Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

John Leake
‹Pisarz, który nienawidził kobiet. Podwójne życie seryjnego mordercy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPisarz, który nienawidził kobiet. Podwójne życie seryjnego mordercy
Tytuł oryginalnyEnetering Hades. The Double Life of a Serial Killer
Data wydania2 maja 2011
Autor
PrzekładMaria Makuch
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1634-1
Format392s. 144×205mm
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Diabeł tkwi w podejściu
[John Leake „Pisarz, który nienawidził kobiet. Podwójne życie seryjnego mordercy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spisując historię seryjnego mordercy, Jacka Unterwegera, John Leake zrobił wszystko poprawnie – przeprowadził dobry research, następnie skrupulatnie przeniósł uzyskane wiadomości na karty książki. Niestety „Pisarz, który nienawidził kobiet” okazuje się tekstem poprawnym aż nadto.

Daniel Markiewicz

Diabeł tkwi w podejściu
[John Leake „Pisarz, który nienawidził kobiet. Podwójne życie seryjnego mordercy” - recenzja]

Spisując historię seryjnego mordercy, Jacka Unterwegera, John Leake zrobił wszystko poprawnie – przeprowadził dobry research, następnie skrupulatnie przeniósł uzyskane wiadomości na karty książki. Niestety „Pisarz, który nienawidził kobiet” okazuje się tekstem poprawnym aż nadto.

John Leake
‹Pisarz, który nienawidził kobiet. Podwójne życie seryjnego mordercy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPisarz, który nienawidził kobiet. Podwójne życie seryjnego mordercy
Tytuł oryginalnyEnetering Hades. The Double Life of a Serial Killer
Data wydania2 maja 2011
Autor
PrzekładMaria Makuch
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1634-1
Format392s. 144×205mm
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Unterweger urodził się w 1950 roku w małym, austriackim miasteczku. W wieku 24 lat dopuścił się morderstwa na prostytutce, wiele wskazuje na to, że niejedynego w tym okresie. Skazany na dożywocie zajął się w więzieniu rozwojem osobistym, przy okazji kreując się na ofiarę patologicznych rodziców. Napisał wtedy opowiadania, sztuki teatralne oraz autobiografię. W niecałe piętnaście lat po ogłoszeniu wyroku został zwolniony warunkowo. Miał już wtedy status gwiazdy medialnej i był przedstawiany jako wzór resocjalizacji. Wiele osób, w tym także autorytetów, wspierało kampanię na rzecz jego uwolnienia. Wszyscy jakby zapomnieli o tym, z kim mają do czynienia – na plan dalszy zeszła opinia psychologa, który w osadzonym widział psychopatę z sadystycznymi skłonnościami. Mordercę (a w zasadzie uznanego pisarza) uwolniono. Zajął się dziennikarstwem, opisywał świat wiedeńskich (zresztą tylko) prostytutek. Kariera żurnalisty rozwijała się pełną parą do momentu, gdy uprawiające mało chwalebny zawód kobiety znowu zaczęły ginąć. Wtedy okazało się, że zaskakująco wiele poszlak wskazuje na świeżo zresocjalizowaną gwiazdę austriackich mediów.
Życiorys Unterwegera, co pokazuje książka Leake’a, jest znakomitym dowodem na to, jak wielka okazuje się nasza tęsknota do ludzi, którym udało się wyjść z głębokiego bagna. Kiedy tylko pojawia się ku temu okazja, chcemy widzieć jednostkę poddaną skutecznej resocjalizacji, na powrót odnajdującą ścieżkę sprawiedliwości i rozsądku. Chcemy ufać w dobrą stronę człowieczej natury nawet wówczas, gdy wyraźnie przeczą temu fakty. Temu pragnieniu dała się uwieść nawet Elfriede Jelinek. Rozliczająca się w swojej twórczości ze złem nazizmu pisarka była jedną z osób, które wstawiły się za Unterwegerem.
Leake jest reportażystą i to jest w książce aż nadto widoczne. Jego dążące do obiektywizmu spojrzenie w wielu miejscach wygląda na bardzo chłodne. Niestety w tym wypadku kurczowe trzymanie się reguł reporterskiego rzemiosła okazało się nietrafione. Zdystansowany, rzeczowy opis tylko nielicznymi momentami ubarwiają trafne konstatacje. Wszystko to sprawia, że zamieszczony na okładce cytat z Malkovicha o „niezwykłym spojrzeniu w umysł mordercy” traci uzasadnienie. Leake bardziej niż owym spojrzeniem jest zainteresowany poskładaniem historii Unterwegera z dostępnych punktów widzenia. I chociaż trudno karcić autora za taki, a nie inny wybór sposobu opowiadania, to nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wydawałoby się znakomita do sportretowania w książce historia została opowiedziana ze stanowczo zbyt małą dozą emocji, by czytelnika w pełni uwieść.
Mimo wszystko „Pisarz, który nienawidził kobiet” jest godny uwagi. Zaznajamia z postacią Unterwegera fakt po fakcie, wykorzystując różnorakie źródła – od dzienników osadzonego po relacje świadków. Sprawny styl, chronologia i przejrzystość tekstu dobrze wpływają na jego odbiór. Zawiodą się za to ci, którzy podejdą do książki jak do pasjonującego kryminału. Nic z tych rzeczy. Leake wychodzi z założenia, że opisuje znaną historię i nie próbuje na siłę trzymać zagadki w stanie nierozwiązania. To jak najbardziej trafny wybór, bo w całej tej opowieści najciekawsze jest to, jak społeczeństwo zachowywało się w stosunku do Unterwegera. Przez długi okres kryminalista miał po swojej stronie zdecydowaną większość opinii publicznej, w najmniejszym stopniu niezrażonej jego przeszłością. I o tym właśnie mówi nam Leake – jak wielką siłę stanowią nasze wyobrażenia o kimś. A także – choć wydaje się to nieprawdopodobne – jak, pisząc własną wersję historii, można uniknąć kary za morderstwo.
koniec
9 czerwca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Pecunia non olet
Sebastian Chosiński

17 V 2024

Za najohydniejsze dzieło w dorobku Romana Bratnego uznaje się opublikowany po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego „Rok w trumnie”. Siedem lat wcześniej autor „Kolumbów” wydał jednak inną książkę. W kontekście tego, czym inspirował się pisarz, być może nawet ohydniejszą. To „Na bezdomne psy”, w której, aby zdyskredytować postać okrutnie zamordowanego Jana Gerharda, Bratny posłużył się kostiumem „powieści milicyjnej”.

więcej »

O miłości, owszem, o detektywach – niekoniecznie
Wojciech Gołąbowski

16 V 2024

Parker Pyne, Hercules Poirot, Harley Quin i pan Satterthwaite… Postacie znane miłośnikom twórczości Agaty Christie wracają na stronach wydanych oryginalnie w Wielkiej Brytanii w 1991 roku zbiorze „Detektywi w służbie miłości” – choć pod innym tytułem.

więcej »

Alchemia
Joanna Kapica-Curzytek

15 V 2024

„Rozbite lustro” to saga rodzinna, ale przede wszystkim proza o najwyższych walorach językowych i literackich.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.