Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Traf w 10›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTraf w 10
Data produkcjiwrzesień 2018
Wydawca Trefl
EAN5900511016697
Info2−8 graczy, od 12 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie ma głupich pytań?
[„Traf w 10” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy wiedza jaki program prowadzi Krzysztof Ibisz wnosi coś do naszego życia? Pytanie retoryczne. Na szczęście w „Traf w 10” takich „pustych” pytań jest niewiele.

Marcin Osuch

Nie ma głupich pytań?
[„Traf w 10” - recenzja]

Czy wiedza jaki program prowadzi Krzysztof Ibisz wnosi coś do naszego życia? Pytanie retoryczne. Na szczęście w „Traf w 10” takich „pustych” pytań jest niewiele.

‹Traf w 10›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTraf w 10
Data produkcjiwrzesień 2018
Wydawca Trefl
EAN5900511016697
Info2−8 graczy, od 12 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z dzieciństwa pamiętam grę o nazwie „Mózg elektryczny”. Plansza ze stykami, żarówka i płaska bateria 1). Do tego szablony pytań i odpowiedzi – znaki drogowe, flagi, stolice, chyba nobliści i tak dalej. Oczywiście grę bardzo ułatwiało odkrycie, że połączenia między stykami są stałe i po zapamiętaniu schematu nawet najtrudniejsze pytania przestawały być wyzwaniem. „Traf w 10” w pewnym stopniu przypomina tamtą starą grę. Przede wszystkim zawiera plansze z pytaniami i odpowiedziami. Plansz jest setka, a ponieważ są dwustronne więc pytań jest odpowiednio więcej. Wszystkie są umieszczone w specjalnie przygotowanym plastikowym pudełku (tzw. dekoder pytań). Podobnie jak w „Mózgu…” pytania obejmują wiele dziedzin – literatura, geografia, polityka, motoryzacja, popkultura itd. Jak wspomniałem na początku jest dużo pytań budujących/sprawdzających merytoryczną wiedzę (np. co kojarzy się z danym krajem – fiordy, liść klonu, bumerang) są takie, które pozwolą sprawdzić wiedzę hobbystyczną (np. model samochodu vs. marka) oraz takie, na które znajomość odpowiedzi może przynieść wstyd („Znane pary show-biznesu”, „Przypisz imię do nazwiska” – i tutaj lista mniej lub bardziej celebryckich celebrytów, nie ma Oliviera Janiaka, ale jest Kinga Rusin).
Na środku planszy znajduje się główne pytanie (np. „ Kto to powiedział?”). Dokoła znajduje się dziesięć przykładowych cytatów, a dalej (zasłonięte specjalnymi zatyczkami) znajdują się odpowiedzi.2) Pytania mają różną konstrukcję. Czasem wystarczy zwykła odpowiedź „tak” lub „nie” („Czy to nazwa gatunku dinozaura?”) czasem trzeba odpowiedzieć konkretnie na konkretne pytanie – „W którym mieście znajduje się ta budowla?”. Schody zaczynają się, gdy trzeba podać kolejność. Kolejność zwierząt pod względem szybkości albo substancji pod względem gęstości. Takie pytanie oznacza, że praktycznie trzeba znać odpowiedzi na wszystkie pytania, poukładać je w głowie w zgodnie z odpowiednią zasadą i odpowiedzieć.
Teraz kilka słów o niejasnościach. Zgodnie z instrukcją, w przypadku pytania typu tak/nie (np. „Czy to zwierzę jest ssakiem?”) wskazanie odpowiedzi „waran” jest błędne. Nie chcę tutaj dyskutować o tym czy waran jest ssakiem, bo jest oczywiste, że nie jest. Chodzi o to, że na tak zadane pytanie naturalna wydaje się odpowiedź – nie, waran nie jest ssakiem i punkt powinien zostać zaliczony. Podejście przedstawione w instrukcji byłoby prawidłowe w przypadku, gdy pytanie brzmiałoby „Wskaż zwierzęta, które są ssakami”. A może się czepiam? Koniec końców, grający mogą się umówić jak chcą rozliczać takie pytania.
Trudno coś zarzucić „Traf w 10” od strony wykonania. Całość jest zrobiona estetycznie, z dobrego plastiku, a karty są wydrukowane wyraźnie (może jedynie za mała jest czcionka). Jedyny mankament to dosyć skomplikowany sposób otwarcia dekodera. Na dekoderze znajdują się cztery liczniki punktów więc można grać we czwórkę lub w przypadku większej liczby podzielić się na zespoły. Rozgrywka jest szybka, a czas jej trwania można ustalać poprzez limit punktów, jaki trzeba zdobyć, aby zwyciężyć.
koniec
17 października 2018
1) – nazywana przez niektórych „środkiem do bateryjki” 2) – czyli tak dokładnie – każda plansza to 10 pytań

Komentarze

17 X 2018   13:19:33

Rety! Pamiętam ten "Mózg elektryczny" :-) - wałkowałam go tyle, że do dziś pamiętam co tam było i jako dzieciak miałam pełno "dziwnej" wiedzy - znałam symbole wielu pierwiastków, ale nie wiedziałam, co to pierwiastek, po co mu symbol i w ogóle o co chodzi :-)))

23 X 2020   22:10:03

Pamiętam moment, w którym odkryłem, że pytania i odpowiedzi połączone są kabelkami i wystarczy zapamiętać te połączenia :-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Uczmy się języków!
— Marcin Osuch

„Szalony Kojot” przez dwie chmury?
— Marcin Osuch

Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch

Niech prezydent się tym zajmie
— Marcin Osuch

Ratunek czy porwanie?
— Marcin Osuch

Zatrzymane w słowach
— Marcin Osuch

Broń i pieniądze
— Marcin Osuch

Tylko wkrętacza brakuje
— Marcin Osuch

Pożegnanie
— Marcin Osuch

Ten komiks nieco więcej obiecuje niż daje
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.