Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Nowe idzie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNowe idzie
Data wydania29 sierpnia 2008
RedakcjaMichał Cetnarowski
Wydawca Powergraph
SeriaFantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl

Nowe przyszło
[„Nowe idzie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pomysł był prosty: zebrać młodych stażem autorów szeroko rozumianej fantastyki, którzy jednak debiuty w druku mają już za sobą, i poprosić ich o zupełnie nowe, niepublikowane dotąd opowiadania. A jak wiadomo, proste plany są najskuteczniejsze. Dzięki temu w antologii „Nowe idzie” każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie.

Michał Kubalski

Nowe przyszło
[„Nowe idzie” - recenzja]

Pomysł był prosty: zebrać młodych stażem autorów szeroko rozumianej fantastyki, którzy jednak debiuty w druku mają już za sobą, i poprosić ich o zupełnie nowe, niepublikowane dotąd opowiadania. A jak wiadomo, proste plany są najskuteczniejsze. Dzięki temu w antologii „Nowe idzie” każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie.

‹Nowe idzie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNowe idzie
Data wydania29 sierpnia 2008
RedakcjaMichał Cetnarowski
Wydawca Powergraph
SeriaFantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Niecelowe byłoby przybliżanie treści każdego z opowiadań. Dość powiedzieć, że różnorodność tematyczna utworów jest bardzo duża: od najdłuższego w zbiorze, spaceoperowego tekstu Pawła Majki po krótki, rockowy i postapokaliptyczny Piotra Rogoży; przez genderowe „Przenicowanie” Tomasza Kiliana i antygenderowy „Smak apokalipsy” Adama Przechrzty, do slipstreamowych opowiadań Joanny Skalskiej i Cezarego Zbierzchowskiego oraz new weird (?) Dawida Juraszka. Do tego emocjonalny horror Jakuba Małeckiego, stara dobra SF Andrzeja Miszczaka, Roberta Wegnera gra toposami i mitami oraz alternatywna historia Jewgienija Olejniczaka. Prawda, że interesująco?
Osobną i równie ciekawą częścią antologii jest dyskusja Rafała Kosika, Macieja Guzka i Łukasza Orbitowskiego, zamieszczona „zamiast posłowia”, a dotycząca stanu polskiej fantastyki. Rozmowa ciekawa, choć powierzchowna, bo opierająca się wyłącznie na opowiadaniach przedstawionych w zbiorze. Zabrakło tam także perspektywy redaktora czasopisma, na którym spoczywa chyba największy ciężar selekcji tekstów i który o poziomie tego, co naprawdę w polskiej fantastyce powstaje, ma najlepsze pojęcie. Należy również wspomnieć, że tom otwiera wstęp – a raczej manifest – Michała Cetnarowskiego. Redaktor antologii kreśli w nim zarys aktualnej sytuacji na polskim rynku fantastycznej prozy, a także tłumaczy dobór tekstów.
Zbiór sprawdza się jako polaroid, ukazujący jaśniejsze punkty młodej polskiej fantastyki, litościwie nie pokazując zalewu kiepskiej jakości tekstów dominujących na rynku. Moimi prywatnymi typami są teksty Rogoży – za intensywność i odrębność; Majki – za rozmach i próbę wskrzeszenia polskiej space opery; a także, po namyśle, Zbierzchowskiego – za wgląd w świat tak podobny, a tak różny od naszego. Na podium znalazłby się także tekst Andrzeja Miszczaka, ale nie potrafię go czytać inaczej niż jak pierwszego rozdziału powieści. A ja bardzo nie lubię czytać fragmentów.
Trudno jednoznacznie wyrazić ocenę zbioru – zaletą i przeszkodą jednocześnie jest wspomniana powyżej różnorodność utworów. Po części zgadzam się z Orbitowskim, który broni „nieoszlifowania” tekstów antologii, podnosząc podstawowy atut młodych stażem autorów – pomysłowość i świeżość spojrzenia. Rację ma także Guzek, zauważający syndrom „przefajnowania” – ładowania w tekst wielu (czasem zbyt wielu) pomysłów, które zamazują obraz i psują tekst. Całkowicie kwestią gustu i czytelniczych oczekiwań pozostaje to, czy spodoba się bardziej – na przykład – rozrywkowy tekst Przechrzty czy „gęsty” utwór Zbierzchowskiego. Jednak któreś z jedenastu opowiadań spodoba się na pewno – trafiają się w antologii teksty lepsze i gorsze, jednak nie ma tu ewidentnej porażki. Z drugiej strony nie ma też pewnego hitu, opowiadania, które z całą pewnością zawalczy o fandomowe nagrody i które po prostu trzeba znać. A może inaczej – trzeba poznać cały zbiór i przekonać się, jaka jest ta młoda fantastyka A.D. 2008.
koniec
27 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.