Powiew RPG: Wróżenie z fusów na nowy rokRzutem na taśmę, w ostatni dzień stycznia, w ramach uzupełnienia ubiegłotygodniowego podsumowania minionego roku: wróżenie z fusów, czyli czego możemy spodziewać się w nowym roku od polskich i zagranicznych wydawców RPG.
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Wróżenie z fusów na nowy rokRzutem na taśmę, w ostatni dzień stycznia, w ramach uzupełnienia ubiegłotygodniowego podsumowania minionego roku: wróżenie z fusów, czyli czego możemy spodziewać się w nowym roku od polskich i zagranicznych wydawców RPG.
Wyszukaj / Kup Kraj Już w lutym do sprzedaży ma trafić Nemezis, zwycięzca Megakonkursu.1) Ten drugi duży setting do polskiej edycji Savage Worlds osadzony w ciekawym świecie będącym mieszaniną SF i mitów Cthulhu, z pewnością zapewni mnóstwo dobrej zabawy. Trwają również prace nad kolejnymi dodatkami i settingami: w toku jest tłumaczenie „Thrilling Tales” (czyli „Sensacji i przygody”) oraz „Interface Zero” (cyberpunkowego settingu, którego polska wersja ma zawierać mnóstwo interesujących materiałów dodatkowych). Na ten rok Wydawnictwo Gramel zapowiedziało również wydanie Deadlands: Reloaded oraz kilku mniejszych dodatków. Wygląda na to, że czeka nas sporo brawurowej i grywalnej zabawy. Wydawnictwo Portal ogłosiło rok 2011 rokiem fanów, oferując na swojej stronie szczegółowy program werbunkowy w kategoriach gier fabularnych, planszowych i bitewnych. Wg planu wydawniczego fanów Neuroshimy czekają w tym roku przynajmniej dwa dodatki (w tym jeden duży nationbook poświęcony Nowemu Jorkowi), zaś wielbiciele bardziej mrocznych klimatów z radością powinni przywitać drugą edycję Monastyru, nad którą prace trwają już od kilku miesięcy. Co więcej, w nasze ręce ma trawić z dawna zapowiadana Rzeczpospolita Odrodzona, czyli wariacja na temat postapokalipsy na ziemiach polskich. Prace nad tym systemem trwają już od kilku dobrych lat – pozostaje mieć nadzieję, że efekt końcowy stanie się równie popularny co długo oczekiwany Wolsung. A skoro już przy Wolsungu jesteśmy, to Kuźnia Gier (której w 2010 nie udało się niestety zrealizować planu jednego dodatku na kwartał) niedługo ma wypuścić dodatek zatytułowany „Almanach nadzwyczajny”. Jeśli wierzyć zapowiedziom znajdziemy w nim jeszcze więcej mięcha niż w dotychczasowych suplementach. Niestety, jeżeli chodzi o dalsze wolsungowe plany na ten rok, zarówno oficjalna strona, jak i nasze źródła milczą. Zagranica Jak mnie uświadomiono przy okazji ostatniego tekstu, trzecia edycja Nobilis, wnosząca kilka istotnych zmian mechanicznych do systemu, jest na finiszu. Jeśli Moce będą przychylne, w tym roku system wreszcie trafi w ręce wiernych i oczekujących fanów. Czwarta edycja Legendy Pięciu Kręgów wydana przez AEG nie traci ani na chwilę rozpędu: zapowiedziano już kolejny dodatek zatytułowany „Emerald Empire”, a ze strony wydawnictwa można pobrać przykładowe strony rozdziału „Droga Daimyo”, spis treści oraz przykładową stronę rozdziału poświęconego rokugańskiej sztuce. Graficznie dodatek prezentuje się wyśmienicie. W Pinnacle trwają prace nad reedycją Rippersów przystosowaną do zasad Explorer’s Edition, co powinno ucieszyć nie tylko miłośników steampunka i wiktoriańskich klimatów. Poza podręcznikiem podstawowym, w ręce fanów ma również trafić „Rippers Companion” (odpowiednio rozbudowany). Cykl dodatków do Deadlands „Trail Guide”, po opisie Meksyku i północno-zachodnich stanów ma zostać poszerzony o… Alaskę. Kiedy tylko trzecia część trafi do sprzedaży, chłopaki z Pinnacle planują zebrać je wszystkie razem i wydać w twardookładkowym formacie. Co oznacza, że można się jeszcze wstrzymać z kupnem pdf-ów. Szkoda tylko, że ani słowa o Hell on Earth. Drugą młodość pod auspicjami Mongoose Publishing i Brutal Games przechodzi Corporation, mieszanina cyberpunka i hard SF w świecie, którym rządzą wielkie korporacje. Na ten rok zapowiedziano już „Gate 22” (wielowątkową i obszerną przygodę dla agentów z różnych korporacji) oraz „The Mind Unbound” (drugi po „The Dragon Awoken” dodatek omawiający szczegółowo jedną z korporacji Wielkiej Piątki: tym razem jest to mająca afrykańskie korzenie Comoros). Prócz tego oczywiście czekają nas dodatki do większych i bardziej popularnych systemów: Warhammera, Warhammera 40 000, Dungeons and Dragons czy Świata Mroku. Oraz z pewnością także garść interesujących niezależnych publikacji, o których póki co nie słychać zbyt wiele. Mam cichą nadzieję, że Contested Ground Studios, wydawca Cold City i Hot War, po roku posuchy (w 2010 wydali tylko dwie części nieregularnego dodatku pt. „Hot War: Transmission”) zaskoczy nas czymś nowym i równie interesującym co poprzednie systemy. Co ciekawe, mimo oficjalnego zamknięcia linii wydawniczej drugiej edycji Warhammera, ruch fanowski skupiony wokół niej (i takich serwisów jak Liber Fanatica czy Strike-to-Stun) ani na chwilę nie przygasł. Niedawna publikacja dodatku „Spears of the Maiden” poświęconego Tilei oraz zapowiedzi kolejnego suplementu omawiającego Estalię tylko to potwierdzają. Otwartym pytaniem pozostaje to, czy faktycznie branża RPG przestaje przynosić dochody i przechodzi prawdziwy kryzys. A może jest wręcz przeciwnie i wciąż ma miejsce erpegowy szturm? 31 stycznia 2011 1) Reklamowanie go przez wydawnictwo jako „system-legendę” uważam jednak za nieco przesadzone. |
Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Czerwiec 2007
— Miłosz Cybowski
Zanim zaczniesz pisać setting – przeczytaj!
— Stanisław Krawczyk
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Styczeń 2024
— Miłosz Cybowski
Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski
Krótko o książkach: Lodowa archeologia
— Miłosz Cybowski