Powiew RPG: Grudzień 2005Czasy recesji na rynku RPG mamy już daleko za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto kolejny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego przesunął datę premiery kolejnego dodatku, podręcznika czy systemu, które wydawnictwo pokusiło się o świąteczną promocję swoich produktów.
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Grudzień 2005Czasy recesji na rynku RPG mamy już daleko za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto kolejny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego przesunął datę premiery kolejnego dodatku, podręcznika czy systemu, które wydawnictwo pokusiło się o świąteczną promocję swoich produktów. Monocykl – najszybszy rodzaj międzyplanetarnego transportu w Weapons of the Gods KRAJ Copernicus Corp. Wbrew wcześniejszym planom przed świętami nie ukazała się twardookładkowa wersja „Popiołów Middenheim”, ale nie ma powodów do niepokoju – dodatek powinien być już gotowy do wysyłki. W chwili, w której to czytacie, pewnie znajduje się już w sklepach. Kolejnym dodatkiem do nowego Warhammera ma być „Zbrojownia Starego Świata”; jej wydanie zaplanowano na styczeń. ISA „Miasto Pajęczej Królowej” trafiło do sprzedaży. Przygoda pozwala bohaterom awansować o całe osiem poziomów, odwiedzić mroczne głębiny Podmroku, odnaleźć zupełnie nowe przedmioty magiczne, stoczyć walki z nowymi potworami i raz jeszcze uratować Faerun przed zagładą. Portal Fani nie doczekali się w grudniu ani zapowiadanej NS Hex, ani „Bohatera^3”, mogą natomiast zapoznać się z trzema fragmentami zapowiadanych na przyszły rok dodatków. Mowa o „Rzeczpospolitej Odrodzonej” (wizja Polski w realiach Neuroshimy), „Heratici” (świata fantasy luźno powiązanego z Monastyrem) oraz „Texasu” (kolejnego dodatku do NS opisującego krainę wielkich pastwisk i ranczerów). Wolf Fang Fani Crystalicum powinni się już pożegnać z wizją prędkiego zobaczenia ilustrowanego albumu „Znany Wszechświat”. Wydawnictwo oświadczyło, że data premiery jest trudna do określenia, ale mimo to nie zamierzają rezygnować z linii tego systemu. Na pierwszy kwartał tego roku planowane są dwa podstawowe podręczniki: gracza i Mistrza Gry. ZAGRANICA AEG Crafty Games to nowy zespół utworzony w celu zajęcia się systemem Spycraft. Utworzony przez projektantów drugiej edycji systemu będzie nadzorował wszystko, co jest z nim związane. Na początku tego roku powinien ukazać się „Toolkit” zawierający nowe bronie, miejsca, rodzaje misji i bohaterów niezależnych. W planach znajduje się także seria minidodatków, które prezentowałyby różne światy i style prowadzenia. Pierwszy z nich powinien ukazać się wiosną i przeniesie akcję gry w najdalsze zakątki kosmosu, kolejne będą zaś eksploatowały inne konwencje. Jeśli tego byłoby mało, wydany zostanie dodatek „Ten Thousand Bullets” wprowadzający szpiegów w kryminalne klimaty filmów noir. Atlas Games „Houses of Hermes: Mystery Cults” to kolejny dodatek do piątej edycji Ars Magica, w którym szczegółowo opisano cztery Tajemnicze Kulty (Bjornaer, Criamon, Merinita i Verditius) oraz ich najskrytsze Wewnętrzne Tajniki. Wspomniany miesiąc temu dodatek „Covenants” znajduje się już w drukarni i na przełomie stycznia i lutego powinien pojawić się w sklepach. Poznajcie bohaterów systemu Low Life. Od dołu wystąpują: Horus Morus, Ding i Dong, Szwendacz, Mistrz Smag, Smrododziej oraz w roli głównej Święty, Turlacz Black Industries Na kwiecień zapowiedziano wydanie przygody „Barony of the Damned: An adventure in Mousillon”, w której bohaterowie, wynajęci przez możnego szlachcica, muszą dostarczyć mu głowę niegodziwego agitatora Guido LeBeau. Szybko okaże się, że zbieg znalazł schronienie w Mousillon – mieście przeklętym przez zło i śmierć. Poza ciekawą i wielowątkową przygodą podręcznik zawiera opis miasta, jego historię, kilka nowych potworów, chorób i dwie nowe profesje. Eden Studios Zła wiadomość dla wszystkich wampirów: zakończono druk poprawionej wersji podręcznika „Buffy Corebook”. Dodano w nim ponad trzydzieści stron nowych materiałów z szóstego i siódmego cyklu serialu oraz erratę, zaś błędy drukarskie zostały profesjonalnie zakołkowane. Eos Press Pierwsza licencjonowana gra wydawnictwa nosi nazwę „Weapons of the Gods” i pozwala przenieść się w czasy Mitycznych Chin, gdy Bogowie, potwory, herosi oraz bezwzględni czarnoksiężnicy stąpali po ziemi, a każdy wystarczająco śmiały człowiek mógł posiąść boskie moce. Podręcznik zawiera szereg szybkich zasad, które pozwolą rozgrywać sceny walk rodem z najlepszych filmów kung-fu. Całość opiera się na serii komiksów Tona Wonga i pełna jest kolorowych rysunków jego autorstwa. Od szesnastego grudnia podręcznik jest dostępny w sklepach internetowych jako pdf. FanPro Znasz Shadowruna od podszewki? Prowadziłeś tysiące sesji na zasadach każdej z czterech edycji? Masz wszystkie dodatki w małym palcu? Jesteś spragniony emocji? Cierpisz na nadmiar pieniędzy? Właśnie kogoś takiego szuka FanPro. Jeśli masz ochotę odwiedzić konwent Orgins 2006 i zareklamować czwartą edycję Shadowruna, nie zwlekaj. Czekają tam właśnie na ciebie. Więcej informacji pod adresem http://www.shadowrunrpg.com/. Goodman Games Zaprezentowano ostateczną wersję okładki pierwszego dodatku do systemu Etherscope: „The Great Metropolis”. Opisuje on olbrzymie miasto, bardziej zadymione niż Londyn, bardziej skorumpowane niż Nowy Jork, bardziej wydajne niż Detroit, bardziej zapuszczone niż Amsterdam i liczące ponad 100 milionów mieszkańców. Suplement pojawi się w sklepach w lutym. Etherscope określany jest mianem wiktoriańskiego cyberpunka: od czasu, gdy Harold Wallace odkrył przestrzeń eteru (Etherspace), dziewiętnastowieczny przemysł ruszył naprzód i wyłamał się z granic technologii. Obecnie jest rok 1984, ale historia potoczyła się w innym kierunku. Ulicznicy walczą ze złymi przemysłowcami, okultystyczni detektywi toczą wojnę przeciwko demonom eteru, tajemniczy Agenci Systemu czają się w cieniu na poszukiwaczy skarbów rabujących zaginione ruiny Lemurii z ich sekretów. Etherscope w swych założeniach do złudzenia przypomina Wolsunga i Castle Falkenstein i już jest uznawany za jeden z lepszych systemów 2005 roku. Od 12 grudnia system można kupić w formacie pdf. Idol dzisiejszych nastolatek wygrzebaniec Joe. Mówi się, że przypomina nieco autora Deadlands Shane’a. Coś w tym jest… Great White Games Czółko, amigos! Mam dla was radosną nowinę! Tak radosną, że wasze pordzewiałe sześciostrzałowce same wyskoczą z kabur. To nie żart, Pinnacle i Great White Games szykują na początek roku najnowszą edycję naszych ukochanych Deadlandsów. Wszystko kompatybilne z zasadami Savage Worlds, w pełnym kolorze i horrorze. 256 stron wypełnionych po brzegi zasadami i informacjami o świecie, których potrzebuje każdy żółtodziób. Niejaki Shane z Tombstone Epitaph dał mi cynk, że w związku z dziesiątą rocznicą Martwych Ziem szykuje się specjalna, wypełniona jeszcze większą liczbą koszmarów i horrorów od których włos siwieje, a buty zaczyna wypełniać płynna cykoria, edycja podręcznika. Coś w sam raz dla twardzieli, którym nawet los diablos nie straszny. Co więcej, na stronie można zapoznać się ze specjalną odezwą, w której zawarto szczegółowe informacje o planowanej linii wydawniczej nowej edycji. Pozostaje wypolerować gnaty, załadować srebrne kule i ruszyć jeszcze raz na Dziwny Zachód. Dla zainteresowanych nieco innymi klimatami GWG przygotowało dwa specjalne dodatki do Savage Worlds: „Sci-Fi Bestiary Toolkit” (całe 60 stron wypełnionych kosmicznymi stworami, obcymi rasami, pomysłami na postacie oraz szybkie i wściekłe zasady tworzenia nowych potworów, dziwnych kosmicznych bytów z Syriusza Gamma oraz ich pokręconych statystyk) oraz „Low Life” (144 strony prawdopodobnie najbardziej pokręconego podręcznika wszechczasów; oglądając przykładowe ilustracje autorstwa Andyego Hoppa trudno nie zgodzić się z tą tezą). RedBrick Limited Na początek nowego roku szykuje się prawdziwy wysyp starych-nowych podręczników. Po Deadlandsach pora na Earthdawna. Nadchodzi Wiek Legend! Najnowsza edycja systemu jest już prawie gotowa: dwa podstawowe podręczniki powinny znaleźć się w sklepach w styczniu. Niecierpliwi mogą je już nabyć, w formacie pdf. „Earthdawn Gamemaster’s Compendium” będzie zawierał poprawioną mechanikę, informacje o Barsawii, ponad sto przykładowych potworów wraz z systemem tworzenia własnych kreatur, wskazówki dla prowadzących oraz wiele dodatkowych zasad. R.Talsorian Games Gratka dla prawdziwych twardzieli. Nie możesz się doczekać aż te skorumpowane przez Arasakę i Militech drukarnie skończą pracę nad najnowszym podręcznikiem do Cyberpunka? Już teraz przy pomocy swojego cyberdecka możesz kupić jego wersję pdf i ponownie ruszyć na ulice Night City, by skopać tyłki kilku boosterom, spotkać starych znajomych i raz jeszcze stanąć na Krawędzi. White Wolf Wydano „Mastering Iron Heroes” (dodatek do świata Iron Heroes, z którego MG będą mogli nauczyć się nie tylko jak sprawnie korzystać z reguł, ale także jak je zmieniać; przydatny podręcznik dla chcących urozmaicić swoje sesje nowymi zasadami action fantasy), „Chicago” (opisujące ze wszelkimi szczegółami Wietrzne Miasto: tuziny nowych miejsc i postaci, nowe zagrożenia i trzy pełne przygody; 424 strony i olbrzymia ilość tekstu wbija w fotel; nawet podręczniki podstawowe są tańsze od tego dodatku!). Pojawiła się piąta edycja Pendragona, znanego systemu osadzonego w realiach legend arturiańskich – świecie pełnym magii, cudów, honorowych rycerzy, pięknych dam i podłych Saksonów. Podręcznik zawiera szczegóły pięciu okresów historycznych: od narodzin Artura aż po upadek Camelotu, co daje możliwość rozgrywania bardzo różnorodnych kampanii. Wizards of the Coast Jedyny dodatek, jaki ukazał się w grudniu to „Spell Compendium” – zbiór najlepszych, najczęściej używanych i najbardziej praktycznych zaklęć, których mogą potrzebować zarówno grający, jak i prowadzący. Dodatkowo dorzucono kilka nowych czarów. Jeśli miałbym być szczery, to ten dodatek wydaje mi się najzupełniej zbędny. 17 stycznia 2006 |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski