Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Charles Yu
‹Jak przeżyć w fantas­tycznonaukowym wszechświecie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJak przeżyć w fantas­tycznonaukowym wszechświecie
Tytuł oryginalnyHow to Live Safely in a Science-Fictional Universe: A Novel
Data wydania16 sierpnia 2011
Autor
PrzekładJoanna Skalska, Adam Skalski
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-845-5
Format280s. 125×195mm
Cena28,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Fantastyka między słowami
[Charles Yu „Jak przeżyć w fantas­tycznonaukowym wszechświecie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Charles Yu w swym powieściowym debiucie „Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie” idzie ciekawą drogą. Napisał powieść obyczajową, w której wehikuł czasu jest tylko gadżetem, jednak spełniającym kryteria Lemowskiej brzytwy – bez niego bowiem fabuła nie mogłaby zaistnieć.

Michał Kubalski

Fantastyka między słowami
[Charles Yu „Jak przeżyć w fantas­tycznonaukowym wszechświecie” - recenzja]

Charles Yu w swym powieściowym debiucie „Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie” idzie ciekawą drogą. Napisał powieść obyczajową, w której wehikuł czasu jest tylko gadżetem, jednak spełniającym kryteria Lemowskiej brzytwy – bez niego bowiem fabuła nie mogłaby zaistnieć.

Charles Yu
‹Jak przeżyć w fantas­tycznonaukowym wszechświecie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJak przeżyć w fantas­tycznonaukowym wszechświecie
Tytuł oryginalnyHow to Live Safely in a Science-Fictional Universe: A Novel
Data wydania16 sierpnia 2011
Autor
PrzekładJoanna Skalska, Adam Skalski
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-845-5
Format280s. 125×195mm
Cena28,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Charles Yu – bohater i autor w jednej osobie – od dziesięciu lat przebywa w samowystarczalnym pudle, wehikule czasu, w którym stale panuje czas teraźniejszy nieokreślony. Towarzyszy mu ontologicznie niesprzeczny, choć nieistniejący pies Ed oraz wrażliwy system operacyjny o niskiej samoocenie, TAMMY. Z marazmu, przerywanego okazjonalnymi wezwaniami pracodawcy (Yu pracuje jako serwisant wehikułów czasu), wyrywa go… on sam. A konkretnie starsza wersja Yu, której ta młodsza strzela w panice w brzuch i ucieka w odmęty czasu. Dryfując w przeszłości, Yu próbuje wyrwać się z pętli czasowej i odnaleźć ojca, za pomoc mając jedynie tajemniczą książeczkę „Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie”, porzuconą przez drugiego Yu.
Yu-autor sprawnie wykorzystuje znajomość takich klasycznych opowiadań, jak „Wszyscy wy zmartwychwstali” Heinleina – chyba najpełniej przedstawiające osobowe aspekty paradoksów podróży w czasie – czy „Nieudana wycieczka” LeGuin – o podróży odbywanej jedynie w umyśle – do budowy powieści bardzo osobistej i całkiem realistycznej. Wehikuły czasu są metaforą, pozwalającą na ukazanie stanowiących oś fabuły relacji z ojcem. Autor napisał powieść w dużej mierze obyczajową, ukazując specyficzną sytuację drugiego pokolenia emigrantów, osadzonych w kraju, który jest już ich, choć poprzez rodziców mających wciąż silne więzy z państwem pochodzenia, którego tak naprawdę nie znają. To specyficzne wykorzenienie – tak temporalne, jak i przestrzenne – zostało przez Yu ujęte w koncepcję zamieszkiwanego przez bohatera Mniejszego Wszechświata 31 i Nowego Tokio, miasta, które składa się z połączonych skrawków Tokio i Nowego Jorku. W tym patchworkowym świecie, zawieszony w wiecznej chwili Yu-bohater podróżuje wehikułem czasu, ale tak naprawdę, niczym odwrotność Joela Barisha z „Zakochanego bez pamięci”, we własnej głowie poszukuje utraconej osoby – bowiem to język oraz wspomnienia pozwalają na prawdziwą, codzienną podróż w czasie.
Autor bawi się fabułą i słowami, zacierając granicę między tworzeniem i odtwarzaniem, między autorem i dziełem, między matematyką a idiomatyką. Odwołuje się do klasyków science fiction, a także teorii naukowych z pogranicza fikcji i faktu, dotyka takich zagadnień, jak psychologiczne odczuwanie teraźniejszości, natura wspomnień czy predeterminacja zachowań, czyniąc to z humorem i swobodą. Wrażenie robią obserwacje psychologiczne, połączone z fantastycznonaukowym ujęciem. Czym bowiem, jeśli nie życiem w pętli czasowej, jest życie w rutynowych koleinach, jakie wybiera wielu z nas? A czy wspomnienia, które – świadomie lub nie – edytujemy we własnych umysłach, nie są faktyczną zmianą przeszłości czy stworzeniem świata alternatywnego? Budujemy scenariusze, w których na czas znaleźliśmy błyskotliwą ripostę, w których on czy ona zareagowali inaczej, zastanawiamy się nad węzłowymi punktami swego życia, spoglądamy w przeszłość, by wpłynąć na przyszłość – żyjemy w fantastycznonaukowym wszechświecie, tak samo jak Mniejszy Wszechświat 31 ograniczonym do odwiedzonych miejsc, a nasze mózgi to pojazdy, fabrycznie przystosowane do podróży w czasie.
koniec
21 października 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.