Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joanna Szymczyk
‹Ewa i złoty kot›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEwa i złoty kot
Data wydania2 czerwca 2004
Autor
Wydawca W.A.B.
ISBN83-89291-99-1
Format272s. 125×195mm
Cena24,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ewa i gangsterzy
[Joanna Szymczyk „Ewa i złoty kot” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli zapomnimy o przynależności książki Joanny Szymczyk do „Mrocznej serii” wydawnictwa WAB, pozostanie nam tylko rozkoszować się obserwowaniem sympatycznych bohaterów oraz soczystymi dialogami, których język zmienia się dla każdej z przedstawianych grup zawodowych i społecznych.

Dorota Rybicka

Ewa i gangsterzy
[Joanna Szymczyk „Ewa i złoty kot” - recenzja]

Jeśli zapomnimy o przynależności książki Joanny Szymczyk do „Mrocznej serii” wydawnictwa WAB, pozostanie nam tylko rozkoszować się obserwowaniem sympatycznych bohaterów oraz soczystymi dialogami, których język zmienia się dla każdej z przedstawianych grup zawodowych i społecznych.

Joanna Szymczyk
‹Ewa i złoty kot›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEwa i złoty kot
Data wydania2 czerwca 2004
Autor
Wydawca W.A.B.
ISBN83-89291-99-1
Format272s. 125×195mm
Cena24,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Debiutancka powieść Joanny Szymczyk ukazała się w ramach „Mrocznej serii” wydawnictwa W.A.B., która składa się z książek dobranych według dwóch kryteriów. Po pierwsze, są to współczesne powieści kryminalne autorów z różnych krajów europejskich: Szweda Henninga Mankella, Rosjanki Aleksandry Marininy, Polaka Marka Krajewskiego itd. Po drugie, tłem dla kryminalnej zagadki są problemy społeczne, stanowiące bolączkę krajów, w których mieszkają bohaterowie prowadzący śledztwo. I tak z „Mordercy bez twarzy” Mankella dowiadujemy się o problemach związanych z napływem do Szwecji uchodźców z Afryki i wschodniej Europy, z „Męskich gier” Marininy – o mechanizmach korupcji, z którą zmaga się rosyjska policja. Jest to bardzo ciekawe i chyba charakterystyczne dla naszych zafascynowanych psychologią społeczną czasów ujęcie problemu przestępstwa. Dla porównania w powieściach Agathy Christie przyczyny zbrodni mają charakter czysto psychologiczny.
Joanna Szymczak również umieszcza wątek kryminalny na tle zjawisk charakterystycznych dla współczesnej polskiej rzeczywistości, ale „Ewa i Złoty Kot” ma się do powieści Mankella i Marininy tak, jak humorystyczny i schematyczny obrazek na okładce tej książki do niepokojących, pięknych obrazów Louisa Janmota na okładkach powieści tamtych dwojga.
Problem, na którego tle rozwija się u Joanny Szymczak wątek kryminalny, to kontakty polityków ze światem przestępczym. Ewa, młoda, ambitna i wierząca w swą misję społeczną dziennikarka gazety „Bazar Warszawski”, śledząc pewnego nieuczciwego polityka, wchodzi w drogę jednemu z przywódców warszawskiego półświatka. Dziewczyna nie ma pojęcia, że afera, na którą natknęła się w ponurej knajpie o nazwie „Złoty Kot”, jest powiązana ze śledztwem prowadzonym przez Interpol, a przestępcy, którym się naraziła, zajmują się również handlem kobietami.
Mimo powagi problemów, ton powieści jest zdecydowanie swawolny, co jest możliwe tylko za cenę uproszczeń zarówno w rysunku psychologicznym postaci, jak i analizie przyczyn przedstawianego zjawiska. Inna sprawa, że Szymczyk chyba nie o realizm psychologiczny czy dociekliwą analizę społeczną chodziło. Chciała raczej, by przez książkę mknęło się gładko i przyjemnie, który to cel osiągnęła w 100%.
Jako gorącej wielbicielce Mankella, Marininy i Krajewskiego, których bohaterowie płacą konieczną cenę za nieustanny kontakt z najciemniejszymi stronami natury ludzkiej, przeszkadzało mi to, że Ewa nie zna strachu, a najgroźniejsze przygody spływają po niej jak woda po gęsi. Ale osobom lubiącym dobrą rozrywkę przyjemnie będzie zanurzyć się w świecie, w którym bohaterom pozytywnym nie może się przytrafić nic naprawdę złego, a bohaterowie negatywni muszą ponieść karę.
Bo jeśli zapomnimy o przynależności książki Szymczyk do „Mrocznej serii”, pozostanie nam tylko rozkoszować się obserwowaniem sympatycznych bohaterów oraz soczystymi dialogami, których język zmienia się dla każdej z przedstawianych grup zawodowych i społecznych. Właśnie dialogi, wraz z kilkoma scenami, których śmiałość zapada w pamięć, stanowią dowód na to, że Joanna Szymczak ma literacki talent i że wraz ze zdobywaniem doświadczenia (jest jeszcze bardzo młoda – ma tylko 31 lat) będzie zbliżała się do mistrzostwa swoich „towarzyszy z serii” – Mankella i Marininy.
Powieść „Ewa i Złoty Kot” czyta się bardzo przyjemnie i gdyby została wydana w serii z Joanną Chmielewską, miałabym dla niej tylko wyrazy uznania.
koniec
23 kwietnia 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Uroki dzieciństwa
— Dorota Rybicka

Dziennik ex-skandalistki
— Dorota Rybicka

Tasha, Adam i inni
— Dorota Rybicka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.