Kadr, który…: Głowa astronauty czy ufoludka?„Powrót Wielkiej Stopy”, drugi zeszyt z cyklu „Nieustraszeni Łowcy Strachów”, humor zawiera głównie w warstwie słownej. Ale i w graficznej można zauważyć to i owo.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Głowa astronauty czy ufoludka?„Powrót Wielkiej Stopy”, drugi zeszyt z cyklu „Nieustraszeni Łowcy Strachów”, humor zawiera głównie w warstwie słownej. Ale i w graficznej można zauważyć to i owo. Bohaterowie serii – detektywi Dylan (pies) i Piotruś (tchórz) – zwiedzają „jedyne i największe” Muzeum Wielkiej Stopy. Wśród zebranych okazów znajduje się mapa z zaznaczonymi miejscami, gdzie w ciągu ostatnich stu lat zauważono stwora, jedyne jego zdjęcie, „odcisk stopy Wielkiej Stopy”… Oraz włos z jego sierści. Włos jest oczywiście mały (choć nie na rysunku, gdzie wygląda jak wychudzona dżdżownica), toteż zwiedzający oglądają go przez zawieszoną w gablotce lupę. Szkło powiększające działa oczywiście w obie strony, toteż czytelnik komiksu, mając włos na pierwszym planie, przez dużą soczewkę widzi… powiększony fragment pyska Dylana. Reszty głowy detektywa nie widać, przez co ów okrągły kształt, zawieszony na dwóch linkach – tu wyglądających na antenki – kojarzy się z hełmem astronauty lub… kosmitą. Tak czy owak, wywołuje wybuch śmiechu u młodego czytelnika. I to nie tylko za pierwszym razem! Ładna jest też kompozycja kadru. Zawieszony w chwytaku włos jest gruby, dobrze widoczny i wraz z dnem gablotki dzieli rysunek na trzy części. Lewą zajmuje Dylan, prawą przewodnik po Muzeum, dół zaś zagospodarowany jest przez dymek. Kolory są rozjaśnione (bo widoczne przez szkło gabloty), a kontury nie pociągnięte czarną obwódką. Bardzo to ładne i czytelne. ![]() 29 czerwca 2023 |
Alejandro Jodorowsky i Jean Giraud (czyli Moebius, bo z Jororowskym współpracowało to właśnie twórcze alter ego Girauda) stworzyli swego czasu „Incala”, jeden z najsłynniejszych komiksów w historii medium. O dziwo, sukces ten nie przyczynił się wcale do ich częstej współpracy w przyszłości. Trzyczęściowa opowieść „Szalona z Sacré-Coeur” jest drugim owocem ich kooperacji – jednym z najlepszych, przy jakich zarówno Chilijczyk, jak i Francuz pracowali.
więcej »Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.
więcej »Jesienią, jak śpiewał Muniek, lubimy „myśleć o latach tak starych, jak te kamienice”. Zapewne dlatego w październikowym – osiemnastym – zestawieniu najchętniej kupowanych komiksów, tworzonym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, spotykamy tak wielu znajomych bohaterów.
więcej »„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński
Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński
Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński
Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Pies Dylan wkracza do akcji
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Sherlock Miś i Indiana Jones
— Marcin Osuch
Krajobraz po katastrofie
— Sebastian Chosiński
Mała Esensja: Detektywi z Karaibów
— Konrad Wągrowski
Mała Esensja: Ciemna strona Księżyca
— Konrad Wągrowski
Mała Esensja: Świat Dzikiego Zachodu
— Konrad Wągrowski
Mała Esensja: Sherlock Miś i doktor Borsuk
— Konrad Wągrowski
Mała Esensja: Nadmorskie zagadki sprzed pół wieku
— Wojciech Gołąbowski
Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski
Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski
O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Kiedy para - buch!
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Ochorowiczówka ma młodsze rodzeństwo!
— Wojciech Gołąbowski
Ten okrutny XX wiek: Jak Stany Zjednoczone usiłowały zachować neutralność
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Pozornie bez związku, niemal bez trupa
— Wojciech Gołąbowski