Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bret Easton Ellis
‹Cesarskie sypialnie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCesarskie sypialnie
Tytuł oryginalnyImperial Bedrooms
Data wydania30 września 2011
Autor
PrzekładMarcin Barski
Wydawca Vis-à-vis/Etiuda
ISBN978-83-61516-84-2
Format160s. 125×195mm
Cena21,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

American Psycho ziewa
[Bret Easton Ellis „Cesarskie sypialnie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bohaterowie Breta Eastona Ellisa starzeją się – i wobec tego nudzą bardziej niż zwykle. Zamieniają więc swoje życie w kryminał klasy B. W tle – Hollywood jako fabryka koszmarów. Uwaga: przemoc i nagość!

Klara Łabacz

American Psycho ziewa
[Bret Easton Ellis „Cesarskie sypialnie” - recenzja]

Bohaterowie Breta Eastona Ellisa starzeją się – i wobec tego nudzą bardziej niż zwykle. Zamieniają więc swoje życie w kryminał klasy B. W tle – Hollywood jako fabryka koszmarów. Uwaga: przemoc i nagość!

Bret Easton Ellis
‹Cesarskie sypialnie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCesarskie sypialnie
Tytuł oryginalnyImperial Bedrooms
Data wydania30 września 2011
Autor
PrzekładMarcin Barski
Wydawca Vis-à-vis/Etiuda
ISBN978-83-61516-84-2
Format160s. 125×195mm
Cena21,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Sensacyjny debiut Breta Eastona Ellisa, „Less Than Zero” z 1985 roku, nigdy się po polsku nie ukazał, ale półtora roku po wznowieniu przez wydawnictwo Vis-à-Vis Etiuda „Informatorów” na nasz rynek trafia tłumaczenie „Imperial Bedrooms”, kontynuacja owego debiutu, a ja zastanawiam się, czy jego brak coś znaczy, coś zmienia, i dochodzę do wniosku, że nie. Krytyczno-pokoleniowy wydźwięk pierwszej powieści Ellisa jest raczej nie do odtworzenia; nie wydaje mi się też, aby ogólny odbiór tej prozy zmienił się zasadniczo od pierwszego wydania „American Psycho”. To raporty z piekła w raju, miejsc egzotycznych i niedotykalnych, kolejność nie ma znaczenia.
Poszarpana, złożona z błahych epizodów narracja „Cesarskich sypialni” (tytuł raczej niedobry) wydaje się poszukiwać „prawdziwej”, „nagiej” rzeczywistości: beznamiętne opisy, natrętny small talk. „To nie jest scenariusz, to się nie zsumuje. Nie wszystkie wątki się połączą w trzecim akcie”, mówi jeden z bohaterów – ale nie ma racji. Mozaika króciutkich rozdziałów jak najbardziej układa się w spójną całość: fabułę jak z kiepskiego filmu sensacyjnego, którego wartość liczona jest w ilości scen seksu i przemocy. To nader złośliwa metafora. Po tradycyjnym, może nawet „kingowskim” stylu „Księżycowego parku” Ellis wraca do łączenia flirtującej z czytelnikiem mimetyczności i mocnych gatunkowo obrazów.
Mamy więc podejrzane interesy i podejrzane romanse, i zmęczonego bohatera, pijanego drogim alkoholem i przegraną przeszłością. Clay nie jest dobrym scenarzystą, więc jego życie nie jest dobrym kryminałem. Intryga tonie w oczywistościach, a postaci nawet nie ukrywają swojej powierzchowności, na czele z początkującą aktoreczką Rain Turner, ostentacyjną femme fatale opowieści, w której Clay oczywiście się zakochuje…
Co było pierwsze: obezwładniająca nuda (realizm), a potem stymulacja à la „American Psycho” (tania sensacja przerywana fragmentami snuff movies), czy na odwrót? Czyli stare, dobre „skąd zło?”. Rzecz jasna Ellis nie jest pisarzem, który na takie pytania lubi odpowiadać: podsuwa tylko czytelnikowi galerię przećpanych zombi, dla których każdy kolejny trup oznacza kolejne stadium marazmu. Postaci z „Imperial Bedrooms” są mniej kreatywne od Patricka Batemana, a nawet artystów jego kalibru z czasem dotyka tzw. kryzys twórczy. Nic więc dziwnego, że pijani czterdziesto-, pięćdziesięciolatkowie z najnowszej powieści amerykańskiego makabrysty ziewają podczas odgrywania kryminalnych klisz.
Formalnie „Cesarskie sypialnie” są bliskie przede wszystkim „Less Than Zero”; to lektura na półtorej czy dwie godziny, ale raczej nie do pociągu i nie na plażę. W ostatecznym rozrachunku lepsza, niż wydawało mi się w chwili odstawiania jej na półkę (jako że siła oddziaływania jest nieporównywalnie mniejsza niż w przypadku „American Psycho”). Twórczość Ellisa układa się w bardzo spójny projekt. Co jeszcze przed nami?
koniec
8 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Romantycznie brutalny, czyli „Drive”
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Dzisiaj morderstwo nie znaczy tego co kiedyś, czyli „Szpieg”
— Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styl i wykonanie, czyli „Czarny łabędź”
— Piotr Dobry, Jakub Gałka, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Joanna Pienio, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Michaśka na tropie
— Klara Łabacz

Je myszy i muchy, i męczy go Artek
— Klara Łabacz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.