę), a tematem przewodnim są klątwy. Drugi z nich dodaje trzy rasy (kapłanki, białe damy i cyganki) oraz dwie cechy. Oba dodatki wzbogacają rozgrywkę na swój sposób, osobiście więcej przyjemności czerpałem z partii z nowymi rasami z „Grand dames”, które naprawdę mogą namieszać w rozgrywce, a cechy ras są bardzo ciekawe (porzucanie terenu czy też budowa wielkiej wieży z żetonów podczas wymierania kapłanek). Ogólnie są to nieduże dodatki i o ile „Grand dames” jest wart swojej ceny, to „Cursed” wydaje mi się mniej przebojowy i niezbyt wzbogacający rozgrywkę.

Philippe Keyaerts
‹Grand Dames of Small World›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Dames of Small World
Data produkcji2009
Autor
Wydawca Days of Wonder
CyklSmall World
Info2-5 graczy, od 8 lat
Cena39,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Po zakupie wspomnianych dwóch małych dodatków, okazało się, że nie ma miejsca na żetony, na które również gra podstawowa nie przewidziała miejsca. Lekarstwem na to okazał się dodatek „Be not afraid”. Wprowadza on kolejne rasy, tym razem pięć i tyleż samo zdolności specjalnych. Dodatkowo otrzymujemy pudełko z przemyślanym miejscem dla wszystkich ras, jakie wyszły oficjalnie jako dodatki do „Small World”. Dzięki temu niewielkiemu pojemnikowi znów zagości ład i porządek. Jak natomiast sprawują się rasy i umiejętności? Wydaje mi się, że jest dużo lepiej niż we wcześniejszych mniejszych dodatkach. Mamy bardzo ciekawe, a zarazem proste mechanizmy, które wyróżniają rasy i pozwalają na świetną zabawę, podobnie jest z umiejętnościami, całość zaś świetnie komponuje się z podstawką. Dodatkowo właściwości ras są bardziej klimatyczne: leprechony bronią garnców złota, barbarzyńcy w furii podbijają nowe tereny, nie bacząc na strategię, homunkulusy tworzą się za każdym razem, gdy nie są pomijane przez gracza. Tak dobrane cechy naprawdę pasują do tych istot i wzbogacają rozgrywkę o nowe kolejne style gry. Podobnie umiejętności, np. katapulta pozwalająca podbijać oddalone niepołączone tereny, korupcja dająca profity za każdym razem, gdy jesteśmy podbijani. To w połączeniu z podstawowymi rasami daje jeszcze więcej możliwości.
Jeśli miałbym wybierać w zakupie dodatków, to z tych trzech rasowych polecałbym „Be not afraid”, które wprowadza pięć ras dużo ciekawszych niż „Cursed” i bardziej klimatycznych niż „Grand dames”. Ponadto mamy od razu pudełko na żetony, kolejny dodatek, który można zakupić spośród mniejszych, to „Grand Dames”, natomiast „Cursed” z powodzeniem można sobie odpuścić, jeśli nie jest to ostatnia pozycja, jaką możemy kupić do „Small World”.

Philippe Keyaerts
‹Be Not Afraid...›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBe Not Afraid...
Data produkcji2010
Autor
Wydawca Days of Wonder
CyklSmall World
Info2-5 graczy, od 8 lat
Cena64,95
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Ostatni dodatek, jakiemu chciałem się przyjrzeć w tym tekście, to „Tales and Legends”. Jest on zupełnie innym rozszerzeniem niż wspomniane powyżej, ponieważ zamiast dostawać kolejne rasy mamy talię kart. Dodatek wprowadza nowe zasady co turę dzięki kartom wydarzeń, jakie nawiedzają mały świat. Sześć zestawów po dziewięć kart każdy, w zależności od liczby graczy losowanych jest o jedną kartę mniej niż jest rund, gracze będą znać zawsze wydarzenie obecne i nadchodzące. Dzięki temu częściowo można będzie przewidzieć, co się wydarzy i zaplanować odpowiednio strategię. Wydarzenia w obrębie zestawów są powiązane tematycznie, ale oczywiście zestawy można mieszać lub samemu dobierać wspólnie z graczami to, co się wydarzy. Oczywiście każde z wydarzeń jest humorystycznie przedstawione, np. Cthulhu na prezydenta mówiąca, że każde bagno daje jeden punkt więcej, czy Szał narodzin (Baby Boom) pozwalający dobrać każdemu z graczy dodatkowy żeton aktywnej rasy. Trzeba przyznać, że dodatek jest wydany bardzo ładnie, wprowadza sporo zmian, można go odpowiednio modyfikować (np. dobierać kartę wydarzeń co drugą rundę, a co druga runda nie miałaby dodatkowych zasad) albo ułożyć tor dłuższy niż dwie odkryte karty, by gracze wiedzieli dokładnie, kiedy dane wydarzenie nadejdzie, ewentualnie wspólnie zbudować talię wydarzeń. W zależności od własnych potrzeb możemy radośnie zmieniać co tylko dusza zapragnie. Jednak należy zastrzec, że ten dodatek nie jest dla wszystkich. Otóż osoby, które nie lubią losowości, mogą wręcz znienawidzić wariant, w którym co rundę dzieje się coś szalonego i zmieniającego całkowicie zasady. Dlatego przed zakupem tej talii kart należy się dobrze zastanowić i przemyśleć ten wydatek (który jest niemały jak na talię kart).

Philippe Keyaerts
‹Tales and Legends›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTales and Legends
Data produkcji2010
Autor
Wydawca Days of Wonder
CyklSmall World
Info2-5 graczy, od 8 lat
Cena45,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Small world” doczekał się już całej serii dodatków, część z nich dodaje dobrze znane elementy tak jak dodatki rasowe, inne wprowadzają trochę chaosu i zamieszania, jak „Tales and Legends”, a jeszcze inne pozwalają na nowo budować świat, jak to jest w przypadku „Realms”. Oczywiście trzeba mądrze wybierać dodatki, jeśli nie jest się przesadnie zakochanym w tytule i w zależności od naszych potrzeb, jeśli mamy zbyt mało ras, to proponuję „Be Not Afraid”, jeśli gra potrzebuje wykopu w postaci radosnego chaosu i przetasowań na planszy, to „Tales and Legends”, a jeśli jesteście kreatywni i szukacie czegoś, co pozwoli Wam budować nowe niepowtarzalne rozgrywki, to „Realms” jest właśnie dla Was. Należy również nadmienić, że wymienione dodatki świetnie się ze sobą komponują, dlatego ich dowolne mieszanie pozwala wnosić kolejne modyfikacje w rozgrywkę.
• • •
koniec
1 sierpnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gnom jaszczurowi wilkiem
— Jakub Małecki

Zbuduj, zasiedl, wymrzyj
— Kamil Sambor

Kiedy wpadniesz na żyłę złota, drąż dalej!
— Justyna Lenda

Denver, ostatni dinozaur
— Justyna Lenda

Złota era ludzkości
— Kamil Sambor

Ten świat jest za mały dla nas dwóch
— Kamil Sambor

Tegoż autora

W trzy lata do potęgi
— Kamil Sambor

Innowacyjny rozwój gry karcianej
— Kamil Sambor

Wojna z prawdziwym rozmachem
— Kamil Sambor

Zbuduj, zasiedl, wymrzyj
— Kamil Sambor

Noc w muzeum
— Kamil Sambor

Groooaaarrr… nom… nom…
— Kamil Sambor

Samotność poza planszą
— Kamil Sambor

Sese Seko Mobutu vs Moise Czombe
— Kamil Sambor

Uduchowiona logika
— Kamil Sambor

Żelazne prawo, ale prawo
— Kamil Sambor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.