Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Brian Lumley
‹Nekroskop 3: Źródło›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNekroskop 3: Źródło
Tytuł oryginalnyNecroscope III. The Source
Data wydaniapaździernik 2003
Autor
PrzekładStefan Baranowski
Wydawca Vis-à-vis/Etiuda
CyklNekroskop
ISBN83-918255-7-4
Format416s. 125×195mm
Cena28,90
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Precz z Harrym!
[Brian Lumley „Nekroskop 3: Źródło” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dość niespodziewanie cykl „Nekroskop” zamienia się w mroczną opowieść fantasy. Opowieść, trzeba przyznać, całkiem udaną. W równoległym świecie, w którym toczy się ponad połowa powieści, egzystuje kilka ziemskich ras (wilki, nietoperze oraz niewielkie plemiona ludzi), jednak dominującymi istotami są występujące w różnych formach wampiry, zamieszkujące skalne zamczyska i toczące między sobą wieczne wojny. Wizja i pomysły Lumleya fascynują.

Tomasz Kujawski

Precz z Harrym!
[Brian Lumley „Nekroskop 3: Źródło” - recenzja]

Dość niespodziewanie cykl „Nekroskop” zamienia się w mroczną opowieść fantasy. Opowieść, trzeba przyznać, całkiem udaną. W równoległym świecie, w którym toczy się ponad połowa powieści, egzystuje kilka ziemskich ras (wilki, nietoperze oraz niewielkie plemiona ludzi), jednak dominującymi istotami są występujące w różnych formach wampiry, zamieszkujące skalne zamczyska i toczące między sobą wieczne wojny. Wizja i pomysły Lumleya fascynują.

Brian Lumley
‹Nekroskop 3: Źródło›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNekroskop 3: Źródło
Tytuł oryginalnyNecroscope III. The Source
Data wydaniapaździernik 2003
Autor
PrzekładStefan Baranowski
Wydawca Vis-à-vis/Etiuda
CyklNekroskop
ISBN83-918255-7-4
Format416s. 125×195mm
Cena28,90
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Trzecia część cyklu Briana Lumleya rozpoczyna się blisko dziesięć lat po zakończeniu poprzedniego tomu. Jazz Simmons, agent brytyjskiego wywiadu, przybywa do Związku Radzieckiego, aby zbadać tajną bazę wojskową kryjącą się w środkowej części Uralu. Rosjanie – pod kryptonimem „Projekt Perchorsk” – opracowują tu zupełnie nowy rodzaj broni, dzięki której obejmą prowadzenie w wyścigu zbrojeń. Jednak pierwsze próby kończą się katastrofą, w wyniku nieudanego eksperymentu wyzwolona zostaje niespotykana ilość energii i na terenie wydrążonej w górach Uralu bazy otwiera się portal do innego świata. Świata wampirów.
Jazz zostaje schwytany i uwięziony w bazie, gdzie poznaje historię portalu, który w chwili jego przybycia do Związku Radzieckiego istnieje już od blisko dwóch lat. Rosjanie opowiadają o właściwościach bramy oraz kilku dziwnych i groźnych istotach, które się z niej wyłoniły. Chętnie zdradzają tajemnice agentowi obcego wywiadu, gdyż wkrótce Jazz ma zostać zmuszony do przejścia przez portal. Nie jako pierwszy – do odwiedzenia świata wampirów wysłano wcześniej kilka innych osób, jednak żadnej nie udało się powrócić czy przekazać choćby sygnału radiowego.
W tym momencie dość niespodziewanie cykl „Nekroskop” zamienia się w mroczną opowieść fantasy. Opowieść, trzeba przyznać, całkiem udaną. W równoległym świecie, w którym toczy się ponad połowa powieści, egzystuje kilka ziemskich ras (wilki, nietoperze oraz niewielkie plemiona ludzi), jednak dominującymi istotami są występujące w różnych formach wampiry, zamieszkujące skalne zamczyska i toczące między sobą wieczne wojny. Wizja i pomysły Lumleya fascynują. „Źródło” w ogóle długo sprawia wrażenie najlepszej z dotychczas wznowionych części cyklu i jest tak do czasu pojawienia się głównego bohatera serii, Harry’ego Keogha. Powieść, jak i poprzednia część, ma dziwną strukturę. Przez większą część książki centralną postacią jest Jazz. Harry pojawia się późno i zaczyna stopniowo spychać agenta na dalszy plan, by – gdy ten jest już niepotrzebny – wyrzucić go z powieści niemal całkowicie. Na nieszczęście Harry jest nadal poprzez swoje nieograniczone moce postacią niebywale nudną. Znów skacze w czasie i przestrzeni, rozmawia z umarłymi, a przy pomocy tych i innych jeszcze sztuczek jest w stanie wyjść bez szwanku z każdej opresji. Po wypłynięciu Harry’ego na pierwszy plan, fabuła zaczyna się sypać, a autorowi nie pozostaje nic innego, jak zakończyć powieść (podobnie jak poprzednie) wątpliwą atrakcją w postaci pełnej fajerwerków rozpierduchy, w której Harry może zaprezentować pełnię swoich możliwości.
Lumleyowi nie brak pomysłów i barwnego stylu pozwalającego przekazać je w interesujący sposób czytelnikom. Słabiej wychodzi mu niestety sklecenie z nich jakiejś sensowniejszej fabuły, a dokładniej: sklecenie fabuły, w której znajdzie się miejsce dla superbohatera. Bo postać Harry’ego już od poprzedniej części ciągnie cykl w dół. Można by go pewnie ukatrupić, ale cóż z tego. Na horyzoncie pojawił się już obdarzonymi znacznie potężniejszymi mocami potomek Harry’ego…
koniec
27 stycznia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Mity sprofanowane!
— Radosław Scheller

Śmietnik pomysłów
— Tomasz Kujawski

Zdziwniej i zdziwniej
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.