Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lewis Shiner
‹Mgnienia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMgnienia
Tytuł oryginalnyGlimpses
Data wydania1999
Autor
PrzekładMirosław P. Jabłoński
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7150-396-2
Format400s. 125×183mm
Cena25,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Powrót do przeszłości. Bez wehikułu.
[Lewis Shiner „Mgnienia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Mgnienia” Lewisa Shinera to efekt wielkiej miłości do muzyki lat sześćdziesiątych – a takie uczucie w połączeniu z talentem zdarza się rzadko. Tym razem się udało.

Michał Kubalski

Powrót do przeszłości. Bez wehikułu.
[Lewis Shiner „Mgnienia” - recenzja]

„Mgnienia” Lewisa Shinera to efekt wielkiej miłości do muzyki lat sześćdziesiątych – a takie uczucie w połączeniu z talentem zdarza się rzadko. Tym razem się udało.

Lewis Shiner
‹Mgnienia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMgnienia
Tytuł oryginalnyGlimpses
Data wydania1999
Autor
PrzekładMirosław P. Jabłoński
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7150-396-2
Format400s. 125×183mm
Cena25,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Beatlesi, Doorsi, Beach Boysi, Jimi Hendrix… Legendy muzyki, zespoły i postacie „większe niż życie”. Jestem za młody, by pamiętać okres ich największych sukcesów, jednak znam tę muzykę – słyszę ją co i rusz w radiu, w filmach, w okaleczonej wersji dzwonków komórkowych. Wychodzą wciąż nowe reedycje, pełne dyskografie (które za rok okazują się niepełne, bo z otchłani archiwów wytwórni płytowych wydobyto krótką pioseneczkę, jaką Lennon nucił wchodząc do studia), odnowione cyfrowo klasyczne albumy, remiksy, covery, duety… I wciąż istnieją fani, którzy gotowi są wydać ostatnie pieniądze, by usłyszeć „nowy” utwór Paula, Johna, Jima czy Briana. Co zrobiłby prawdziwy miłośnik muzyki mając do czynienia z absolutnie nowym, autentycznym nagraniem albumu, którego faktycznie nie nagrano? Czy zastanawiałby się nad jego pochodzeniem? Pewnie tak, ale i tak by kupił i hołubił. A co by zrobił, gdyby sam mógł powołać taki album do istnienia?
Taką niewyjaśnialną zdolność posiadł Ray Shackleford – niespełniony perkusista, właściciel i jedyny pracownik zakładu naprawy sprzętu stereo. Pewnego zwykłego popołudnia 1988 roku, wyobrażając sobie podczas pracy przebieg sesji Beatlesów w studiu na Abbey Road, do której faktycznie nie doszło, słyszy z głośników nową wersję „The Long and Winding Road”. Nie tę zrealizowaną przez Phila Spectora, lecz przez George’a Martina. Ray wie, że takiej wersji nie ma. A jednak ma ją na taśmie. I wie, że jest autentyczna. Graham Hudson, właściciel małej wytwórni Carnival Dog Records w Los Angeles, również jest o tym przekonany. Co więcej, wierzy w dziwaczną opowieść Raya. I chce więcej. Chce Morrisona, Wilsona, Hendrixa. W ten sposób rozpoczyna się prywatna odyseja Raya do początków – początków muzyki, która go fascynuje, konfliktu z niedawno zmarłym ojcem, który powraca w snach i wspomnieniach oraz przyczyn kryzysu swego małżeństwa. Odyseja, która jest również terapią.
Do tytułu powieści (w oryginale: „Glimpses”) autor kilkakrotnie nawiązuje w jej treści: „Glimpses” to nazwa serii antologii zapomnianych kawałków z lat 60., zarazem tytuł utworu Yardbirds z 1967 roku, ale także opis tego, w jaki sposób Ray nawiązuje kontakt z dawno minionymi czasami: na krótko, bez znajomości wszystkich faktów, bez wpływu na to, ile potrwa jego wizyta w przeszłości, która nigdy się nie wydarzyła. Ray jest może cudotwórcą, ale nie jest wszechmocny. Spotyka się z gigantami muzyki, wpływa na nich w sposób, jaki jemu wydaje się najlepszy, lecz potem musi żyć z konsekwencjami. A w życiu poza show-businessem musi dać sobie radę z kryzysem związku, poszukiwaniem miłości, relacjami z matką. Musi zrozumieć, że nie wszystkie albumy mogą powstać, a także, że muzyka potrafi nieść ze sobą nie tylko pozytywną energię.
Powieść Lewisa Shinera trudno byłoby zakwalifikować do szufladki „historie alternatywne”. Wprawdzie początek powieści od razu przywołuje na myśl opowiadanie Stephena Baxtera „Dwunasty album” (w którym dwóch pasjonatów muzyki odnajduje w kajucie kumpla nieznany, 12. album Beatlesów „God”), jednak utwór nie idzie w kierunku eksplorowania innych wersji rzeczywistości. Powieść została określona jako realizm magiczny – i z tym określeniem chyba trzeba się zgodzić. Wszak zdolności Raya nie są nijak objaśnione ani zanalizowane – po pierwszej udanej próbie nagrania nieistniejącego utworu, zostają zaakceptowane przez bohatera i ich natura nie jest więcej kwestionowana. Jednak nie jest to jedynie powieść obyczajowa z elementami psychoanalizy i odrobiną magii. Shiner porusza kwestie czasu, przeznaczenia, relacji pomiędzy przyczyną a skutkiem, nie sprowadza swojego utworu do fanowskiej fantazji o usłyszeniu najważniejszych nienagranych albumów. Muzyczna podróż poza rzeczywistość jest pretekstem do podróży narratora w głąb siebie. A jednocześnie powieść nie przestaje być hołdem dla ludzi, którzy swoją muzyką zmienili lub mogli zmienić świat.
Glimpses of clouds in a forest,
Can review well within us,
And to never linger on one is life,
Energy radiates from the source,
The life around us is but a reflection of our own,
Flowing within never-ending boundless infinity,
Time is just a cumular limit,
Which with one glimpse can overcome,
Can overcome,
Can overcome,
Can overcome,
Can overcome,
Can overcome,
Can overcome.
„Glimpses” – The Yardbirds (Jimmy Page / Jim McCarty / Keith Relf / Chris Dreja)
koniec
23 marca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.