Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Dennis Lehane
‹Gdzie jesteś, Amando›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGdzie jesteś, Amando
Tytuł oryginalnyGone, Baby, Gone
Data wydania12 kwietnia 2012
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Prószyński i S-ka
CyklPatrick Kenzie i Angela Gennaro
ISBN978-83-7839-110-4
Format544s. 140×205mm
Cena39,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To jest Ameryka
[Dennis Lehane „Gdzie jesteś, Amando” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Gdzie jesteś, Amando?” Dennis Lehane każe swoim bohaterom odszukać zaginioną czterolatkę. Ale rozwiązanie zagadki jej zniknięcia nie jest tu wcale najważniejsze.

Daniel Markiewicz

To jest Ameryka
[Dennis Lehane „Gdzie jesteś, Amando” - recenzja]

W „Gdzie jesteś, Amando?” Dennis Lehane każe swoim bohaterom odszukać zaginioną czterolatkę. Ale rozwiązanie zagadki jej zniknięcia nie jest tu wcale najważniejsze.

Dennis Lehane
‹Gdzie jesteś, Amando›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGdzie jesteś, Amando
Tytuł oryginalnyGone, Baby, Gone
Data wydania12 kwietnia 2012
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Prószyński i S-ka
CyklPatrick Kenzie i Angela Gennaro
ISBN978-83-7839-110-4
Format544s. 140×205mm
Cena39,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Czwarta część przygód pary detektywów (Patrick Kenzie, Angela Gennaro) obraca się wokół Amandy McCready, poszukiwanej przez pół Bostonu po tym, jak wracająca z sąsiedzkiej wizyty Helene nie zastała swojej córki w domu. A kiedy nie zastała jej również w najbliższej okolicy, do akcji wkroczyła policja. Jednak dziewczynka przepadła na dobre – nikt nic nie widział, nikt nie ma pojęcia, gdzie mała może być. Wtedy do prywatnych detektywów zgłaszają się brat Helene razem z żoną. Proszą, wręcz błagają o pomoc. Bohaterowie nie mogą pozostać głusi na tak żarliwe prośby i wkrótce śledztwo nabiera rozpędu.
Dochodzenie prowadzi detektywów w różne zakątki miasta. Boston w ujęciu Lehane’a nie jest najbardziej przyjaznym miejscem dla dzieci, zwłaszcza tych pozostawianych bez opieki. Kenzie, Gennaro i współpracujący z nimi policjanci natrafiają na drobnych złodziejaszków, dilerów narkotyków, a także zwyrodnialców czerpiących przyjemność z zadawania bólu. Po Amandzie w dalszym ciągu ani śladu, ale przy okazji jej poszukiwań na jaw wychodzą tragiczne finały innych uprowadzeń. I właśnie to najbardziej interesuje autora – pokazanie ciemnej strony społeczeństwa, w którym nietrudno o sadystów polujących na cudze dzieci. Ale jeszcze łatwiej natrafić na rodziców niespecjalnie przejmujących się, gdzie znajdują się w danym momencie ich pociechy i co robią. Jedna patologia styka się tutaj z drugą, na czym najbardziej, rzecz jasna, cierpią najmłodsi uczestnicy zdarzeń. Lehane włącza tu jeszcze jeden wątek – traktowania praw rodzicielskich przez sądy, gotowe przyznać opiekę nad potomstwem nawet najgorzej prowadzącym się matkom. Bo, jak tłumaczy jedna z postaci, to jest Ameryka, gdzie każdy dorosły ma niezbywalne prawo do tego, by pożreć swoje małe.
Zainteresowanie pisarza kwestiami obyczajowymi nie znaczy, że traci na tym wątek śledczy. Przeciwnie: akcja, choć niespieszna, wciąga równie jak kwestie społeczne. Styl Lehane’a wydaje się stworzony do pisania kryminałów – narracja jest niezwykle sprawna, a z pozornie lekkiej frazy udaje się momentami utkać przygnębiający, mroczny klimat miasta przeżartego różnorodnymi, ale połączonymi ze sobą przestępstwami. Do tego znakomite, niewymuszone dialogi plus dobrze zarysowani bohaterowie. I to nie tylko ci główni, bo w tym wypadku dużo ciekawsze okazują się nierzadko postacie drugoplanowe, co również poczytuję za zaletę – w końcu mamy do czynienia z czwartą częścią cyklu, a środek ciężkości nie musi wiecznie spoczywać na parze Kenzie/Gennaro.
„Gdzie jesteś, Amando” to modelowy przykład „kryminału zaangażowanego”, biorącego na warsztat nie tylko śledztwo, ale też kontekst społeczny, nie stroniącego od wgłębiania się w psychologię postaci. Świat przedstawiony oddany jest z taką szczegółowością, by ludzkie zachowania mogły wynikać ze środowiska, w jakim żyją. Nade wszystko zaś Lehane stworzył powieść w pełni satysfakcjonującą, z nieoczywistymi rozwiązaniami oraz imponującym finałem.
koniec
20 maja 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cienie Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Sumienie gangstera
— Konrad Wągrowski

Wszyscy są uwikłani
— Konrad Wągrowski

Opowieść o porządnym gangsterze
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Styczeń 2012
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Maj 2011
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Boston w ogniu
— Konrad Wągrowski

Dobry kryminał. Przeciętny romans. Niezła książka.
— Wojciech Woźniak

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.