Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lisa Azuelos
‹Pożądanie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPożądanie
Tytuł oryginalnyUne rencontre
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery18 lipca 2014
ReżyseriaLisa Azuelos
ZdjęciaAlain Duplantier
Scenariusz
ObsadaSophie Marceau, François Cluzet, Lisa Azuelos, Alexandre Astier, Arthur Benzaquen, Jonathan Cohen, Niels Schneider, Stéphanie Murat
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania81 min
WWW
Gatunekdramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

A to się zwykle tak zaczyna
[Lisa Azuelos „Pożądanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
O tym, że niełatwo o komedię romantyczną, która bawiłaby subtelnym dowcipem i urzekała miłosną relacją głównych bohaterów, tradycyjnie przekonujemy się około 14 lutego. „Pożądanie” nie tylko wypełnia te znamiona gatunku, ale także zawiera autorskie szlify, świadczące o oryginalności autorki filmu, Lisie Azuelos.

Bartosz Marzec

A to się zwykle tak zaczyna
[Lisa Azuelos „Pożądanie” - recenzja]

O tym, że niełatwo o komedię romantyczną, która bawiłaby subtelnym dowcipem i urzekała miłosną relacją głównych bohaterów, tradycyjnie przekonujemy się około 14 lutego. „Pożądanie” nie tylko wypełnia te znamiona gatunku, ale także zawiera autorskie szlify, świadczące o oryginalności autorki filmu, Lisie Azuelos.

Lisa Azuelos
‹Pożądanie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPożądanie
Tytuł oryginalnyUne rencontre
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery18 lipca 2014
ReżyseriaLisa Azuelos
ZdjęciaAlain Duplantier
Scenariusz
ObsadaSophie Marceau, François Cluzet, Lisa Azuelos, Alexandre Astier, Arthur Benzaquen, Jonathan Cohen, Niels Schneider, Stéphanie Murat
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania81 min
WWW
Gatunekdramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bo to się zwykle tak zaczyna
Sam nawet nie wiesz jak i gdzie
O całym świecie zapominasz
I kochasz, bo tak serce chce
Słowa klasycznej piosenki Mieczysława Fogga można odnieść do relacji głównych postaci „Pożądania”. Elsa (hipnotyzująca Sophie Marceu) i Pierre (François Cluzet) prędko zapałali do siebie sympatią, która niezauważalnie przerodziła się w namiętne, gorące uczucie. Bohaterowie po raz pierwszy spotkali się uroczystości zamknięcia targów książki w Rennes. Wspólny znajomy zapewnił przewrotnie, że jako starzy narkomani prędko znajdą wspólny temat. I rzeczywiście – Elsa i Pierre część wieczoru spędzili na... wspólnym poszukiwaniu bibułek. Oczywiście świetnie się bawiąc.
Bohaterowie filmu nie są jednak popalającymi trawkę przedstawicielami literackiej bohemy. Wręcz przeciwnie – oboje należą do dystyngowanej paryskiej socjety. Ona jest popularną pisarką, on – wziętym prawnikiem-karnistą. Elsa ma kochające dzieci, ale poznajemy ją w czasie, gdy rozwodzi się z mężem. Bohaterka nie narzeka jednak na brak adoratorów, a liczne kontakty społeczne zapewniają jej poczucie wsparcia. Pierre zaś odniósł pełen sukces w życiu rodzinnym – jego małżeństwo jest udane (w roli żony wystąpiła Lisa Azuelos), ma też świetne relacje z dziećmi. Ten zarys głównych postaci może sugerować, że w przypadku „Pożądania” mamy do czynienia z wytartym schematem fabularnym. Jednak reżyserka świadomie i sprawnie gra z konwencją, tworząc autorski obraz zakazanego romansu. Reżyserka korzysta z montażu równoległego, dzieląc część akcji filmu między dwójkę bohaterów, a oryginalny sposób łączenia ujęć zapewnia płynność narracji. Dodatkowo Azuelos wykorzystuje erotyczne napięcie, przekonująco wytworzone przez trafnie obsadzonych aktorów, do zadania pytania o to, czy zawsze warto podążać za emocjami. Odpowiedź, którą proponuje, wcale nie jest oczywista.
Według głośnej teorii miłości, autorstwa Roberta Sternberga, pożądanie jest uczuciem charakterystycznym dla pierwszej fazy romantycznego związku, czyli zakochania. Wówczas hormony wywołują biologiczną ekstazę i opanowują biedaków trafionych strzałą Amora. Namiętność, jeden z trzech czynników wyróżnionych we wspomnianej teorii, po pewnym czasie musi jednak zostać skonfrontowana z pozostałymi elementami miłosnej relacji: intymnością i zaangażowaniem. Jeżeli brakuje równowagi w tej magicznej triadzie, związek staje się niesatysfakcjonujący. Pierre i Elsa wiedzą, jak działa psychobiologia, nie mają złudzeń co do tego, jaki finał czekałby ich zakazany romans. W jednej z kilku znakomitych scen antycypowanego spełnienia, obserwujemy bohaterów oddających się nie tylko miłości, ale i pogrążonych w kłótniach, kłamstwach i płaczu. Trudno jednak o prostą ocenę potencjalnej zdrady, szczególnie, że reżyserka owo ambiwalentne wyobrażenie kontruje wymowną piosenką „Feel” Robbiego Williamsa.
Muzyka zresztą odgrywa istotną rolę w „Pożądaniu”. Ścieżka dźwiękowa, składająca się z popularnych piosenek, podkreśla znaczenie wydarzeń fabularnych i stanowi komentarz reżyserki do losów bohaterów. Poza wspomnianym kawałkiem Robbiego Williamsa, warto wymienić choćby melodyjny numer „Que Sera” Waxa Tailora (inna wersja tej piosenki – „Seize The Day” – została użyta w produkcji zatytułowanej „Niebo nad Paryżem”). Utwór wybrzmiewa w początkowej fazie filmu, zapowiadając stosunek bohaterów do ich wzajemnego uczucia. Mimo deklaracji zdania się na ślepy los, wydarzenia fabularne napędzane są przez nieznośne napięcie między dążeniem do zbliżenia, a jego unikaniem. Tym bardziej intrygująca staje się przewrotna puenta „Pożądania”, która czyni tę produkcję jedną z najlepszych komedii romantycznych ostatnich miesięcy.
koniec
28 lipca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.