Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kazuo Ishiguro
‹Pogrzebany olbrzym›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPogrzebany olbrzym
Tytuł oryginalnyBuried Giant
Data wydania23 września 2015
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-468-5
Format448s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena42,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cud niepamięci
[Kazuo Ishiguro „Pogrzebany olbrzym” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pisząc pierwszą w swym dorobku powieść fantasy, Kazuo Ishiguro niewątpliwie zaskoczył zarówno krytyków literackich, jak i wielbicieli jego znakomitej, realistycznej prozy. Lektura „Pogrzebanego olbrzyma” wywołuje jednak ambiwalentne odczucia.

Marcin Mroziuk

Cud niepamięci
[Kazuo Ishiguro „Pogrzebany olbrzym” - recenzja]

Pisząc pierwszą w swym dorobku powieść fantasy, Kazuo Ishiguro niewątpliwie zaskoczył zarówno krytyków literackich, jak i wielbicieli jego znakomitej, realistycznej prozy. Lektura „Pogrzebanego olbrzyma” wywołuje jednak ambiwalentne odczucia.

Kazuo Ishiguro
‹Pogrzebany olbrzym›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPogrzebany olbrzym
Tytuł oryginalnyBuried Giant
Data wydania23 września 2015
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-468-5
Format448s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena42,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja najnowszej powieści Kazuo Ishiguro toczy się w Brytanii, jakiś czas po upadku państwa króla Artura, kiedy najwyraźniej nie wytworzył się jeszcze żaden nowy silny ośrodek władzy, a osady Brytów i Saksonów pokojowo istnieją obok siebie. Punktem wyjścia fabuły jest decyzja pary staruszków – Axla i Beatrice o wyruszeniu do wioski, w której mieszka ich syn. Nie byłoby w tym może niczego dziwnego, ale szybko możemy się przekonać, że nie mogą oni sobie dokładnie przypomnieć ani okoliczności, w których ich pierworodny opuścił rodzinne strony, ani nawet zdarzeń z niedalekiej przeszłości. Taka słaba pamięć mogłaby być oczywiście związana z zaawansowanym wiekiem głównych bohaterów, ale okazuje się, że podobne objawy takiej dziwnej amnezji wykazują niemal wszyscy mieszkający w tamtych stronach. Wszystko wskazuje zaś na to, że owa trapiąca całą społeczność trudność z przypomnieniem sobie zdarzeń z przeszłości jest efektem działania jakiejś magicznej siły. Wkrótce możemy się przekonać, że w przypadku Axla i Beatrice nie chodzi o zwykłą podróż do dawno niewidzianego syna, lecz mają oni do odegrania istotną rolę w wydarzeniach, które mogą zdjąć czar niepamięci nie tylko z nich samych, ale z całej tej krainy. Zarówno dla pary staruszków, jak i czytelników nie jest jednak wcale oczywiste, czy działania te przyniosą więcej pożytku, czy szkody…
W „Pogrzebanym olbrzymie” obserwujemy więc wyprawę bohaterów przemierzających krainę, w której widoczne są ślady oddziaływania potężnej magii oraz można spotkać nie tylko dawnego rycerza króla Artura, ale nawet prawdziwego smoka. Mimo to wydarzenia toczą się nie do końca zgodnie ze schematami fabularnymi typowymi dla fantasy. Oczywiście dla wielbicieli tego gatunku oczekujących nowych pomysłów powinno to być zaletą, problem tkwi jednak w tym, że koncepcja autora nie przełożyła się na rzeczywiście wciągającą akcję. Przynajmniej częściowo wynika to z faktu, że Axl i Beatrice są zbyt zagadkowymi osobowościami, a inne spotykane przez nich postacie – nawet rycerz Okrągłego Stołu sir Gawain – również nie budzą w nas jakichś żywszych uczuć. Efekt tego jest taki, że brakuje tutaj punktów zaczepienia do rozbudzenia ciekawości czytelników, którym trudno też naprawdę przejąć się losami tak enigmatycznych bohaterów. Tego mankamentu nie rekompensuje zaś niewątpliwie interesująca, metaforyczna wymowa tej opowieści, ponieważ zwyczajnie pozostajemy wobec niej obojętni. Wszystko to sprawia, że „Pogrzebany olbrzym” jest, niestety, niezbyt udaną wyprawą Kazuo Ishiguro do świata fantasy, która raczej nie zachwyci w pełni ani wielbicieli jego poprzednich książek, ani fanów tego gatunku.
koniec
26 stycznia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wyjątkowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.