Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Daniel Clowes
‹Ghost World›

Ghost World
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGhost World
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2006
RysunkiDaniel Clowes
Wydawca Kultura Gniewu
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Ghost World

Dymki o dorastaniu
[Daniel Clowes „Ghost World” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ten, komu się wydaje, że życie nastolatków to kolorowe amerykańskie seriale, ciągłe imprezy (przerywane walką z pryszczami i nauką) oraz wydumane i wyolbrzymione problemy, niech przeczyta „Ghost World” Daniela Clowesa. Może przypomni sobie, jak ciężko wchodzić w dorosłość, gdy jeszcze mało się o życiu wie, a już trzeba podejmować pierwsze samodzielne decyzje. A tym, dla których dorastanie nie jest lub też nie było aż takim dramatem, komiks ten dostarczy inteligentnej i ciekawej lektury z odrobiną melancholii w tle.

Marta Bienias

Dymki o dorastaniu
[Daniel Clowes „Ghost World” - recenzja]

Ten, komu się wydaje, że życie nastolatków to kolorowe amerykańskie seriale, ciągłe imprezy (przerywane walką z pryszczami i nauką) oraz wydumane i wyolbrzymione problemy, niech przeczyta „Ghost World” Daniela Clowesa. Może przypomni sobie, jak ciężko wchodzić w dorosłość, gdy jeszcze mało się o życiu wie, a już trzeba podejmować pierwsze samodzielne decyzje. A tym, dla których dorastanie nie jest lub też nie było aż takim dramatem, komiks ten dostarczy inteligentnej i ciekawej lektury z odrobiną melancholii w tle.

Daniel Clowes
‹Ghost World›

Ghost World
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGhost World
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2006
RysunkiDaniel Clowes
Wydawca Kultura Gniewu
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Ghost World
„Ghost World” jest właśnie taką sentymentalną retrospekcją etapu dorastania. Przypomina trochę dorosłego człowieka powracającego do rodzinnego domu. Wkraczającego prosto z kontekstu swego dojrzałego życia do dawnego pokoju i do wszystkiego, co w nim zostawił, razem z młodzieńczymi radościami i dramatami. Budzi też skojarzenia z filmami i serialami dla młodzieży, z tą różnicą, że opowiada bez banału i tandety, nie siląc się na moralizatorstwo. Nic też dziwnego, że komiks ten doczekał się w 2001 r. udanej ekranizacji, której scenariusz był nominowany do nagrody Akademii Filmowej.
Trudno znaleźć w „Ghost World” jedną spójną fabułę łączącą poszczególne historie. Pierwotnie rozbity na kilka krótkich odcinków, po złożeniu przypomina zwrotki jednej piosenki. Jej bohaterkami są Enid i Rebeka, prawdziwie nierozłączne przyjaciółki. Dwie trochę zwariowane, nieznośne, pyskate i złośliwe dziewuchy. Takie, które chyba każdy pamięta z czasów szkoły średniej. Młode kobiety, mające już za sobą okres dojrzewania z inicjacją seksualną włącznie. Rozpoczynające nowy, dorosły etap życia. Zbuntowane i ciekawe świata, wychowane na telewizji i stereotypach, ale na szczęście niegłupie. „Ghost World” jest obrazem ich niełatwej, ale szczerej, niemalże siostrzanej przyjaźni oraz tego trudnego momentu, kiedy każda z nich musi pójść własną drogą w dalsze, dorosłe życie.
Pomimo różnic kulturowych i wielu nieznanych w Polsce kontekstów, sama opowieść niesie w sobie znaczenia uniwersalne. I nie ma w tym przesady, gdyż problemy wchodzenia w dorosłość są doskonale znane zarówno wszystkim nastolatkom, jak i tym, którzy już tylko wspominają ten trudny okres. Potrzeba dopasowania się do reszty lub walka o własną odrębność i styl. Nawet nie po to, by być kimś, ale po prostu jakimś. Młodociany bunt, który tylko pozornie jest postawą pod prąd, a w rzeczywistości jest jedynie walką z samym sobą. Robienie tych wszystkich rzeczy, które wydają się już być takie dorosłe, a wpędzają w jeszcze większe zagubienie. Kompletna rozsypka, z której ratunkiem jest ucieczka we wspomnienia z dzieciństwa. Wszystko to w melancholijny sposób, daleki od oklepanego stylu typowego dla seriali młodzieżowych, podejmuje „Ghost World”.
Kolejnym atutem tego komiksu jest sposób prowadzenia narracji i komponowania kadrów. Z jednej strony są bardzo precyzyjne, a z drugiej – wolne od nadmiernego przeładowania szczegółami. Treść jest jedynie dopełniona miękką i ascetyczną kreską, która nie tylko jej nie przytłacza, ale też udanie się z nią komponuje. Natomiast narracja obrazem „Ghost World” przypomina trochę filmy obyczajowe. Kolejne plansze są jak gotowe storyboardy, więc nic dziwnego, że komiks ten doczekał się adaptacji.
Dzieło Clowesa ma, niestety, jedną cechę, która może odstręczać, zwłaszcza osoby kompletnie niezorientowane w kulturze amerykańskiej ostatnich kilku dekad XX w. Zawiera mnóstwo odniesień do seriali, polityki i w ogóle wątków pojawiających się w mediach i kulturze amerykańskiej lat 60. i 70. Gdyby nie objaśniające większość zagadnień przypisy na końcu albumu, lektura „Ghost World” byłaby znacznie utrudniona. Na szczęście ich obecność sprawia, że można w pełni docenić inteligentną, pełną ciekawych spostrzeżeń i kontekstów kulturowych treść. Dla niej też właśnie warto przeczytać tę powieść.
Co prawda idzie już wiosna – pora, która nie sprzyja melancholijnym nastrojom, jednak stan, w który wprawia lektura „Ghost World”, przywoła naprawdę ciepłe wspomnienia. A jeżeli czytelnik miał przyjaciela ze szkolnych lat, z którym dawno już stracił kontakt, na pewno o nim pomyśli pod wpływem tej powieści.
koniec
30 marca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Piękny, obleśny świat
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Retronostalgia w niezłej formie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Piękny, obleśny świat
— Paweł Ciołkiewicz

Żywot człowieka żałosnego
— Paweł Ciołkiewicz

Daniel Clowes zmaga się z czasem
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Portrety architektury
— Marta Bienias

Komiks wart naszych podatków
— Marta Bienias

Konceptualna feministka
— Marta Bienias

Baby, ach te baby!
— Marta Bienias

Zemsta martwego płodu
— Marta Bienias

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.