Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Polski hit eksportowy

Esensja.pl
Esensja.pl
Jednym z wyrobów polskiego przemysłu, cieszącym się za czasów PRL-u (i nie tylko) dość dużym powodzeniem, były samoloty PZL-104 Wilga. Można je było zauważyć nie tylko w produkcjach zza wschodniej granicy, ale także w filmach zachodnich.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Polski hit eksportowy

Jednym z wyrobów polskiego przemysłu, cieszącym się za czasów PRL-u (i nie tylko) dość dużym powodzeniem, były samoloty PZL-104 Wilga. Można je było zauważyć nie tylko w produkcjach zza wschodniej granicy, ale także w filmach zachodnich.
Dzisiaj proponuję kadr z samolotem rodzimej produkcji fruwającym na francuskim niebie. No dobrze, jugosłowiańskim niebie udającym francuskie.
PZL-104 Wilga był samolotem lekkim, dość prostym w konstrukcji i relatywnie tanim, ale przede wszystkim zdolnym lądować nawet na zwykłych polach i świetnie sprawdzającym się w roli holownika szybowców. W efekcie był chętnie używany nie tylko w aeroklubach demoludów, ale trafiał też do użytkowników USA, Kanady, Belgii, Egiptu, Kuby, Mongolii czy Wenezueli, a nawet był produkowany na licencji w Indonezji. Łącznie powstało około tysiąca maszyn wszystkich typów, przy czym ostatni egzemplarz opuścił fabrykę w roku 2008, ponad 45 lat od oficjalnego uruchomienia produkcji.
Powyższy kadr pochodzi z francuskiego filmu „Le prix du danger”, dystrybuowanego u nas swego czasu pod tytułem „A stawką jest śmierć”. Obraz powstał w roku 1983 na podstawie opowiadania Roberta Sheckleya „The Prize of Peril”, czyli „Cena ryzyka” (m.in. w „Pielgrzymce na Ziemię”, „Magazynie nieskończoności” i „Rakietowych szlakach 7”) bądź „Nagroda za ryzyko” (w „Isaac Asimov prezentuje najlepsze opowiadania science fiction”), przy czym część zdjęć kręcono w Jugosławii. Fabuła filmu była w miarę prosta – najpopularniejszą rozrywką świata przyszłości jest realizowany na żywo program telewizyjny, będący rodzajem teleturnieju, w którym chcący zdobyć milion dolarów śmiałek musi dotrzeć w określonym czasie do wyznaczonego miejsca. Żeby jednak nie było za łatwo, próbuje go dopaść i utłuc piątka innych uczestników, których jedynym zadaniem jest niedopuszczenie do osiągnięcia przez bohatera wyznaczonego punktu. Rozrywka jest dynamiczna, a realia wciąż czekające za rogiem, bo w końcu czegóż to ludzie nie zrobią dla pieniędzy, i czegóż to złakniony widz nie będzie oglądał.
Sam samolot – a raczej kilka – występuje przez chwilę we wcześniejszej odsłonie programu, w której chętni na stos gotówki są zabierani samolotem na odpowiednią wysokość i… wówczas pilot wyskakuje ze spadochronem, a uczestnik – oczywiście nie posiadający umiejętności obsługi przyrządów – ma bezpiecznie wylądować na ziemi.
Film polecam, bo wciąż jeszcze ogląda się przyzwoicie. I tak, jest treściowo podobny do „Uciekiniera” z Arnoldem Schwarzeneggerem, tyle że ten drugi był oparty na powieści Stephena Kinga, wydanej pod pseudonimem Richard Bachman, i w dodatku został nakręcony 4 lata później. Zbieżność była na tyle duża, że reżyser „A stawką jest śmierć” pozwał Twentieth Century Fox za plagiat jego filmu, ale… część dokumentów uległa zniszczeniu podczas kraksy lotniczej w pobliżu Nowego Jorku i – jeśli dobrze rozumiem – sprawa plagiatu rozeszła się po kościach.
koniec
26 lutego 2024

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Z filmu wyjęte: Wilkołaki wciąż modne
Jarosław Loretz

8 IV 2024

Nikt chyba nie wie, ile tak naprawdę kręci się dziś rocznie filmów z wilkołakami. Jedno jest jednak pewne – za oglądanie większości z nich twórcy powinni wypłacać widzom rekompensatę za ciężkie warunki konsumpcji.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Kruck Polakowi oko wykole
Sebastian Chosiński

2 IV 2024

Chcąc zachować chronologię wydarzeń, w drugiej serii teatralnej „Stawki większej niż życie” scenarzyści stanęli przed sporym wyzwaniem. Wojna skończyła się już, co zatem wymyśleć, aby usprawiedliwić pozostawanie Hansa Klossa w mundurze niemieckim? Najpierw uczynili go żołnierzem Werwolfu (vide „Czarny wilk von Hubertus”), a następnie – w „Nocy w szpitalu” – zastosowali retrospekcję, dzięki której akcja przeniosła się do 1942 roku.

więcej »

Polecamy

Wilkołaki wciąż modne

Z filmu wyjęte:

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.