Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bohumil Hrabal
‹Czuły barbarzyńca›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzuły barbarzyńca
Tytuł oryginalnyNěžný barbar
Data wydania12 stycznia 2012
Autor
PrzekładAleksander Kaczorowski
Wydawca Czuły Barbarzyńca
ISBN978-83-62676-07-1
Format144s. 120×180mm
Cena21,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Czuły pisarz
[Bohumil Hrabal „Czuły barbarzyńca”, Bohumil Hrabal „Perełka na dnie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydane oraz wznowione w ostatnim czasie dwa tytuły sygnowane nazwiskiem Bohumila Hrabala to przykłady pisania dziś już może niezbyt popularnego, ale wciąż potrafiącego uwieść prostotą opowieści oraz ciepłem wyczuwalnym od pierwszych fraz.

Daniel Markiewicz

Czuły pisarz
[Bohumil Hrabal „Czuły barbarzyńca”, Bohumil Hrabal „Perełka na dnie” - recenzja]

Wydane oraz wznowione w ostatnim czasie dwa tytuły sygnowane nazwiskiem Bohumila Hrabala to przykłady pisania dziś już może niezbyt popularnego, ale wciąż potrafiącego uwieść prostotą opowieści oraz ciepłem wyczuwalnym od pierwszych fraz.

Bohumil Hrabal
‹Czuły barbarzyńca›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzuły barbarzyńca
Tytuł oryginalnyNěžný barbar
Data wydania12 stycznia 2012
Autor
PrzekładAleksander Kaczorowski
Wydawca Czuły Barbarzyńca
ISBN978-83-62676-07-1
Format144s. 120×180mm
Cena21,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W „Czułym barbarzyńcy” znajdziemy nietypowy – bo utkany właściwie wyłącznie z anegdot – portret Vladimira Boudnika, malarza i grafika, twórcy ruchu eksplozjonistycznego (założenie: sztuka powinna wyzwalać w odbiorcy reakcję na miarę detonacji). Co można powiedzieć o Boudniku? Można na przykład poszukać w nim podobieństw do Hrabala, jak zresztą czyni w posłowiu tłumacz książki, Aleksander Kaczorowski. Można zauważyć, że obaj artyści byli przez długi okres nie tyle nawet niedoceniani, co ograniczeni aktualną sytuacją polityczną, co zmieniło się dopiero po „odwilży”. I o ile jeden z nich doczekał jeszcze lepszych czasów, o tyle dla drugiego skończyło się to wszystko na miarę faktycznie potężnej eksplozji.
Co robili razem Hrabal i Boudnik? Szukali inspiracji temu pierwszemu. Włócząc się po knajpach, słuchając najróżniejszych historii. Większość z nich miała naturalnie wymiar humorystyczny, zwłaszcza, gdy dołączał ten trzeci – Egon Bondy, poeta na dorobku, w kółko powtarzający swoje „kurwa fiks!”. Komizm jest tu czysto sytuacyjny, nie wynika z żadnych zabiegów formalnych autora, ale z tego, co jest solą Hrabalowego pisarstwa: kolejnych historii, wprost nieprawdopodobnego kolorytu postaci w nich uczestniczących. Są tu też momenty wzruszające – jak wówczas, gdy Boudnik dokonuje samookaleczeń, by – jak sam tłumaczy – wziąć na siebie choć część z opowiedzianego mu zła.
W tym sensie tytuł dobrał pisarz znakomicie – barbarzyńskość niektórych anegdot miesza się z czułością, a całość mogłaby z powodzeniem znaleźć się jako nieco dłuższe opowiadanie w zbiorze „Perełka na dnie”. „Zasada działania” jest tu podobna – wszystko to historie, jakie mogliby sobie opowiedzieć (i zapewne opowiadali) przyjaciele przy piwie. Jedyną różnicę stanowi tu ich forma, każda jest wyraźnie oddzielona, a sposób narracji bardziej klasyczny. A jakiej tematyki dotyka Hrabal?

Bohumil Hrabal
‹Perełka na dnie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPerełka na dnie
Tytuł oryginalnyPerlička na dně
Data wydania13 kwietnia 2012
Autor
PrzekładCecylia Dmochowska, Helena Gruszczyńska-Dębska, Edward Madany
Wydawca Czuły Barbarzyńca
ISBN978-83-62676-09-5
Format216s. 120×180mm
Cena24,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Przeróżnej. Jest tu znakomite opowiadanie o problemach z wprowadzaniem nowego systemu ubezpieczeń społecznych – w próbach wytłumaczenia tak zwanemu prostemu chłopowi dlaczego musi płacić składki na przyszłą emeryturę zawarła się chyba cała dostępna na świecie urzędnicza maestria, a obserwowanie tego szczególnego pojedynku na linii przyszły emeryt – dyrektor Zakładu Ubezpieczeń okazuje się przezabawne. Jest też opowieść o kierowcach wyścigowych – smutna, choć podlana pewną dozą ironii. Jest wreszcie sympatyczna historia notorycznego kłamcy, w którego ustach rzeczywistość zmienia się co chwila o 180 stopni. Ale to nie tematyka stanowi przecież największą zaletę tego pisarstwa.
A jest nią to, o czym wspomniałem na wstępie – rzadko spotykana uwodzicielskość, narracja Hrabala z miejsca otula czytelnika i przenosi go w świat najlepszych wspomnień, co może wydawać się porównaniem banalnym i nieco naiwnym, ale w tym przypadku jak najbardziej trafionym. Oczywiście, że nie są to szczytowe osiągnięcia autora, spod którego ręki wyszły choćby „Postrzyżyny”, ale też bez podobnych aspiracji zostały napisane. To po prostu kolejne fragmenty bardzo dobrej prozy, jakie może odkryć czytelnik. Jeśli tylko będzie miał ochotę zobaczyć, co otrzymamy, gdy połączymy czułość z barbarzyństwem.
koniec
26 września 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Na toruńską oficynę C&T można liczyć! Czasami wprawdzie oczekiwanie trwa kilka miesięcy, ale w końcu wydaje ona kolejną, wcześniej nieznaną w Polsce, powieść Georges’a Simenona. Tym razem wybór padł na powstałą w połowie lat 50. ubiegłego wieku książkę „Maigret u pana ministra”. To historia śledztwa w sprawie zaginięcia dokumentu, który po opublikowaniu mógłby wysadzić w powietrze układ polityczny Czwartej Republiki.

więcej »

Sukcesy hodowcy drobiu
Miłosz Cybowski

7 V 2024

„Rękopis Hopkinsa” R. C. Sherriffa nie jest typową powieścią o końcu świata. Jak na książkę mającą swoją premierę w 1939 roku, prezentuje się ona całkiem nieźle także w dzisiejszych czasach.

więcej »

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Miasto sentymentu
— Daniel Markiewicz

Hrabalowe rupiecie
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.