Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Powiew RPG: Podsumowanie roku 2007 w kraju

Koniec roku jak zwykle obfituje w różnorakie podsumowania, począwszy od tych odzwierciedlających faktyczne dokonania poszczególnych wydawnictw, skończywszy na tych najbardziej absurdalnych, jak najpiękniejsze muszle klozetowe w grach komputerowych. Na wyrost można powiedzieć, że rok 2007 był już 15 rokiem istnienia gier fabularnych w Polsce – o ile za ich początek przyjąć datę pojawienia się pierwszych numerów „Magii i Miecza” wraz z opublikowanymi w nich zasadami Kryształów Czasu.

Adrian Kuc

Powiew RPG: Podsumowanie roku 2007 w kraju

Koniec roku jak zwykle obfituje w różnorakie podsumowania, począwszy od tych odzwierciedlających faktyczne dokonania poszczególnych wydawnictw, skończywszy na tych najbardziej absurdalnych, jak najpiękniejsze muszle klozetowe w grach komputerowych. Na wyrost można powiedzieć, że rok 2007 był już 15 rokiem istnienia gier fabularnych w Polsce – o ile za ich początek przyjąć datę pojawienia się pierwszych numerów „Magii i Miecza” wraz z opublikowanymi w nich zasadami Kryształów Czasu.
Czyżby wydarzenie roku?
Czyżby wydarzenie roku?
Co zatem wartego odnotowania wydarzyło się w minionym roku na polskiej scenie RPG?
Otrzymaliśmy dobrze wydaną podstawkę do nowego Świata Mroku w diabelnie niskiej cenie, o czym możecie przeczytać tutaj. Kwestia kolejnych podręczników („Werewolf: the Forsaken” czy „Changeling: the Lost”) stoi pod znakiem zapytania, choć ekipa tłumaczy twierdzi, że wszystko będzie w porządku i będą ukazywały się zgodnie z zapowiedziami (oficjalnych zapowiedzi nikt nigdy nie widział, więc mogą zostać wydane kiedykolwiek i zawsze będzie to „zgodne z zapowiedziami”). Tak czy owak, machina do wysysania pieniędzy z kieszeni fanów ruszyła i przyćmiła d20 Modern, a samo wydawnictwo ISA stopniowo zaczyna wieść prym na polskim rynku gier fabularnych.
Nakładem Copernicus Corporation ukazały się dodatki do WFRP: „Karak Azgal”, „Baronia Przeklętych”, „Księga Spaczenia” (119 zł – najdroższy dodatek do RPG!), „Kartusz Bohatera” i „Dzieci Rogatego Szczura”.
ISA (poza podstawką do nWoDa) wydała także dodatki do D&D: „Przewodnik Gracza po Faerunie”, „Podmrok”, „Rasy Faerunu”, „Lśniące Południe”, „Świątynię Drowów” oraz „Czarci Foliał”.
Wydawnictwo Portal zaniedbało Monastyr i Neuroshimę – polskie klony WFRP i CP2020. Pojawił się zaledwie jeden dodatek do NS („MG²”), a polterowy dział MonoPol, zajmujący się Monastyrem, niedawno zamknięto. Z wielu planów niewiele wyszło, o czym dowiedzieć się możemy z oficjalnego bloga wydawnictwa.
Jedna z zapowiedzi na nowy rok, która już ma kilkumiesięczne opóźnienie.
Jedna z zapowiedzi na nowy rok, która już ma kilkumiesięczne opóźnienie.
Co poniektórzy do roli wydarzenia roku 2007 wynoszą polską scenę gier Indie – czyli wzrost zainteresowania tymi grami z zupełnie żadnego do minimalnego. Przetłumaczono parę kilkustronicowych gier Indie („Cień”, „Nikotynowe dziewczyny”), powstało wirtualne wydawnictwo mark6, raczkuje prywatna strona oparta na wiki – forum indie explosions mające zarejestrowanych czterdzieści osób (sic!), z czego większość bawi się raczej w tradycyjne gry RPG i działa aktywnie na innych serwisach/portalach/forach…
Wraz z upadkiem „Gwiezdnego pirata”, który wydawany jest obecnie w formacie PDF, pożegnaliśmy się z czasopismami papierowymi dotyczącymi RPG. I nie zapowiada się, by ta sytuacja się zmieniła.
Tegoroczne Origins Awards nabrało iście polskiego wymiaru dzięki dwóm Polakom: Radkowi „Drozdalowi” Drozdalskiemu za współtworzenie „Burning Empires”, oraz Piotrowi „Ramelowi” Korysiowi, który z kolei jest współtwórcą „Deadlands: Reloaded”.
1 września zakończył się Megakonkurs – inicjatywa stworzenia w 10 etapach najlepszej gry fabularnej. Zwyciężył utrzymany w realiach SF system Nemezis, którego akcja została osadzona na kilku zamieszkałych planetach, z których każda stanowi odmienne tło dla przygód i wspiera inny rodzaj rozgrywki.
Na nowy rok zapowiedziano wydanie sporej liczby nowych systemów. Wśród nich znajduje się Klanarchia (fantasy horror, którego miejscem akcji jest dzika i nieujarzmiona kraina znana jako Rubież, zamieszkała przez upiory, bestie i ludzi), Midnight (dark fantasy – świat inspirowany Śródziemiem z odmiennym wynikiem wojny Dobra ze Złem), Rzeczypospolita Odrodzona (militarystyczny system osadzony w realiach postapokaliptycznej Polski), Legenda Pięciu Kręgów (trzecia edycja gry czerpiąca garściami ze średniowiecznej Japonii), a także Core (SF, którego akcja ma miejsce w skolonizowanym układzie słonecznym w XXII w).
Jak widać rok 2007 nie obfitował w szczególnie interesujące wydarzenia związane z naszym hobby, jak zwykle pojawiło się więcej obietnic niż podręczników. Nie traćmy jednak nadziei, nadchodzący rok powinien być dla wszystkich lepszy, wypełniony po brzegi nowymi systemami i dodatkami do tych już istniejących.
koniec
21 stycznia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 IV 2024

Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
Miłosz Cybowski

3 IV 2024

Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.

więcej »

Magia i Miecz: Siłą rozpędu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 III 2024

Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski

Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski

Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski

Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski

Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski

Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski

Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski

Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski

Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski

Czerwiec 2007
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.