Powiew RPG: Styczeń 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto pierwszy tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego zdążył na czas wydać kolejny dodatek, podręcznik czy system, kto w nowym roku uraczy nas wieloma nowościami i jakich wielkich reaktywacji starych, ale jarych systemów możemy oczekiwać.
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Styczeń 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto pierwszy tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego zdążył na czas wydać kolejny dodatek, podręcznik czy system, kto w nowym roku uraczy nas wieloma nowościami i jakich wielkich reaktywacji starych, ale jarych systemów możemy oczekiwać. Półsmoki, ćwierćsmoki, smoki ósemkowe i szesnastkowe w różnych rozmiarach, kolorach i wersjach KRAJ Z forum wydawnictwa nie napływają optymistyczne informacje. Premiera „Podręcznika Gracza” do edycji 3,5 oraz dodatku „Lords of Darkness” została przesunięta na marzec. Data wydania pozostałych podręczników jest bardzo niepewna. Na pocieszenie dodam, że trwają negocjacje z White Wolfem na temat wydania nowego „Świata Mroku”. Przekonamy się, co z tego wyniknie. Sukces Portalu – długo oczekiwana „Neuroshima HEX” została solidnie zapakowana i wysłana do fanów. Planszówka uzyskała do tej pory wiele pozytywnych opinii wśród graczy. Dobiegają końca prace nad „Bohaterem^3” oraz nowym „Gwiezdnym Piratem”, których można się spodziewać już w lutym. Wygląda na to, że rok po planowanej premierze podręcznika do „Crystalicum” fani doczekają się wreszcie wydania systemu. Tym razem terminem jest przełom stycznia i lutego. ZAGRANICA Ogłoszono przybliżony plan wydawniczy na bieżący rok. Poza licznymi dodatkami do systemu The Swing (m.in. „Reality Guide 2nd Edition”, „Tales of The Weird” i „Character Dossier 2nd Edition”) ukażą się także dodatki do d20: „Arcane Classes” i „D20 Modern & Fantasy Equipment Cards”. Ale to nie wszystko. 93 Games Studio zdobyło licencję na wydanie trzeciej edycji systemu Twilight 2000, tym razem z rokiem 2013 w nazwie. Świat zostanie zmodernizowany i pojawią się w nim wydarzenia znane nam z pierwszych stron gazet. Oczywiście wszystko doprowadzi do rozpętania III wojny światowej, w której realiach będzie toczyć się rozgrywka. Wydanie systemu jest planowane na przyszły rok. Fani systemu Ars Magica mogą ściągnąć ze strony wydawnictwa listę cnót i skaz, a także indeks czarów, które bez problemu można dołączyć do podręcznika podstawowego. Wyjaśniły się też pewne niewiadome związane z niektórymi dodatkami do tego systemu – „Covenants” powinien ukazać się na początku lutego, zaś „Houses of Hermes: Mystery Cults” i „The Mysteries Revised” dopiero w kwietniu. Nieznane są przyszłe losy suplementu „Glimpse of the Abyss” przeznaczonego do systemu Feng Shui. Wydawnictwo uchyliło rąbka tajemnicy na temat tego, jakich dodatków do Warhammera możemy oczekiwać w tym roku. Latem pojawią się „Children of the Horned Rat: A guide to Skaven” (128 stron wypełnionych szczegółowymi i plugawymi informacjami o szczurzej rasie, jej niewolnikach, sługach, uzbrojeniu i magii) oraz „Terror in Talabheim” (przygoda pełna akcji, horroru i paranoi, z której tylko bystrzy i sprytni gracze będą w stanie wyjść cało), jesienią „The Tome of Corruption: Secrets from the Realm of Chaos” (heretycka księga zawierająca zakazane przez inkwizycję informacje o Mrocznych Bogach, ich sługach i magii) i „The WFRP Companion” (zbiór najlepszych artykułów dotyczących systemu – od detali dotyczących Imperium aż do dziesiątki nowych potworów), zaś zimą „Renegade Crowns: A guide to the Border Princes” (wszystko, co gracze i mistrzowie gry powinni wiedzieć na temat Księstw Granicznych; dodatek w sam raz dla znudzonych wędrówką po Imperium i marzących o własnym kraiku) oraz „Lost Tomb of the Liche Lord”. Można już składać zamówienia na ostatnią część epickiej kampanii „Paths of the Damned” zatytułowaną „Forges of Nuln”. Podręcznik będzie zawierał siedmioczęściową przygodę wypełnioną po brzegi akcją i intrygą, przewodnik po Nuln – mieście określanym jako Klejnot Imperium, dziesiątki pomysłów fabularnych, które można wprowadzić do przygody, charakterystyki bohaterów niezależnych i wiele innych. Siedmioletnie prace nad „Epic Role Playing” dobiegły końca i jeśli wierzyć słowom wydawcy, zaprezentuje on nowe standardy prowadzenia walki, używania magii i tworzenia postaci w RPG. System oferuje elastyczną i realistyczną zarazem mechanikę, ciekawy świat pełen zupełnie odmiennych do siebie ras (co ciekawe, tylko ludzkich, bez elfów czy krasnoludów), zdumiewających cywilizacji i urzekającej geografii, sprawny system umiejętności i rozwoju postaci, a także unikatowe szkoły magiczne. Na „Epic Role Playing” składają się cztery podręczniki: „Rules Manual” (podstawowe zasady niezbędne graczom i mistrzom gry), „Book of the Arcane” (szczegółowy opis sześciu szkół magii), „Atlas of Eslin, Vol. 1” (kompletny opis trzech kontynentów, na których może toczyć się rozgrywka) oraz „Bestiary”. Cena każdego z podręczników to 20 dol. Etherworld Planowane jest wydanie książki o rynku gier RPG, choć nie ma jeszcze konkretnych pomysłów dotyczących jej zawartości. Dlatego też wydawnictwo zwróciło się do wszystkich potencjalnych autorów o przesłanie propozycji, które z pewnością zostaną rozpatrzone i być może doczekają się publikacji. Na jesień planowane jest wydanie nowego systemu Unhallowed Metropolis, który będzie osadzony w realiach neo-wiktoriańskiego horroru. Dwa wieki po wielkiej epidemii Londyn jest ponurym miastem pełnym szarego dymu unoszącego się z niezliczonych fabryk i krematoriów, a po jego ulicach grasują zombie, wampiry i inne potworne istoty rodem z najgorszych koszmarów. Gracze będą mogli wcielić się w ponurych grabarzy, którzy zdobywają środki do życia, polując na potworności skrywające się wśród szarych ulic miasta. Z okazji nowego roku autorzy Etherscope zrobili prezent wszystkim zainteresowanym ich systemem. Jest to darmowa i ciekawa przygoda zatytułowana „Just a Delivery”. W sam raz dla początkujących graczy, którzy chcieliby bliżej poznać ponurą rzeczywistość zadymionego Metropolis. Dla fanów systemu Iron Heroes wydawnictwo przygotowało przygodę „To Duel With Dragons”, w której bohaterowie będą musieli przedrzeć się przez stare smocze cmentarzysko w poszukiwaniu zaginionego dziecka i stoczyć zacięty bój z czyhającymi tam niebezpieczeństwami. Natomiast dla tęskniących za starymi czasami, kiedy to każda przygoda toczyła się w podziemiach, każdy BN był do zabicia, a na końcu każdego lochu czekał dwudziestopoziomowy smok, wydano dwie przygody z serii „Dungeon Crawl Classics”. Pierwsza z nich to „The Stormbringer Juggernaut”, w której bohaterom przyjdzie zmierzyć się z olbrzymim, myślącym okrętem wojennym. Druga to „The Sunken Ziggurat"; tym razem bohaterowie zostaną wynajęci do przeszukania starożytnego zigguratu kryjącego wiele mrocznych tajemnic, pułapek i niebezpieczeństw, a także zapomniany grobowiec smoczej królowej Tiamat. Gratka dla wszystkich zainteresowanych potyczkami w realiach drugiej wojny światowej – GWG wydało kolejną edycję gry wojennej „Fields of Honor: World War II”, która pozwala przejąć kontrolę nad alianckimi lub niemieckimi wojskami i stoczyć ponownie znane bitwy wielkiej wojny na swoim stole. Pojawił się także niewielki dodatek do Savage Worlds w klimatach sf, zawierający trzy krótkie przygody – w sam raz na jeden wieczór. By pobudzić skostniałych wygrzebańców, których jeszcze interesuje seria Deadlands, wydawnictwo udostępniło pierwszą cześć z serii pdf-ów, w których zawarto subtelne różnice między klasyczną mechaniką Savage Worlds a obowiązującą w nowej edycji Martwych Ziem. Już wkrótce w sklepach powinien pojawić się dodatek do drugiej edycji systemu Mutants & Masterminds zatytułowany „Freedom City”, w którym zawarto informacje dotyczące historii, geografii, najważniejszych postaci, najgorszych łajdaków i najciekawszych miejsc tej metropolii. Innym suplementem będzie „Lockdown” opisujący najbardziej strzeżone więzienie dla najgorszych kryminalistów, jego plan, niezwykłych strażników, a także ugrupowania powstałe wśród skazańców. Niedługo doczekamy się także „Thieves’ World Gazetteer”, szczegółowego opisu świata Sanktuarium wzbogaconego o jego historię, wykaz bogów, informacje o nowych kulturach i narodowościach. Wydawnictwo poszukuje także przygód fantasy w oparciu o mechanikę d20. Jeśli jesteś autorem, zajrzyj na greenronin.com/submissions.php po więcej informacji. |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski