Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii
© Jan Atamański
© Jan Atamański

Recepta na fantasy

Esensja.pl
Esensja.pl
Anna Brzezińska
« 1 2

Anna Brzezińska

Recepta na fantasy

Anna Brzezińska
‹Żmijowa harfa›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻmijowa harfa
Data wydaniapaździernik 2000
Autor
Wydawca superNOWA
CyklSaga o zbóju Twardokęsku
ISBN83-7054-143-7
Format562s.
Cena33,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Esensja: Nie ujmując nic Twoim utworom, poruszasz się wciąż w jednej konwencji i rzeczywistości. Czy nie masz ochoty się wyrwać i napisać prozy na zupełnie inny temat?
Anna Brzezińska: Dopóki nie skończę trylogii nigdzie się nie wyrwę: jestem nieodwracalnie skazana na ten sam świat. Natomiast mogę dodać, że jeśli gdziekolwiek, to będę zmierzać w kierunku powieści historycznej.
Esensja: Parafrazując uwagę jednego z poetów, w Polsce pisarzem się raczej nie jest, a bywa nim. Jakie to uczucie bywania pisarzem w Polsce?
Anna Brzezińska: Zabawne. Mogę jeszcze dodać, że zawsze, kiedy wydaje mi się, że jestem już sławna, to ochroniarze przy wejściu na teren konwentu żądają ode mnie plakietki.
Esensja: Wiemy, że po „Zbójeckim gościńcu” i „Żmijowej harfie” będzie jeszcze tylko trzecia część. Jakie więc masz dalsze plany pisarskie?
Anna Brzezińska: Mam kilka projektów. Chciałabym napisać książkę rozgrywającą się w „cieniu” renesansowych Włoch, byłoby to fantasy trochę nietypowe, bo o upadku pewnego władcy, o magii, która cudownie nie rozwiązuje wszystkich problemów, i dziecku, które nie wyrusza w żadną wędrówkę w poszukiwaniu swego przeznaczenia. Kusi mnie również współczesny horror.
Esensja: Czy do listy nagród nie miałabyś ochoty dodać nagrody Elektrybałta? Nagrodę za tekst opublikowany w sieci?
Anna Brzezińska: Żaden z moich tekstów nie debiutował w sieci, więc to raczej poza zasięgiem.
Esensja: Ale zezwoliłaś na przedruk opowiadania „A kochał ją, że strach” we „Framzecie”. Jaki jest Twój stosunek do publikacji sieciowych? Co sądzisz o przyszłości pism internetowych? Czy wesprzesz może je kiedyś swoim piórem?
Anna Brzezińska: Wydaje mi się, że w polskiej sytuacji najwięcej możliwości internet oferuje formom krótkim, a ja się nigdy nie specjalizowałam w opowiadaniach. „Żmijowa harfa” ma 18 rozdziałów, każdy po 55 kilo, więc spróbujmy sobie wyobrazić umieszczenie tego w sieci. Natomiast uważam, że internet jest stworzony dla publicystyki. Zezwala również na bardzo szybka reakcję na nowości wydawnicze, co jest ogromną korzyścią i dla czytelnika i dla autora, ponieważ recenzje można przeczytać tuż po ukazaniu się książki. Ponadto celowo obie z moich książek miały w sieci premierę pierwszych trzech rozdziałów. Uważam, że w ten sposób mogę dotrzeć do potencjalnych czytelników, którzy w innej sytuacji nie mieliby szansy ocenić czy warto w ten tekst zainwestować 26 złotych.
Esensja: Udzielasz się w dyskusjach na USENET’cie. Jakie wrażenie? Czy to wystarczający/odpowiedni środek na prowadzenie dyskusji?
Anna Brzezińska: Oczywiście. Właśnie dlatego lubię prowadzić dyskusje internetowe, że prowadzi się je bez pewnego zbioru informacji wstępnych o rozmówcy. Nie można sobie pozwolić na taryfę ulgową, bo nigdy nie można być pewnym, czy rozmawiamy właśnie z licealistą, czy z człowiekiem, który właśnie się habilituje z tego tematu. Są dwa sposoby radzenia sobie z anonimowością w sieci, jedni starają się ustalić poziom wiedzy rozmówcy, a inni walą ogniem ciągłym. Ja należę do tych drugich.
Esensja: A skąd się wziął pseudonim SIGRID?
Anna Brzezińska: Wymnożył się z Sigurda. Przez podział.
Esensja: Twoje magisterium dotyczyło magii staropolskiej. Temat zaiste magiczny. Czy i praca nad nim była równie magiczna? Innymi słowy: na ile, i czy w ogóle, było inne przygotowanie takiej właśnie pracy?
Anna Brzezińska: Nie było żadnych. To jest taka sama praca źródłoznawcza, jak każda inna. Gdybym badała, powiedzmy, podatki w dekanatach, to technika pracy byłaby taka sama: żmudne czytanie źródeł, analiza, wyciąganie wniosków. Różny był tylko temat. Zamiast liczyć korce zboża i zastanawiać się, czy ziarno sypano do nich z czubem, czy nie (bo wbrew pozorom takie detale znacznie zmieniają szacunki), wyłuskiwałam z kronik opisy rzekomych praktyk czarnoksięskich i starałam się ustalić, jak oskarżenia o czarną magię wykorzystywano w dworskiej intrydze i walce politycznej.
Esensja: A temat aktualnie przygotowywanego doktoratu jest już mniej magiczny… Jaki to temat?
Anna Brzezińska: Wizerunek królowej polskiej w XVI wieku. I – na marginesie – jest on ogromnie magiczny, bo parę spośród owych szlachetnych niewiast oskarżano o praktyki magiczne. Ot, Bona Sforza, Barbara Radziwiłłówna, Anna Jagiellonka.
Esensja: Skąd się wziął Jadziołek?
Anna Brzezińska: Cóż, wypadałoby by skończyć klasycznym zwrotem kiedy byłam bardzo małą dziewczynką…”. Otóż, kiedy byłam bardzo małą dziewczynką, zaczytywałam się w mitologii greckiej. Wówczas też dowiedziałam się, że jedną z prac Heraklesa było polowanie na stymfalidy, ptaszyska, które zalęgły się nad pewnym jeziorem w Arkadii. Stymfalidy ciskały w napastników piórami i były to pióra ostre niby strzały. A że mam dość plastyczną wyobraźnię…
Esensja: Dziękujemy za wywiad i czekamy na „Letni deszcz”, zamykające część trylogii.
koniec
« 1 2
1 listopada 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Koledzy od komiksów to już by cię gonili z widłami
Tomasz Kołodziejczak

21 III 2024

O albumie "Historia science fiction", polskiej fantastyce i całej reszcie, z Tomaszem Kołodziejczakiem rozmawia Marcin Osuch

więcej »

Wracać wciąż do domu
Ursula K. Le Guin, Michał Hernes

24 I 2018

Cztery lata temu opublikowaliśmy krótki wywiad z Ursulą K. Le Guin.

więcej »

Jak zrobić „Indianę Jonesa” lepszego od „Poszukiwaczy Zaginionej Arki”?
Menno Meyjes

23 XI 2014

Usłyszałem od Spielberga, że nie powinienem kręcić, dopóki nie poznam emocjonalnego sedna sceny, dopóki nie spojrzę na nią z sercem- mówi Menno Meyjes, scenarzysta „Koloru purpury” i „Imperium słońca”, które wkrótce ponownie wejdą do polskich kin.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Parę nut bez motywu przewodniego
— Eryk Remiezowicz

Fantasy panoramiczna
— Eryk Remiezowicz

Kto tak pięknie gra na harfie
— Eryk Remiezowicz

Fenomen literatury lekkiej
— Artur Długosz

Tegoż twórcy

Wiedźmie kłamstwa
— Anna Nieznaj

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Listopad 2014
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Paweł Micnas, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Gdzie diabeł nie może, tam wiedźmę pośle
— Magdalena Kubasiewicz

Oczy błękitne jak niebo
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Jak dawniej nie będzie
— Jędrzej Burszta

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Kołatka w kształcie łba kota czyli o tym, że nic się nie kończy
— Karina Murawko-Wiśniewska

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Jeden dzień
— Anna Brzezińska

Ulica
— Anna Brzezińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.