Powiew RPG: Styczeń-luty 2011Zimowe miesiące to doskonały czas na erpegowanie w ciepłych domach. Tym razem wydawcy, zarówno rodzimi, jak i zagraniczni, wykazali się nie lada zgodnością, oferując fanom wiele interesujących systemów i dodatków utrzymanych w klimatach sf i cyberpunka. Niniejszym reaktywujemy cykl regularnych podsumowań erpegowych na łamach Esensji!
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Styczeń-luty 2011Zimowe miesiące to doskonały czas na erpegowanie w ciepłych domach. Tym razem wydawcy, zarówno rodzimi, jak i zagraniczni, wykazali się nie lada zgodnością, oferując fanom wiele interesujących systemów i dodatków utrzymanych w klimatach sf i cyberpunka. Niniejszym reaktywujemy cykl regularnych podsumowań erpegowych na łamach Esensji!
Wyszukaj / Kup KRAJ Wydawnictwo Gramel Do sprzedaży trafił podręcznik do Nemezis, polskiego settingu do Savage Worlds, na który fani space opery i przyszłościowych systemów czekali od lat (czyli od zakończenia Megakonkursu). Bohaterom przyjdzie zmierzyć się z kosmicznym złem wybudzonym z wielowiekowego snu, które – jakżeby inaczej – planuje zniszczenie całej ludzkości. Recenzję systemu możecie znaleźć tutaj. Wydawnictwo Portal Na stronie wydawnictwa udostępniono styczniowy i lutowy egzemplarz „Gwiezdnego Pirata”, w których, prócz materiałów poświęconych Neuroshimie, Cold City i InSpectres, znajdziecie także recenzje gier planszowych oraz strony poświęcone Savage Worlds i zapowiedzianej na ten rok grze bitewnej „Neuroshima Tactics”. Dodatkowo na tej stronie można znaleźć prezentację InSpectres, najnowszego systemu Indie RPG wydanego przez Portal. ZAGRANICA Catalyst Game Labs Shadowrun nie umarł. Catalyst Game Labs, wydawca bitewnego Battletecha, od 2007 roku zajmuje się kontynuowaniem linii wydawniczej Shadowruna (firma przejęła licencję od wydawnictwa FanPro, które od 2005 zajmowało się wydawaniem czwartej edycji systemu). Na początku lutego do sprzedaży trafił dodatek „War!”, pozwalający bohaterom wziąć udział w tytułowej wojnie, która wybuchła w Ameryce Południowej. W podręczniku znajduje się wszystko, czego bohaterowie mogą potrzebować do przeprowadzenia tajnych misji głęboko za liniami wroga lub do wzięcia udziału w regularnych walkach na niewielką skalę. Zapowiedziano także dodatki „Conspiracy Theories” oraz „Corporate Intrigue”. Pierwszy z nich łączy wątki z kilku ostatnich podręczników (w tym „War!”), splatając je w ciekawą intrygę związaną z niepokojami w Ameryce Środkowej i Południowej. Druga z zapowiedzi oferuje bardziej spokojny, choć nie mniej niebezpieczny, klimat walk korporacyjnych, w których centrum mogą znaleźć się bohaterowie. Uzupełniając informacje z „Corporate Guide”, daje do ręki prowadzącemu mnóstwo pomysłów na przygody i luźne zahaczki. Fantasy Flight Games Do sklepów trafił najnowszy dodatek do Warhammera, przygoda pt. „The Witch’s Song”, w której Bohaterowie Graczy odwiedzą niewielką rybacką wioskę Fauligmere położoną niedaleko Marienburga. Przyjdzie im zmierzyć się z lokalnymi przesądami i problemami, targającymi tym zapomnianym przez Sigmara miejscem. „Rites of Battle” to z kolei dodatek do najnowszego systemu z uniwersum Warhammera 40,000, jakim jest Deathwatch. Podręcznik wypełniony jest materiałami dla graczy, dając im do rąk więcej możliwości przy tworzeniu postaci oraz grup uderzeniowych Kosmicznych Marines. Nowy sprzęt, broń, pojazdy i dystynkcje tylko dodadzą kolorytu kolejnym przygodom. Tym razem fani Corporation dostali do rąk drugi (po Ai-Jinn) korporacyjny sourcebook, omawiający Comoros, organizację skupiającą w swoich rękach obszerne tereny Afryki oraz najzdolniejszych psioników na Ziemi. „The Mind Unbound” oferuje nie tylko dokładny opis samej korporacji, ale znacznie poszerza zasady dotyczące psioniki, dodając również nowy sprzęt, licencje oraz treningi. Goodman Games Na listopad tego roku zapowiedziano Dungeon Crawl Classics Role Playing Game. Jak sama nazwa wskazuje, będzie to powrót do korzeni gier RPG: niebezpiecznych podziemi pełnych pułapek, potworów i niebezpieczeństw, z którymi tylko najdzielniejsi bohaterowie mogą sobie poradzić. A wszystko to w imię złota, klejnotów i magicznych artefaktów. System ma oferować nową mechanikę (wykorzystującą elementy trzeciej edycji d20) na licencji OGL. Otwarte playtesty rozpoczną się w połowie roku, zaś na kolejne miesiące po publikacji planowana jest cała seria dodatków wspierających system. Tutaj znajdziecie erratę do najnowszego systemu opartego na czwartej edycji d20. „Amethyst: Foundations” to nietypowe połączenie świata, w którym ściera się nowoczesna technologia z tradycyjnym fantasy. W zrujnowanych miastach pełnych drapaczy chmur mieszkają elfy, trolle i gobliny, zaś po lasach wędrują zabójcze mechy i uzbrojeni po zęby żołnierze. Porządek nauki walczy z chaosem natury. Nowe rasy, klasy, ekwipunek i potwory zapewniają mnóstwo zabawy. Stąd można pobrać pierwszy rozdział podręcznika, który swoją premierę miał w maju ubiegłego roku.
Wyszukaj / Kup Sandstorm Productions Drugi duży dodatek do Eclipse Phase, zatytułowany „Gatecrashing”, przenosi akcję gry z Układu Słonecznego i jego habitatów na drugą stronę Bram Pandory, do odległych układów planetarnych zamieszkiwanych przez dzielnych kolonistów lub zawierających zagadkowe pozostałości obcych ras. W podręczniku opisano ponad dwadzieścia pięć obcych światów wraz z niebezpieczeństwami czyhającymi tam na ludzkich śmiałków. Jeśli „Gatecrashing” będzie oferował równie wysoki poziom, co podręcznik podstawowy i „Sunward”, możemy spodziewać się dobrego i mięsistego suplementu. Triple Ace Games „Rassilon Expansion” jest dodatkiem do systemu Hellfrost, opartego na mechanice Savage Worlds settingu fantasy, rozgrywającego się w skutym lodem świecie wiecznej zimy. Dodatek zawiera nowe możliwości dla graczy oraz więcej informacji na temat świata i jego detali dla Mistrza Gry. Dodatkowo na Drive Thru RPG pojawiły się kolejne części „Hellfrost Region Guide” oraz przygoda „The Blood Tide”. Wydawnictwo Gramel Piotr Koryś i jego wydawnictwo podbijają zachód! Już niedługo do sprzedaży ma trafić najnowszy setting do Savage Worlds pt. „Beasts & Barbarians” autorstwa Umberto Pignatelliego. System utrzymany w klimatach sword&sorcery pozwoli graczom wcielić się w mężnych barbarzyńców, złowrogich czarnoksiężników czy sprytnych łotrów, którzy dla chwały i sławy zrobią wszystko. Wydawnictwo udostępniło już darmową przygodę „The Cliffs Queen’s Court”, którą możecie pobrać stąd. Póki co nie słychać nic na temat wydania systemu w języku polskim. 9 marca 2011 |
Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Po drugiej stronie
— Miłosz Cybowski
Rozczarowań czar
— Miłosz Cybowski
Powiew RPG: Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Czerwiec 2007
— Miłosz Cybowski
Zanim zaczniesz pisać setting – przeczytaj!
— Stanisław Krawczyk
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Styczeń 2024
— Miłosz Cybowski
Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski
Krótko o książkach: Lodowa archeologia
— Miłosz Cybowski