Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Soledad Puértolas
‹Zostaje noc›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZostaje noc
Tytuł oryginalnyQueda la Noche
Data wydania11 lipca 2006
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7298-923-0
Format240s. 135×205mm
Cena29,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie zawsze szczęście
[Soledad Puértolas „Zostaje noc” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Są powieści, które wymagają odpowiedniego nastawienia, aby je polubić. Musi nadejść właściwy moment, chwila, kiedy dany tekst trafia. Dlatego „Zostaje noc”, napisana przez hiszpańską autorkę Soledad Puértolas, nie jest pozycją, którą można jednoznacznie i łatwo polecać.

Eryk Remiezowicz

Nie zawsze szczęście
[Soledad Puértolas „Zostaje noc” - recenzja]

Są powieści, które wymagają odpowiedniego nastawienia, aby je polubić. Musi nadejść właściwy moment, chwila, kiedy dany tekst trafia. Dlatego „Zostaje noc”, napisana przez hiszpańską autorkę Soledad Puértolas, nie jest pozycją, którą można jednoznacznie i łatwo polecać.

Soledad Puértolas
‹Zostaje noc›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZostaje noc
Tytuł oryginalnyQueda la Noche
Data wydania11 lipca 2006
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7298-923-0
Format240s. 135×205mm
Cena29,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Aurora, główna bohaterka powieści „Zostaje noc”, wyjeżdża ze znajomym w długą podróż na Daleki Wschód. W Indiach poznaje kilka osób, dzięki którym uwikłana zostanie w szpiegowsko-miłosną przygodę. Nawet kiedy przyjdzie powrócić do Hiszpanii, wydarzenia z Azji będą podążać za nią…
„Zostaje noc” to ksiązka o niemożności osiągnięcia szczęścia, o tym, że najniezwyklejsze, zdawałoby się, przeżycia mogą pozostawiać obojętnym i prowadzić do stanu ducha identycznego jak obserwacja zwyczajnej ulicy w zwyczajną noc. Przyczyny takiego stanu rzeczy Soledad Puértolas nie podaje, raczej rzuca przesłankami, które mogą dać rozwiązanie. Na horyzoncie pojawiają się tu skomplikowane stosunki rodzinne, coś jest na rzeczy z patriarchalnym, krępującym główną bohaterkę społeczeństwem, nieudane związki z mężczyznami też mają jakiś wpływ na tę sytuację. Jednak tak naprawdę każdy czytelnik musi tu sam poszukać odpowiedzi – o ile oczywiście zdecyduje się zapoznać z pytaniami.
Powieść ma bowiem specyficzny nastrój i nie nadaje się do łatwej lektury. Język trudny – długie, ciężkie zdania, rozbiegane w dygresjach, stałe przeskoki między tematami, nasycenie obserwacją i wewnętrznymi przeżyciami; blisko tu do granic grafomanii. Mnóstwo drobiazgowości, szczegółu; fabuła powolna; postaci – takie jak i świat, w którym żyje narratorka, niewyraźne jakieś, życiu niechętne. Jeśli kto ciśnie powieścią w kąt po drugiej stronie – zrozumiem bez problemu. Jeśli dotrwa – chyba wysiłek włożony w „Zostaje noc” doceni.
„Zostaje noc” to książka niełatwa. Osobiście odebrałem ją jako obraz pewnej życiowej rezygnacji, jako stwierdzenie, że na szczęście i zachwycenie światem trzeba być wewnętrznie gotowym – bez tego nie zapewnią go żadne, najniezwyklejsze nawet wydarzenia dookoła nas. Jednak ta teza opakowana jest w szary papier ciężkiego języka i powolnej fabuły, a nie w lśniące, ozdobne folie porządnego rzemiosła. Stąd pewne wahanie w polecaniu tej książki – może wynagrodzić lekturę, ale potrzeba do tego pewnego nastawienia, stanu ducha, dobrego momentu i cierpliwości. A nie każdy musi mieć na to ochotę.
Plusy:
  • ciekawe, intrygujące przesłanie
  • oryginalna, niesztampowa powieść
Minusy:
  • trudny język
  • niezwykły, pełen drobiazgów i introspekcji styl
  • powolna fabuła
koniec
16 czerwca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Grzech niedocenienia (ludowej milicji)
Sebastian Chosiński

23 II 2024

Gdybym miał obstawiać, jednak bez groźby utraty postawionej gotówki, stwierdziłbym, że Paweł Borys Henelt napisał „Nieuchwytnego” w 1955 bądź następnym roku i że była to chronologicznie pierwsza jego powieść z majorem MO Wiktorem Zarubą w roli głównej. Mimo to na swój pierwodruk – i to nie w formie książkowej, lecz jako „gazetowiec” na łamach „Słowa Powszechnego” – musiała ona czekać długich siedem lat.

więcej »

PRL w kryminale: Nadmiernie wrażliwy śledczy
Sebastian Chosiński

16 II 2024

Niepohamowane ludzkie namiętności niejednokrotnie stawały się – także w literaturze – przyczyną wielkich tragedii. Zwłaszcza miłosnych. Taki właśnie wątek postanowił rozwinąć w jednej ze swoich „powieści milicyjnych” Artur Morena, pod którym to pseudonimem ukrywał się Andrzej Wydrzyński. Nosi ona tytuł „Arlekin”, a ukazała się – przed ponad półwieczem – w serii Iskier „Ewa wzywa 07…”.

więcej »

PRL w kryminale: „Kopan” i „kwasopran”
Sebastian Chosiński

9 II 2024

Skoro major Wiktor Zaruba, bohater „powieści milicyjnych” Pawła Borysa Henelta, jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli prawa, jakich świat nosi, to i sprawy, którymi się zajmuje, muszą być niezwykłej wagi. W wydrukowanym w 1962 roku na łamach „Słowa Powszechnego” „gazetowcu” „Plany rakiety X-1 zaginęły” próbuje on złapać podstępnych szpiegów, którzy czyhają na genialny polski wynalazek.

więcej »

Polecamy

Pierwsza wojna... czasowa

Stare wspaniałe światy:

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.