Warszawskie Dni WagneraFilmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa Już 4 kwietnia ruszają WARSZAWSKIE DNI WAGNERA wspólny projekt Filmoteki Narodowej, Goethe Institut i Teatru Wielkiego, mający na celu upamiętnienie jednego z największych twórców muzyki – Richarda Wagnera. Sięgamy do spuścizny kompozytora, którą wykorzystywał w swych dziełach Hans Jürgen Syberberg – niemiecki artysta i filmowiec, twórca dzieła totalnego i najbardziej kontrowersyjny kronikarz historii kulturowej Niemiec.
Filmoteka Narodowa, Goethe-Institut w Warszawie, Teatr Wielki Opera NarodowaWarszawskie Dni WagneraJuż 4 kwietnia ruszają WARSZAWSKIE DNI WAGNERA wspólny projekt Filmoteki Narodowej, Goethe Institut i Teatru Wielkiego, mający na celu upamiętnienie jednego z największych twórców muzyki – Richarda Wagnera. Sięgamy do spuścizny kompozytora, którą wykorzystywał w swych dziełach Hans Jürgen Syberberg – niemiecki artysta i filmowiec, twórca dzieła totalnego i najbardziej kontrowersyjny kronikarz historii kulturowej Niemiec. Dzieło Richarda Wagnera ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla historii muzyki, lecz także całej kultury europejskiej. Przyświecająca twórcy idea syntezy sztuk w jednym dziele stała się inspiracją dla reprezentujących wszystkie obszary kultury artystów i komentatorów od końca XIX wieku po dzień dzisiejszy. Swoistym nawiązaniem dialogu z propozycją Wagnerowskiego dzieła totalnego (Gesamtkunstwerk) będą WARSZAWSKIE DNI WAGNERA, podczas których na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w najnowszej odsłonie zagości opera Lohengrin, a w przestrzeni Galerii Opera i kina Iluzjon obecny będzie projekt SYBERBERG I WAGNER oparty na redakcji spuścizny tego kompozytora autorstwa niemieckiego filmowca, Hansa Jürgena Syberberga. Kosmos Hansa Jürgena Syberberga: filmowe performance i magia teatru marionetek od Ludwiga, ostatniego króla Bawarii, poprzez Wagnera aż do Hitlera. Hans Jürgen Syberberg, niemiecki artysta i filmowiec, jest twórcą dzieła totalnego i najbardziej kontrowersyjnym kronikarzem historii kulturowej Niemiec. Należy do najważniejszych postaci współczesnego kina autorskiego i eksperymentalnego. Wspólny projekt realizowany przez trzy instytucje przedstawia dorobek reżyserski Syberberga ze szczególnym uwzględnieniem w nim wątków wagnerowskich, a także twórczość samego Wagnera, który dla niemieckiego artysty stał się niewyczarpanym źródłem inspiracji. Na WARSZAWSKIE DNI WAGNERA – SYBERBERG I WAGNER składają się cztery duże wydarzenia:
Warszawskie Dni Wagnera zostaną zakończone w Noc Muzeów finisażem wystawy w Galerii Opera. Susan Sontag nazwała ostatnią część trylogii niemieckiej Syberberga, Hitler – film z Niemiec, jednym z najważniejszych dzieł filmowych w XX wieku. Henri Langlois z Cinémathèque Française określił twórcę „Murnauem filmu współczesnego„. Jego dzieła uznane zostały na arenie międzynarodowej za rewelację. Wśród zwolenników twórczości Syberberga znaleźli się Michel Foucault i Francis Ford Coppola. Hans Jürgen Syberberg (ur. 1935) kręci filmy od 1955 roku. Ma ich w swoim dorobku ponad dwadzieścia; są wśród nich takie arcydzieła europejskiego kina eksperymentalnego, jak, obok wspomnianego siedmiogodzinnego Hitlera, Ludwig – requiem dla dziewiczego króla (1972) czy Parsifal (1981-82) – jeden z najbardziej oryginalnych w dziejach kina film operowy, którego akcja rozgrywa się na… gigantycznej masce pośmiertnej Wagnera. Twórczość Richarda Wagnera stanowi dla Syberberga najważniejsze źródło inspiracji. Artysta wyznał: „Wagner – to główne zagadnienie w moich refleksjach na temat stosunku sztuki do polityki”. I dodał: „Tylko Richard Wagner może w pełni przezwyciężyć Hitlera”. Syberberg jest kontynuatorem wagnerowskiej idei „Gesamtkunstwerk”, dzieła totalnego, łączącego w sobie muzykę, teatr, poezję, obraz, ruch. Artysta, stosując nowoczesne media, tworzy własne „Gesamtkunstwerki” XX wieku. Jest w stu procentach autorem swoich dzieł: scenarzystą, reżyserem, nierzadko operatorem, scenografem, montażystą, autorem opracowania muzycznego, animatorem marionetek. Hans Jürgen Syberberg jest także artystą wizualnym w dzisiejszym rozumieniu tego terminu: autorem instalacji, wykorzystujących w nowej, pozafilmowej przestrzeni marionetki ze swoich filmów oraz instalacje wideo. Najbardziej znaczącymi tego typu pokazami były aż dwie wystawy, w 1982 i 1997 roku, w ramach Documenta w Kassel, najważniejszym festiwalu sztuki nowoczesnej w Europie, a także instalacja filmowa w Centrum Pompidou w 2003 roku. Głównym tematem twórczości Syberberga jest refleksja nad „niemiecką duszą”, niemiecką tożsamością i mentalnością. Artysta mieszka dziś w meklemburskiej wiosce Nossendorf – w rodzinnym dworze, który stopniowo restauruje. Postęp prac i aktualne działania artystyczne można śledzić dzięki jego stronie internetowej, która dokumentuje każdy dzień, nieprzerwanie od 2001: www.syberberg.de 31 marca 2014 00-975 Warszawa, ul. Puławska 61 tel. 022-845-50-74 fax 022-646-53-73 00-021 Warszawa, ul. Chmielna 13 A tel. 22 5059000 fax 22 5059010 00-950 Warszawa, Plac Teatralny 1 tel. +48 22 692 02 00 fax +48 22 826 04 23 |
Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »W świecie pełnym ekscytujących gier komputerowych LEGO wkracza na scenę, oferując szeroki wybór zestawów, które przenoszą ulubione światy wirtualne prosto na dywan w pokoju malucha. Dla fanów gier, zarówno młodych, jak i tych bardziej dojrzałych, LEGO stworzyło zestawy, które zapewniają godziny wspaniałej zabawy. Jakie jest najlepsze LEGO dla graczy? Wybierz je wspólnie z nami!
więcej »Gra Wiedźmin 3 dostępna jest na komputery osobiste, a także na takie konsole jak PlayStation 4 i Xbox One. Każda z tych platform ma swoje zalety i wady. Dlatego wybór platformy sprzętowej nie powinien być przypadkowy. Pod uwagę wziąć należy kilka czynników. Przede wszystkim bardzo istotny jest efekt wizualny. Warto zatem poznać różnice w wymaganiach sprzętowych między wersją na PC a wersją na konsolę.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Goethe-Institut w Warszawie
— Goethe-Institut zbada fenomen science fiction
Filmoteka Narodowa
— Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
Goethe-Institut w Warszawie
— „Weź i poczytaj„ czyli jak zarazić się czytaniem
Goethe-Institut w Warszawie
— Baśniowe światy w Warszawie
Filmoteka Narodowa
— 35 mm historii piłki nożnej
Filmoteka Narodowa
— Zamknięnie kina Iluzjon w Bibliotece Narodowej
Filmoteka Narodowa
— Maj w Iluzjonie
Filmoteka Narodowa
— Konkurs na nazwy sal kina Iluzjon
Filmoteka Narodowa
— Przedpremierowe pokazy w kinie Iluzjon
Filmoteka Narodowa
— Billy Wilder w 10. rocznicę śmierci