Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ted Dekker
‹Adam›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAdam
Tytuł oryginalnyAdam
Data wydania20 stycznia 2009
Autor
PrzekładTomasz Wilusz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-89325-08-2
Format328s. 142×202mm
Cena29,90
Gatunekgroza / horror, kryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dobrze ukazane zło
[Ted Dekker „Adam” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trudno powiedzieć, do jakiego konkretnie gatunku zalicza się powieść „Adam” Teda Dekkera – w zasadzie jest to thriller połączony z powieścią grozy, wzbogacony o elementy fantastyczne oraz przemyślenia zgoła innego, cięższego kalibru. Bez wątpienia jednak „Adam” to wciągająca lektura.

Jędrzej Burszta

Dobrze ukazane zło
[Ted Dekker „Adam” - recenzja]

Trudno powiedzieć, do jakiego konkretnie gatunku zalicza się powieść „Adam” Teda Dekkera – w zasadzie jest to thriller połączony z powieścią grozy, wzbogacony o elementy fantastyczne oraz przemyślenia zgoła innego, cięższego kalibru. Bez wątpienia jednak „Adam” to wciągająca lektura.

Ted Dekker
‹Adam›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAdam
Tytuł oryginalnyAdam
Data wydania20 stycznia 2009
Autor
PrzekładTomasz Wilusz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-89325-08-2
Format328s. 142×202mm
Cena29,90
Gatunekgroza / horror, kryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Daniel Clark, pracujący dla FBI psycholog specjalizujący się w tworzeniu portretów psychologicznych zabójców, od wielu miesięcy bada sprawę seryjnego mordercy o pseudonimie Ewa, który z przerażającą systematycznością porywa młode kobiety i zabija je w dość wyszukany sposób – wywołuje u nich zapalenie opon mózgowych. Śledztwo zdaje się prowadzić donikąd, morderca jest bowiem wyjątkowo skrupulatnym człowiekiem, dbającym o zatarcie wszelkich śladów. Przełom następuje, kiedy FBI udaje się odnaleźć jedną z porwanych dziewczyn. Podczas akcji ratunkowej dochodzi do konfrontacji z Ewą, w wyniku której Daniel otrzymuje śmiertelny strzał w głowę, a morderca ucieka wraz z ofiarą.
Od tego momentu intryga się zagęszcza. Daniel zostaje co prawda sprowadzony do świata żywych, ale efektem ubocznym prawie półgodzinnej śmierci klinicznej jest częściowa amnezja – mimo usilnych starań agent nie może odtworzyć w pamięci twarzy mordercy. Daniela nękają również powracające w równych odstępach czasu napady paraliżującego lęku, poważnie utrudniające śledztwo. W międzyczasie jego była żona Heather otrzymuje niepokojące telefony od człowieka, który podaje się za Ewę…
„Adam” to wartka i dynamiczna powieść, naładowana intrygującymi pomysłami. W miarę rozwoju akcji realistyczna narracja ustępuje miejsca wycieczkom w stronę fantastyki. Daniela nawiedzają mroczne, pośmiertne wizje, zawierające wskazówki naprowadzające na trop Ewy, jak również stanowiące dowód na to, że nie jest on jedynie zwyczajnym zabijaką. Klasyczny z pozoru kryminał przyjmuje zaskakująco odmienne oblicze, zbaczając nawet w rejony bliższe literaturze grozy – postępowania Ewy wydają się silnie splecione z działaniem nadnaturalnych sił. Dekker podejmuje rozważania na temat odwiecznej granicy oddzielającej dobro i zło, przemycając do fabuły wątki tradycyjnie kojarzone z horrorami nurtu metafizycznego, na przykład diabelską sektę religijnych fanatyków bądź też postać emerytowanego księdza egzorcysty (cały czas miałem przed oczami Maxa von Sydowa). Autorowi udaje się na szczęście zgrabnie połączyć wszystkie wątki, choć część z nich została wprowadzona zbyt mechanicznie – odwołania do ugruntowanych w popkulturze schematów stają się przez to jaskrawo oczywiste, a przez to mało oryginalne. Niemniej jednak skonstruowana przez Dekkera intryga trzyma się kupy, bohaterowie są frapujący, a relacje między nimi dobrze zarysowane (przy zachowaniu równowagi pomiędzy zbyt powierzchowną a niepotrzebnie pogłębioną charakterystyką postaci – kłopot wielu standalones w literaturze kryminalnej). Dobrym pomysłem było przeplatanie rozdziałów powieści urywkami historii porwania Alexa i Jessicy Price, stylizowanymi na reportaż dziennikarski – odpowiednio dawkuje to zarówno napięcie, jak i wiedzę o przeszłych wydarzeniach, mających jednak bezpośredni związek ze śledztwem w sprawie Ewy.
Jeśli miałbym się do czegoś przyczepić, to nie do końca przekonuje mnie zakończenie powieści. Ostatnie sceny stanowią dość wtórne przetworzenie podobnych historii, znanych z wielu filmów i książek, niezbyt też się sprawdzają jako domknięcie całej opowieści. Szkoda, że na sam koniec Dekkerowi zabrakło wyobraźni albo też ambicji, żeby zaskoczyć czytelnika – rozwiązanie głównego wątku jest niestety dość przewidywalne. „Adam” nie sili się może na przesadną oryginalność, ale stanowi przykład sprawnie napisanej, przyjemnej powieści.
koniec
9 kwietnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.