Powiew RPG: Listopad 2005Czasy recesji na rynku RPG mamy już daleko za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto drugi odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego przesunął datę premiery kolejnego dodatku, podręcznika czy systemu.
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Listopad 2005Czasy recesji na rynku RPG mamy już daleko za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto drugi odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego przesunął datę premiery kolejnego dodatku, podręcznika czy systemu. Za rok, może dwa, a może i trzy doczekamy się Albumu Crystalicum Kraj Wolffang Wydawnictwo podało wreszcie termin wydania długo oczekiwanego albumu „Crystalicum: Znany Wszechświat”, ale kilka dni później oficjalnie ogłosiło, że książka ukaże się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Wszyscy, którzy zdecydowali się na przedpłaty, mają otrzymać zwrot pieniędzy. Mimo to wydawnictwo nie zamierza rezygnować z Crystalicum i podręczniki do systemu mają pojawić się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zobaczymy czy te zapowiedzi się spełnią. Wskutek kolejnego włamania na stronę wydawnictwa, do czasu naprawienia ewentualnych usterek, zablokowano oficjalne forum. Portal Ukazał się grudniowy numer „Gwiezdnego Pirata”, w którym można znaleźć relację z targów Spiel, przygody i materiały do Neuroshimy, Monastyru i Warhammera. Dobiegają końca prace nad „NS hex” (która zdobyła patronat czasopism „Komandos” oraz „Taktyka i Strategia”) i „Bohaterem3”. Przy sprzyjających warunkach powinny pojawić się na rynku jeszcze przed świętami. Na temat Monastyru wiadomo jedynie, że w najbliższej przyszłości powinna ukazać się przygoda rozgrywająca się w Cynazji. Copernicus Corp. Rozstrzygnięto konkurs na najlepszy komiks rozgrywający się w świecie nowego Warhammera, zwycięzcą został Marcin Cybulski i jego komiks pt.: „Polowanie”. Ma on zostać opublikowany w antologii wydanej przez Copernicusa. Pojawiła się także zapowiedź pierwszej części trylogii Ścieżki Przeklętych pt. „Popioły Middenheim"; ma ona zostać wydana 20 grudnia w dwóch wersjach: twardo- i miękkookładkowej. Doskonały prezent na święta. ISA Rozpoczęto wysyłkę dodatku „Miasto Pajęczej Królowej” do tych, którzy zamówili go przedpremierowo. Dodatek jest już dostępny w sprzedaży. Także w grudniu powinien pojawić się SRD (System Reference Document) – plik tekstowy przekonwertowujący zasady trzeciej edycji na edycję 3.5. Zagranica Atlas Games Dodatek zdecydowanie nie dla cierpiących na arachnofobię Zapowiedziano wydanie dwóch podręczników do Ars Magica w styczniu przyszłego roku. Będą to poprawiona edycja „The Mysteries” (przybliżającego informacje o tajemniczych stowarzyszeniach niezwiązanych z czterema Domami Zakonu Hermesa i jeszcze bardziej tajemniczych magach: od alchemików poszukujących kamienia filozoficznego po teurgów, których jedynym celem jest osiągnięcie boskiej potęgi) oraz „Covenant”, o którym wspominałem miesiąc temu. Decyzją wydawnictwa została także zamknięta lista dyskusyjna piątej edycji Ars Magica, gdyż gracze chętniej korzystali z oficjalnego forum i innych list. Black Industries Awarie i problemy ze stroną dosięgnęły także autorów nowej edycji Warhammera, ale nie przeszkodziło to pojawieniu się kolejnych materiałów, m.in. pomocy dla graczy z dodatków „Ashes of Middenheim” i „Spires of Altdorf”, które można wydrukować i nie narażać się na zniszczenie książek. Wydawnictwo przesunęło także datę wydania „Forges Of Nuln” (ostatniej części kampanii „Paths Of The Damned”) i „Knights of the Grail” (zawierającego wiele interesujących informacji o Bretonii, rycerstwie i zasadach tworzenia bohaterów pochodzących z tej krainy) na marzec przyszłego roku. R.Talsorian Długo oczekiwana trzecia edycja kultowego Cyberpunka znajduje się w drukarni. Niedługo ulice Night City znów zaroją się od zadrutowanych solosów, sprytnych fixerów, agresywnych boostergangów i brutalnych gliniarzy. Dodatkowo wydawnictwo udostępniło plik pdf z przykładowymi stronami nowego podręcznika. Nie jest to nic szczególnego (choćby w porównaniu z prezentacjami Black Industries), ale z pewnością zadowoli zagorzałych fanów systemu. FanPro Wydawnictwo udostępniło informacje na temat czterech dodatków do czwartej edycji Shadowruna. Będą to: „Gamemaster’s Screen” (typowa, czteroczęściowa zasłonka MG oraz kilka przydatnych informacji na temat tworzenia krótkich scenariuszy), „On The Run” (przygoda, która rzuca graczy w pościg za archaicznym chipem z bezcenną zawartością), „Street Magic” (dodatek przybliżający graczom i mistrzom naturę magii i jej efekty, zawiera rozbudowane zasady czarowania, nowe czary i moce) oraz „Runner Havens” (pierwszy z dodatków opisujących najważniejsze miasta roku 2070 – Seattle i Hong Kong). „Przepraszam, którędy do mięsnego?” Mongoose Publishing Ukazał się dodatek do Paranoi pt. „Service, Service”, który pozwala jeszcze bardziej skomplikować graczom życie. Zawiera nowy, interesujący personel, którego celem będzie dręczenie postaci, aż osiem rodzajów misji (w czasie których przyjdzie im m.in. uspokoić opryskliwy automat do kawy, ochronić meteoryt przed nie-tak-kochającymi fanami i wreszcie przekonać się, jak wielu Rozjemców potrzeba, by wymienić żarówkę) i wiele innych typowo paranoicznych rzeczy. Wizards of the Coast Trzecia edycja DnD wzbogaciła się w listopadzie o dwa oficjalne dodatki: przeznaczony do Zapomnianych Krain „Champions of Valor” (wypełniony informacjami o odgrywaniu mężnych bohaterów, zawiera także opis kilku praworządnych organizacji, do których bohaterowie mogą wstąpić, nowe czary i klasy prestiżowe odpowiednie prawdziwym herosom) oraz „Fantastic Locations: Hellspike Prison” (niewielka broszurka z dwoma mapami i krótką przygodą, która bez problemów może być wpleciona w każdą kampanię). White Wolf Wszystkich fanów George’a R. R. Martina ucieszy zapewne wieść o tym, że WW wydał grę fabularną opartą na jego twórczości. „A Game of Thrones Roleplaying Game” pozwoli przenieść się w świat rycerzy i możnych, polityki i trucizny. Podręcznik zawiera tuziny klas i klas prestiżowych, wyczerpującą encyklopedię charakterów, miejsc i sojuszników, które każdy MG może użyć w swych kampaniach. Wszystko oparte na otwartej licencji i zasadach d20. Natomiast dla fanów nowego Świata Mroku przygotowano nieśmiertelniki ze znakami wilkołaczych plemion, dodatek „Lodges: The Faithful” (wypełniony po brzegi informacjami o wyższych pozycjach społeczeństwa wilkołaków, nowymi Darami, rytuałami i zaletami) i „Sanctum & Sigil” (szczegółowo ukazujący politykę różnych sekt i całego społeczeństwa magów, odsłaniający wewnętrzny świat magicznych sanktuariów zawieszonych między przyziemnym światem a Nadnaturalnymi Krainami). Steampower Publishing Pierwszy produkt z linii Kieszonkowych Gier Fabularnych tego wydawnictwa ujrzał światło dzienne. „Dead of Night” ma tylko ćwierć wielkości zwykłego podręcznika, a opiera się na historiach snutych przy ognisku, opowieściach z dreszczykiem i miejskich legendach. Książeczka zawiera pięć makabrycznych przygód, szczegółowe reguły przeznaczone do gry w ruchu, szybki proces tworzenia postaci oraz tuziny postaci i potworów gotowych do straszenia graczy. 12 grudnia 2005 |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski