Powiew RPG: Październik 2005Czasy recesji na rynku RPG mamy już daleko za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto pierwszy odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego przesunął datę premiery kolejnego dodatku/podręcznika/systemu. Dziś przed państwem nowości z października.
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Październik 2005Czasy recesji na rynku RPG mamy już daleko za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto pierwszy odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego przesunął datę premiery kolejnego dodatku/podręcznika/systemu. Dziś przed państwem nowości z października. W Starym Świecie nawet po śmierci nie ma spokoju KRAJ Portal Wydawnictwo ostatecznie zakończyło wysyłkę limitowanej „Neuroshimy 1.5” w pancernej okładce; wreszcie wszyscy fani, których kuloodporność okładki zachęciła do zakupu, mogli nasycić swoje zmysły tym niecodziennym produktem. Chyba nikt z wcześniejszych wydawców RPG nie wpadł na pomysł obijania okładki książki metalem. Ukazał się 14 numer „Gwiezdnego Pirata”, a w nim, poza materiałami do „Neuroshimy” i „Monastyru”, także „Wiedźmin”, „Warhammer” i „Dzikie pola”. W planach wydawniczych odnotowano poślizg związany z przygodą do Monastyru rozgrywającą się w Cynazji i antologią neuroshimowych opowiadań, choć trwają nieustające prace nad kolejnym „Bohaterem^3”. Copernicus Corp. Wydano „Almanach Mistrza Gry”, zawierający czteroczęściowy ekran do ochrony przed graczami i inne przydatne każdemu prowadzącemu drobnostki (moim skromnym zdaniem nic, co nie mogło znaleźć się w podstawce), a także zbiór sześciu przygód pod tytułem „Splądrowane krypty” (kilka z nich pochodzi ze starego dobrego „Potępieńca”; widocznie łatwiej zrobić przedruk niż wymyślić coś nowego). Wszystko, rzecz jasna, do nowej edycji Warhammera. Kolejnym planowanym dodatkiem jest „Bestiariusz Starego Świata” z dziesiątkami potworów, które tylko czekają na dzielnych bohaterów i ich oręż. Powoli zaczyna mi to przypominać DnD, ale to chyba złudzenie. Na forum słychać wieści o planach wydania w przyszłym roku steampunkowego systemu „Castle Falkenstein”. Konkurencja w postaci zapowiadanego „Wolsunga”, może systemowi zaszkodzić. Co wiecej, idea Mike’a ‘Vendety’ Tarnowskiego związana ze sprzedażą autorskiego dodatku do „Cyberpunka” w realiach Polski 2020 spotkała się ze zdecydowaną i negatywną reakcją Copernicusa. Do autora wystosowano pismo ostrzegające, że w przypadku dalszych prób sprzedaży zostanie powiadomiona prokuratura. Ten przykład doskonale obrazuje, iż RPG przestało być w Polsce hobby, a stało się czystym interesem. Potwory, potwory i jeszcze raz potwory Wolffang Żadnych większych nowości ze strony Wolffanga nie ma. Zaprezentowano w końcu okładki do albumu „Znany Wszechświat”, pierwszego, od dawna zapowiadanego, podręcznika do systemu Crystalicum. Prawdopodobnie nie ułagodziło to czekających już dość długo przedpłatowiczów. Wydawnictwo planuje również wydanie w nadchodzącym czasie ostatniej części dróg klanowych do Legendy Pięciu Kręgów: „Drogi Feniksa”. Jeśli tylko dojdzie to do skutku (choć linia Legendy przędzie dosyć kiepsko), może fani powrócą na trakty Rokuganu? ISA Pojawiła się druga część „Księgi Potworów” z jeszcze bardziej wypasionymi monstrami i wyśrubowanymi statystykami. Wszystko, czego uczciwy Mistrz Podziemi może potrzebować do gnębienia maluczkich graczy. Zapowiadany na październik dodatek „Miasto Pajęczej Królowej” nie został wydany, zaś kolejne suplementy, poza „Władcami Ciemności”, mają być wydawane na zasadach edycji 3.5. Plik tekstowy zawierający informacje o nowej edycji ma wkrótce zostać opublikowany na stronie wydawnictwa. Zaś od edycji 3.5 już tylko drobny krok do kolejnych serii dodatków. ZAGRANICA Wizards of the Coast Ukazał się dodatek do świata Eberron zatytułowany „Magic of Eberron”. Zainteresowani adepci sztuki magicznej znajdą tam najbardziej niezwykłe przejawy tej sztuki: wiązanie żywiołów, smoczą magię czy skażone arkanum daelkyr. Natomiast jeśli ktoś preferuje mroczne klimaty i atmosferę napiętą jak garota, specjalnie dla niego Wizardzi wydali dodatek pt. „Heroes of Horror”. Jeśli gracze wolą DnD od Zewu, a Mistrz Gry ma na ten temat odmienne zdanie, to ten dodatek pogodzi obie strony. White Wolf Wydano dodatek do świata Exalted zatytułowany „Bastions of the North”; zawiera wszelkie najistotniejsze informacje o trzech największych siłach północy (Gethamane, Lidze Haslanti i Whitewall), zaginionym mieście pod lodem, a także o kreacji bohaterów pochodzących z tego niegościnnego rejonu.. Ukazały się także dwa dodatki do Świata Mroku: „Boston Unveiled” (dotyczący społeczności magów zamieszkującej Boston, jak również tajemnic związanych z samym miastem) oraz „The Invictus” (wszystkie informacje na temat jednego z wampirzych klanów). Ponadto wydawnictwo udostępniło za darmo elektroniczną wersje podręcznika do nowego Świata Mroku. Promocja zakończyła się 14 listopada. Mrrrrok dosięgnął nawet DnD Black Industries W październiku z warsztatu autorów nowego Warhammera wyszedł „Karak Azgal” opisujący jedną z wielu zapomnianych twierdz krasnoludzkich w Górach Krańca Świata. Dodatek daje szerokie możliwości Mistrzom Gry; zawiera szczegółowe plany podziemi, charakterystyki nowych potworów i wiele innych, przydatnych rzeczy. Czuć także pierwsze powiewy dochodzące z planowanego na ten miesiąc dodatku „Realms of Sorcery”, na którego kartach znajdą się szczegółowe informacje o wszelkich aspektach staroświatowej magii. Na początek przyszłego roku szykuje się zakończenie epickiej kampanii „Paths of the Damned”. Po wizycie w Middenheim i Altdorfie czeka graczy spotkanie z siłami Chaosu w Nuln – klejnocie Imperium. Dodatek „Forges of Nuln” składa się aż z siedmiu części, a także mapy miasta i wielu innych rzeczy ubarwiających rozgrywkę. Atlas Games Na stronie wydawnictwa pojawiła się aktualizacja erraty do najnowszej, piątej edycji Ars Magica. Jest to system, który został wydany chyba z największą ilością błędów: wspomniana errata zajmuje aż pięć (sic! sprawdzałem) stron formatu A4. Pomyłki znalazły się nawet w karcie postaci. Dodatkowo zapowiedziano, iż dodatek „Covenant”, dzięki któremu gracze będą mogli jeszcze bardziej dopieścić swoje postaci, pojawi się na początku przyszłego roku. 23 listopada 2005 |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski