Nie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekadFilmoteka Narodowa Filmoteka Narodowa wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską organizuje w kinie Iluzjon przegląd filmowy NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD.
Filmoteka NarodowaNie tylko Kurosawa. Kino japońskie pięciu dekadFilmoteka Narodowa wspólnie z Ambasadą Japonii i Fundacją Japońską organizuje w kinie Iluzjon przegląd filmowy NIE TYLKO KUROSAWA. KINO JAPOŃSKIE PIĘCIU DEKAD. W listopadzie i grudniu zaprezentowane zostaną 23 tytuły z bogatej kinematografii japońskiej. Co ciekawe żaden z filmów nie będzie sygnowany nazwiskiem Akiry Kurosawy. Unik ten jest próbą odnotowania istotnych zjawisk i kierunków rozwoju powojennego filmu japońskiego, które – mimo, że niezwykle interesujące – nie zaistniało w powszechnej świadomości kinomanów z taką siłą, jak dzieła Kurosawy. Podczas przeglądu w foyer kina Iluzjon będzie można obejrzeć wystawę plakatów do prezentowanych filmów ze zbiorów Działu Dokumentacji Filmoteki Narodowej. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania ze znawcami kinematografii japońskiej. Pokaz inauguracyjny filmu „Brutalny glina” (r. Takeshi Kitano, Japonia 1989), który odbędzie się 25 listopada o godzinie 19.30, dopełni słowo wstępne Henryka Lipszyca – wybitnego japonisty, tłumacza, dyplomaty, byłego ambasadora Polski w Japonii. Podczas przeglądu przywołane zostaną filmy takich twórców jak: Yasujiro Ozu – przez krytyków uznany za jednego z najbardziej „japońskich” reżyserów, mistrz kina psychologicznego, wnikliwy badacz stosunków rodzinnych (najczęściej cichych konfliktów i dramatów) Kon Ichikawa – „gorzki moralista”, dla którego najważniejszy był człowiek – osamotniony i pełen rozterek, osaczony przez świat współczesny i dręczony brzemieniem przeszłości. Hiroshi Teshigahara – twórca kina filozofującego potrafił z pomocą samego obrazu docierać do ludzkiej podświadomości, ukazując zasadniczą sprzeczność pomiędzy tym, co na zewnątrz a tym, co tkwi w najgłębszych pokładach naszego ego. Japońska „nowa fala” lat 60. ubiegłego wieku, przedstawiciele: Yoshishige Yoshida, Susumu Hani, Masahiro Shinoda i powszechnie uważany przez filmowców za anarchistę i prowokatora Nagisa Oshima. Ich filmy dotykały przede wszystkim problemów związanych ze skutkami gwałtownego rozwoju gospodarczego, konfliktu pokoleń i braku perspektyw. Buntownicze treści wsparte zostały równie buntowniczą (w stosunku do uznanych mistrzów) formą. Takeshi Kitano – enfant terrible kraju Kwitnącej Wiśni, reżyser, scenarzysta, malarz, aktor, autor książek i poeta. Sławę zdobył realizując filmy również poza Japonią (w przeglądzie pojawią się trzy tytuły wyprodukowane w ojczyźnie). Potwory made in Japan – pierwsza była słynna Godzilla siejąca grozę w filmie Ishiro Hondy z 1954 r. Na ekranie oglądaliśmy też radona, varana, motra, gidora, gamere, gajosa i wiele innych krzyżówek smoków, nietoperzy, ciem i żółwi poruszających się z pomocą silników odrzutowych. Jakkolwiek widowiska te nie grzeszyły głębią przekazu, potwory japońskiego kina stały się nieodrodną częścią światowej popkultury. 25 listopada 2011 |
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?
więcej »Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Filmoteka Narodowa
— Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
Filmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa
— Warszawskie Dni Wagnera
Filmoteka Narodowa
— 35 mm historii piłki nożnej
Filmoteka Narodowa
— Zamknięnie kina Iluzjon w Bibliotece Narodowej
Filmoteka Narodowa
— Maj w Iluzjonie
Filmoteka Narodowa
— Konkurs na nazwy sal kina Iluzjon
Filmoteka Narodowa
— Przedpremierowe pokazy w kinie Iluzjon
Filmoteka Narodowa
— Billy Wilder w 10. rocznicę śmierci
Filmoteka Narodowa
— Mogiła nieznanego żołnierza w Warszawie
Filmoteka Narodowa
— Martin Scorsese – wirtuoz stylu w Iluzjonie