Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Henry James
‹Złota czara›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota czara
Tytuł oryginalnyThe Golden Bowl
Data wydania19 kwietnia 2011
Autor
PrzekładAnna Kłosiewicz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-683-3
Format712s. 130×201mm; oprawa twarda
Cena55,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Małe rysy małżeńskie
[Henry James „Złota czara” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Ja nie popełniam błędów. Jedynie zbrodnie.” – te słowa jednej z bohaterek „Złotej czary” dobrze oddają treść powieści. Nie należy ich jednak rozumieć zbyt dosłownie, bo w przetłumaczonym właśnie dziele Henry′ego Jamesa chodzi o „małe zbrodnie małżeńskie”.

Daniel Markiewicz

Małe rysy małżeńskie
[Henry James „Złota czara” - recenzja]

„Ja nie popełniam błędów. Jedynie zbrodnie.” – te słowa jednej z bohaterek „Złotej czary” dobrze oddają treść powieści. Nie należy ich jednak rozumieć zbyt dosłownie, bo w przetłumaczonym właśnie dziele Henry′ego Jamesa chodzi o „małe zbrodnie małżeńskie”.

Henry James
‹Złota czara›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota czara
Tytuł oryginalnyThe Golden Bowl
Data wydania19 kwietnia 2011
Autor
PrzekładAnna Kłosiewicz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-683-3
Format712s. 130×201mm; oprawa twarda
Cena55,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W tej książce fabuła schodzi na dalszy plan. Ciężar opowieści został oparty na szóstce bohaterów. Wszyscy albo już pozostają w związku, albo niedługo się w nim znajdą. Postacie są różnorodne już na samym starcie – Adam Verver i jego córka Maggie to mieszkający w Londynie bogaci Amerykanie. Kontynent europejski reprezentują niezbyt zasobni finansowo książę Amerigo oraz panna Charlotte Stant. Między wymienioną czwórką rozegra się rodzinny dramat, a nie bez wpływu na przebieg zdarzeń pozostanie ostatnia dwójka – państwo Assingham.
Zderzenie mentalności brytyjskiej z amerykańską to powracający motyw w twórczości autora. Tu został wykorzystany do skonfrontowania wyrachowania z łatwowiernością, przy czym reprezentanci obu tych postaw wraz z upływem czasu ewoluują. Interesujące jest zwłaszcza kształtowanie się podejścia poszczególnych postaci w zestawieniu nie tylko z innymi, ale i obserwowanie zmiany ich zachowań wobec relacji, jakie się między nimi tworzą, a także zastanych konwenansów.
Minimalizacja liczby bohaterów pozwoliła na ich uszczegółowienie. To pierwsza wielka siła powieści – James najwięcej miejsca poświęca budowie wiarygodnych portretów psychologicznych. Przemyślenia kolejnych postaci systematycznie odsłania niespieszna narracja, prowadzona w pierwszej części przez pryzmat aktywności księcia, w drugiej zaś bardziej z punktu widzenia Maggie (co zresztą ma swoje uzasadnienie również w inicjatywie, która w drugim tomie zdecydowanie należy właśnie do córki Ververa).
Kolejnym mocnym punktem książki jest język (brawa za tłumaczenie). Autor „W kleszczach lęku” buduje zdania wielokrotnie złożone, imponując precyzją, a także umiejętnością skrywania tego, co istotne, pod płaszczykiem domysłów i niedopowiedzeń. Wszystko, od najprostszego opisu do niezbyt częstych dialogów, kryje w sobie niejednoznaczności i może być odczytywane na różne sposoby. Weźmy tytułową złotą czarę – oglądana na sklepowej wystawie jest pretekstem do spotkania dwójki bohaterów. Kiedy jednak sprzedawca uświadamia potencjalnym kupcom jej ukrytą wadę, staje się symbolem związku, w którego fundamentach pojawiło się pęknięcie. Wreszcie nabiera owa czara znaczenia czysto fabularnego.
James stworzył powieść, w której dzieje się mało fabularnie, za to dużo w warstwie psychologicznej. Bohaterowie przechodzą metamorfozy, zmagają się z problemami pożądania i zdrady. Za każdym razem muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką tym razem popełniają „zbrodnię” i jakie konsekwencja ona przyniesie. „Złota czara” opowiada o trudnych, bo opartych na niewłaściwych przesłankach relacjach. O poświęceniu, ale poświęceniu dwuznacznym moralnie. I o tym, co głęboko skrywane pod grą gestów oraz pozorów, a co wcześniej czy później wyjdzie na światło dzienne. Pytanie tylko, czy uda się to przekuć w coś pozytywnego, czy też – jak mówi Charlotte – „przyjdzie nam sczeznąć przez rysy, o których nie mamy pojęcia”.
koniec
21 czerwca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

W stronę komedii
— Joanna Kapica-Curzytek

To tylko zwyczajny kupiec
— Joanna Kapica-Curzytek

Europa, której nie było?
— Joanna Kapica-Curzytek

Dama w czasach popkultury
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Sierpień 2014
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jacek Jaciubek, Daniel Markiewicz

Powieść dla nieprzystosowanych
— Daniel Markiewicz

Henry James w pigułce
— Joanna Kapica-Curzytek

Czego nie wiedział czytelnik
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Kwiecień 2012
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz

(Nie) lękajcie się
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.