Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Hiromi Kawakami
‹Pan Nakano i kobiety›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPan Nakano i kobiety
Tytuł oryginalny古道具 中野商店
Data wydania11 lipca 2012
Autor
PrzekładAnna Zalewska
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-7747-718-2
Format256s. 123×195mm
Cena36,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wydmuszka
[Hiromi Kawakami „Pan Nakano i kobiety” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść Hiromi Kawakami zgrabnie wpisuje się w oczekiwania czytelników, którzy po japońskiej prozie spodziewają się subtelności i poetyckiego języka. Problem w tym, że „Pan Nakano i kobiety” ma do zaoferowania niewiele więcej.

Daniel Markiewicz

Wydmuszka
[Hiromi Kawakami „Pan Nakano i kobiety” - recenzja]

Powieść Hiromi Kawakami zgrabnie wpisuje się w oczekiwania czytelników, którzy po japońskiej prozie spodziewają się subtelności i poetyckiego języka. Problem w tym, że „Pan Nakano i kobiety” ma do zaoferowania niewiele więcej.

Hiromi Kawakami
‹Pan Nakano i kobiety›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPan Nakano i kobiety
Tytuł oryginalny古道具 中野商店
Data wydania11 lipca 2012
Autor
PrzekładAnna Zalewska
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-7747-718-2
Format256s. 123×195mm
Cena36,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Głównym, jeśli można się tak wyrazić, „bohaterem” książki jest sklep ze starociami prowadzony przez również niezbyt już młodego Nakano. W tym miejscu zbiegają się losy właściciela, jego siostry, kochanki, a także dwójki pracowników – niezdecydowanej jak przechodząca przez jezdnię kura Hitomi oraz sprawiającego socjopatyczne wrażenie Takeo. Cała akcja tej kameralnej powieści rozgrywa się między wymienionymi postaciami, w podyktowanym przez autorkę, mocno niemrawym tempie.
Kolejne rozdziały biorą swoje tytuły przeważnie od przedmiotów, jakie przewijają się przez sklep i również odgrywają tu swoją rolę. Kawakami skupiła się bowiem na opisywaniu tzw. rzeczy codziennych, przytrafiających się dziesiątkom właścicieli i pracowników dziesiątków sklepów. Pojedyncze historyjki są niespecjalnie wciągające, służą raczej pokazaniu kolejnych „zwyczajnych zdarzeń” z udziałem „zwyczajnych ludzi”. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że owi ludzie prezentują się równie nudno, chwilami wręcz irytująco.
Pierwszoosobowa narracja prowadzona jest przez Hitomi, ale potencjał tego zabiegu nie został wykorzystany. Bohaterka nie jest zbyt skupiona na sobie, a jeśli już mówi o swoich uczuciach, czyni to w sposób oględny. Niezrozumiałość jej motywacji bywa denerwująca. Z jednej strony można zrozumieć autorkę, która wolała pozostawić kwestie relacji między swoimi postaciami w sferze niedopowiedzeń, z drugiej – przydałoby się jednak jakieś wyjaśnienie. Tym bardziej, że jeśli nie rozumiemy zachowań bohaterów, właściwie niewiele nam już w tej książce zostaje do podziwiania. Może zręczny język, może urokliwe tło. Na pewno nie fabuła ani rażący deus ex machina w zakończeniu.
Kawakami postawiła na narracyjną powściągliwość – sceny pocałunków czy seksu zbywa kilkoma zdaniami, podobnie jak wspomnianych już relacji. Oczywiście ostrożność w szafowaniu konkretami może służyć również dobrej sprawie, tu jednak jest inaczej. Odezwą się pewnie głosy obronne, ten i ów zakrzyknie, że przecież symbolika, przecież niedopowiedzenie. Myślę jednak, że czas już skończyć z wychwalaniem powieści za to, że o czymś nie powiedziały, tłumacząc to właśnie pozostawieniem pola interpretacyjnego dla czytelnika. W ten sposób szybko dojdziemy do momentu, w którym będziemy wynosić na piedestał tytuły o zawartości porównywalnej z blurbami. Co z tego, że zgrabnie napisanymi.
koniec
22 września 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Listopad 2013
— Kamil Armacki, Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Paweł Micnas, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.