Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Julian Tuwim
‹Lokomotywa›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLokomotywa
Autor
Wydawca Wilga
ISBN83-7156-888-6
Format10s. 145×155mm; oprawa twarda
Gatunekdla dzieci i młodzieży
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Mała Esensja: Zabawki tkwią w szczegółach
[Julian Tuwim „Lokomotywa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Seria „Klasyka polska” przedstawia najsłynniejsze wiersze dla dzieci pióra znanych, krajowych autorów. Wśród sporego grona wydawnictw oferujących tego typu literaturę, warto wyróżnić tę serię zawierającą kolorowe, upstrzone miłymi dla oka drobiazgami tło, stanowiące często drugą warstwę opowieści.

Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Zabawki tkwią w szczegółach
[Julian Tuwim „Lokomotywa” - recenzja]

Seria „Klasyka polska” przedstawia najsłynniejsze wiersze dla dzieci pióra znanych, krajowych autorów. Wśród sporego grona wydawnictw oferujących tego typu literaturę, warto wyróżnić tę serię zawierającą kolorowe, upstrzone miłymi dla oka drobiazgami tło, stanowiące często drugą warstwę opowieści.

Julian Tuwim
‹Lokomotywa›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLokomotywa
Autor
Wydawca Wilga
ISBN83-7156-888-6
Format10s. 145×155mm; oprawa twarda
Gatunekdla dzieci i młodzieży
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Hasło „Książka przeznaczona dla dzieci powyżej 3 lat” wraz z odpowiednim rysunkiem (przekreśloną główką niemowlaka) służy chyba li tylko wymogom prawnym. Zawartość serii jest bowiem przeznaczona zarówno dla dzieci powyżej, jak i poniżej trzeciego roku życia.
Jan Brzechwa, Wanda Chotomska, Aleksander Fredro, Stanisław Jachowicz, Ludwik Jerzy Kern, Maria Konopnicka, Ewa Szelburg-Zarembina, Julian Tuwim – poeci niewymagający rekomendacji. Każdy z nas zna przecież (choć niekoniecznie na pamięć) „Lokomotywę”, „Pana kotka” (co był chory), „Ptasie radio”, „Murzynka Bambo”, „Pawła i Gawła” czy pozostałe klasyki poezji dla najmłodszych. Wierszyki, które szybko wpadają w ucho malców, są łatwe do zapamiętania i …wiecznie żywe.
Seria edycyjna wydawnictwa Wilga to kwadratowe, zaokrąglone na rogach książeczki, z których każda ma 6 grubych, wielowarstwowych kart. Okładka nie odróżnia się technicznie (wykonaniem) od kart z treścią książeczki, która zaczyna się już na II stronie okładki i kończy na III (stopka wydawnicza zamieszczona jest na IV stronie okładki). Wiersze podzielone są na 5 odpowiednio krótkich fragmentów i zilustrowane są systemem rozkładowym – obie sąsiednie strony stanowią jeden obraz (notabene fizycznie stanowiąc jeden arkusz). Czcionka jest miła dla oka, acz mogłaby być nieco większa, zwłaszcza we fragmentach, w których nie zachodzi konieczność umieszczenia 6-8 wersów na jednej rozkładówce (jak to bywa w „Lokomotywie”).
Na szczególną uwagę zasługują ilustracje. Za oprawę graficzną wierszy odpowiada wielu rysowników, niemniej cała seria charakteryzuje się przyjemnymi, pastelowymi barwami, ostrymi konturami malowanych obrazków i dużą zawartością szczegółów. Tło jest dopracowane, pojawia się w nim wiele elementów zarówno z treścią związanych, jak i – gdy wiersz pozwala – pobocznych, czasem bardzo luźno do niej nawiązujących. Przykładem może być „Piesek Kruczek” Stanisława Jachowicza (ilustracje: Dorota Narwojsz-Szal, Marek Szal): wiersz w dużej mierze bazuje na dialogu chłopca ze swym psem; na każdej rozkładówce pojawia się inna sceneria: pokój dziecięcy (z mnóstwem zabawek), park (z wieloma „podstawowymi” dla dziecka zwierzętami), festyn, szkoła. Nie brakuje tu ani ptaszków, ani kotka, ani dzieci, samolotu, drzew, kwiatków – wszystkiego tego, co dziecko uczy się rozpoznawać w pierwszej kolejności. Za warstwę graficzną należy się serii duży plus.
Cena jest więcej niż przystępna (ok. 3 zł) i adekwatna.
Użytkowanie
Grube, kartonowe kartki są oklejone warstwą cieńszą, właściwą. Rozkładówki są sklejone ze sobą, warstwa tytułowa (I oraz IV strona okładki) jest dłuższa, uwzględniająca nieprzyklejony do kart grzbiet. Stosunkowo duża powierzchnia kart sprzyja nieodwracalnemu pogięciu i połamaniu. Zdarza się oderwanie okładki (która mocno trzyma tylko na połączeniu z jedną, kolejną rozkładówką) oraz rozwarstwienie kartonu, spowodowane wilgocią – kończące się zniszczeniem (oderwaniem, rozerwaniem) warstwy właściwej.
koniec
19 lipca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Marzec 2015
— Jacek Jaciubek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.