Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹XCOM: Enemy Unknown›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułXCOM: Enemy Unknown
Tytuł oryginalnyXCOM: Enemy Unknown
Data produkcji12 października 2012
Wydawca 2K Games
Dystrybutor Cenega Poland
EAN5026555060776
Cena139,99
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zagraj w to jeszcze raz: Kosmici są bez szans
[„XCOM: Enemy Unknown” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Siedem lat po premierze pierwszej części „XCOM” widać wyraźnie, że jest to jedna z tych gier wideo, która doczekała się całej rzeszy swoich naśladowców. Ale, wracając do niej po tym czasie, widać również, że jak niewiele tak leciwych tytułów, wciąż jest jak najbardziej grywalna.

Miłosz Cybowski

Zagraj w to jeszcze raz: Kosmici są bez szans
[„XCOM: Enemy Unknown” - recenzja]

Siedem lat po premierze pierwszej części „XCOM” widać wyraźnie, że jest to jedna z tych gier wideo, która doczekała się całej rzeszy swoich naśladowców. Ale, wracając do niej po tym czasie, widać również, że jak niewiele tak leciwych tytułów, wciąż jest jak najbardziej grywalna.

‹XCOM: Enemy Unknown›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułXCOM: Enemy Unknown
Tytuł oryginalnyXCOM: Enemy Unknown
Data produkcji12 października 2012
Wydawca 2K Games
Dystrybutor Cenega Poland
EAN5026555060776
Cena139,99
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwsza część „XCOM”, będąca remakiem hitu sprzed lat („UFO: Enemy Unknown”), okazała się strzałem w dziesiątkę. Do tego stopnia, że po pierwszej odsłonie (noszącej podtytuł „Enemy Unknown”) pojawiło się rozszerzenie „Enemy Within” oraz kolejne, obejmujące misję specjalną („Operation Slingshot”). Trzy lata później doczekaliśmy się drugiej odsłony, „XCOM 2”, a po kolejnym roku – pierwszego dużego (i jak dotąd jedynego) rozszerzenia dwójki pod nazwą „War of the Chosen”. Dodatkowo seria może poszczycić się solidną dawką fanowskich dodatków, spośród których na pierwszym miejscu znajduje się „Long War” (oraz „Long War 2” do drugiej części). Dodatek ten całkowicie zmienia rozgrywkę, dodając do niej szereg nowych elementów, zwiększając poziom trudności i, jak sama nazwa wskazuje, znacząco wydłużając całą zabawę. Wspomnieć też należy, że raz zmierzywszy się z „Long War” bardzo ciężko ponownie przestawić się na podstawową wersję gry (która nagle zaczyna razić prostotą niektórych rozwiązań i brakiem bardziej rozbudowanych opcji).
Co przyczyniło się do sukcesu „XCOM"? Z pewnością bardzo dobre połączenie skali mikro i skali makro. Do naszych zadań jako dowódcy należy dbanie o cały rozwój i zarządzanie bazą: badanie nowych technologii, przesłuchiwanie schwytanych obcych, rekrutacja i szkolenia żołnierzy czy wreszcie podejmowanie decyzji związanych z tym, w jakich misjach będą oni brali udział. W większości przypadków polega to po prostu na wyborze odpowiednich projektów, zakupie odpowiedniego sprzętu i… czekaniu, aż pojawi się kolejny alert o ataku kosmitów. Wtedy to stajemy przed bardziej taktycznym zadaniem, jakim jest wybór odpowiedniej drużyny, która weźmie udział w konkretnej misji oraz kontrolowanie ich w jej trakcie. Niekiedy przyjdzie nam ratować cywilów, innym razem będziemy musieli zinfiltrować statek obcych albo po prostu pozbyć się wszystkich przeciwników grasujących na danym obszarze. Po pewnym czasie misje stają się, niestety, dość powtarzalne, nawet mimo rosnącego poziomu trudności i nowych przeciwników, których napotykamy na swojej drodze.
Rozgrywka nie tylko pozostaje wierna wobec oryginału sprzed lat, ale usprawniono ją na tyle, by była jednocześnie atrakcyjna dla osób, które nie grały w „UFO” (o usprawnieniach graficznych nie ma co mówić – dziś gra nie wygląda już tak dobrze jak kiedyś). Nie należy przy tym zapominać o samej historii, choć fabularnie gra pozostaje wciągająca tylko za pierwszym razem. Odpierając kolejne ataki Obcych, gromadząc ich sprzęt, dokonując autopsji na poległych wrogach czy przesłuchując tych, których udało nam się schwytać, stopniowo zaczynamy poznawać coraz więcej faktów na temat ich ataków i celów. Po drodze przyjdzie nam również brać udział w kilku specjalnych misjach, łącznie z iście epickim finalnym starciem.
Mimo licznych prób (wspomnijmy chociażby „Xenonauts”, „Mutant Year Zero” czy „Phantom Doctrine”), żadna z gier gatunku od dłuższego czasu noszącego miano „XCOM-like” nie zdobyła tej samej popularności co oryginał. Co chyba najlepiej świadczy o samym „XCOM”, do którego, mimo leciwej grafiki i powtarzalności rozgrywki, miło czasem wrócić.
koniec
26 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.