Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

David S. Goyer, Josh Friedman
‹Fundacja. Sezon 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFundacja. Sezon 1
Tytuł oryginalnyFoundation. Season One
Dystrybutor Apple TV
Data premiery24 września 2021
TwórcaDavid S. Goyer, Josh Friedman
ReżyseriaRupert Sanders, Andrew Bernstein, Alex Graves, Jennifer Phang, Roxann Dawson, David S. Goyer
ZdjęciaSteve Annis, Darran Tiernan, Tico Poulakakis, Danny Ruhlmann, Cathal Watters, Owen McPolin, Thomas Kloss
Scenariusz
ObsadaJared Harris, Lee Pace, Cassian Bilton, Terrence Mann, Lou Llobell, Leah Harvey, Laura Birn, Chipo Chung
MuzykaBear McCreary
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiUSA
SerialFundacja, Sezon 1
Liczba odcinków10
Czas trwania odcinka45−69 min
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
[David S. Goyer, Josh Friedman „Fundacja. Sezon 1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

Marcin Mroziuk

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
[David S. Goyer, Josh Friedman „Fundacja. Sezon 1” - recenzja]

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

David S. Goyer, Josh Friedman
‹Fundacja. Sezon 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFundacja. Sezon 1
Tytuł oryginalnyFoundation. Season One
Dystrybutor Apple TV
Data premiery24 września 2021
TwórcaDavid S. Goyer, Josh Friedman
ReżyseriaRupert Sanders, Andrew Bernstein, Alex Graves, Jennifer Phang, Roxann Dawson, David S. Goyer
ZdjęciaSteve Annis, Darran Tiernan, Tico Poulakakis, Danny Ruhlmann, Cathal Watters, Owen McPolin, Thomas Kloss
Scenariusz
ObsadaJared Harris, Lee Pace, Cassian Bilton, Terrence Mann, Lou Llobell, Leah Harvey, Laura Birn, Chipo Chung
MuzykaBear McCreary
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiUSA
SerialFundacja, Sezon 1
Liczba odcinków10
Czas trwania odcinka45−69 min
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wyjście Hariego Seldona z Krypty w końcówce poprzedniego odcinka nie było może aż takim wielkim zaskoczeniem, bo w książce też się tam pojawiał (choć w zdecydowanie mniej interaktywnej formie), a z kolei cyfrową wersję jego osobowości mogliśmy już obserwować w trakcie rozmów z Gaal Dornick. Zdecydowanie większe wrażenie natomiast wywiera przemowa założyciela Fundacji do wszystkich ludzi zgormadzonych na Terminusie. Nie ogranicza się on bowiem do apelowania o zjednoczenie trzech wrogich frakcji, lecz wyjawia także prawdę o imperialnej intrydze, która zapoczątkowała konflikt między Anakreonem i Thespis. Naprawdę uwodzicielską siłę ma zaś wizja korzyści, jakie mogą osiągnąć mieszkańcy trzech planet w przypadku zjednoczenia sił przeciwko Imperium Galaktycznemu! No cóż, wychodzi na to, że Seldon okłamywał zarówno swoich przeciwników w czasie procesu na Trantorze, jak i własnych zwolenników, bo jego działania od początku miały zmienić cały porządek społeczny. Okazuje się więc, że nie był on niegroźnym naukowcem, lecz prawdziwym rewolucjonistą… Pytanie brzmi, jakie owoce przyniesie ziarno przez niego zasiane na obrzeżach imperium.
Z kolei dla Salvor Hardin szokiem jest odkrycie, że jej wizje nie mają bezpośredniego związku z Seldonem. To dla niej zaledwie pierwszy krok, który z jednej strony prowadzi ją do poznania prawdy o własnym pochodzeniu (którego widzowie mogli się już wcześniej domyślić), z drugiej zaś skłania do opuszczenia Terminusa. Warto dodać, że ostatecznie połączenie wątków Strażniczki i Gaal Dornick wypada wprawdzie nieco ckliwie, ale jest zarazem dość widowiskowe. W każdym razie na pewno będziemy chcieli poznać dalsze losy tych niezwykłych kobiet.
Także na Trantorze jesteśmy świadkami zamknięcia pewnego etapu. Nie da się ukryć, że kara, jaką Dzień wymierza Azurze, jest nie tylko okrutna, ale również nad wyraz przemyślana. Nie rozwiązuje to jednak problemu szkód wyrządzonych przez spiskowców, gdyż po dokładniejszym śledztwie okazuje się, że w sumie nie wiadomo, jak dawno dokonano zmian w DNA Cleona I. Oznacza to, że nie tylko Świt nie jest jego wierną kopią – co wszak podważa sens kontynuowania dynastii genetycznej! Kiedy zaś obserwujemy niespodziewane zakończenie dyskusji nad losami jego najmłodszego przedstawiciela, możemy się zastanawiać, do kogo należy w rzeczywistości ostatnie słowo nie tylko w tej sprawie, ale w ogóle odnośnie do przyszłości całego imperium.
Nie da się ukryć, że fabuła pierwszego sezonu jest dość odległa od literackiego pierwowzoru, ale wprowadzone zmiany całkiem dobrze bronią się na ekranie, bo zwyczajnie wzbogacają całą tę opowieść. Oczywiście można kręcić nosem na to, że w efekcie ma ona tyle samo wspólnego z pomysłami Isaaca Asimova, co z motywami z innych dzieł science fiction – ale w tym przypadku niekonieczne należy uznać to za wadę.
koniec
25 września 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Dziki Wschód w obronie Stalingradu
Sebastian Chosiński

29 XI 2023

Druga odsłona trzyczęściowego uzbeckiego miniserialu „Tu jest granica” wyreżyserowana została już nie przez Jurija Stepczuka, lecz Eduarda Chaczaturowa. Z poprzednią powiązana jest miejscem akcji (pogranicze z Afganistanem) oraz głównymi bohaterami (Koriesznikow, Łozowoj, Swietłana, Talibchan, Abzał). Choć czas już nieco inny, trwa bowiem druga wojna światowa, a Niemcy zacięcie atakują Stalingrad.

więcej »

East Side Story: Dlaczego go nie udusiła!?
Sebastian Chosiński

26 XI 2023

O uzbeckim gwiazdorze współczesnego kina obyczajowego Ahadzie Kajumie pisałem już parokrotnie. Zawsze źle. Przy okazji „Zdradzającej panny młodej” autorstwa Jułduz Saidowej również nie stwierdzę nic dobrego. To, mimo intrygującego tematu, film nadzwyczaj kiepski, na dodatek utrwalający stereotypy.

więcej »

Fundacja: Sez. 2. odc. 3. Nowa budowla na gruzach prozy Asimova
Marcin Mroziuk

24 XI 2023

Od początku drugiego sezonu można było wzrost znaczenia Hariego Seldona, a finał tego odcinka zdaje się wskazywać na to, że scenarzyści postanowili wycisnąć z tej postaci, ile się tylko da. Można mieć nawet nadzieję, że będzie to korzystne dla serialu – oczywiście jeśli zapomnimy o literackim pierwowzorze.

więcej »

Polecamy

Dysonans motoryzacyjny

Z filmu wyjęte:

Dysonans motoryzacyjny
— Jarosław Loretz

Obrandowani
— Jarosław Loretz

Na wywczasie
— Jarosław Loretz

W kupie raźniej
— Jarosław Loretz

Proszę szanownej wycieczki
— Jarosław Loretz

Och jej, ja tu faktycznie mam tatuaż
— Jarosław Loretz

Proszę oddać mi kapelusz. W środku tkwi połowa mojego czerepu
— Jarosław Loretz

Superman z napędem kobiecym
— Jarosław Loretz

Warzywny dramat
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.