Powiew RPG: Kwiecień 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto już kolejny tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego wydał kolejny dodatek, podręcznik i system oraz czy wreszcie ruszyło się coś wśród polskich wydawców.
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Kwiecień 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto już kolejny tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego wydał kolejny dodatek, podręcznik i system oraz czy wreszcie ruszyło się coś wśród polskich wydawców. Batman odszedł w niepamięć. Teraz w Gotham panują Ninja! KRAJ Copernicus Corporation Wydawnictwu udało się wydać „Królestwo Magii” na trzy dni przed planowanym terminem. Jak na polskie realia wydawnicze jest to nie lada sukces. Dodatek jest obszerną charakterystyką warhammerowej magii. Zawarto w nim dziesiątki nowych czarów, informacje dotyczące wszystkich Kolegiów, nowe profesje, eliksiry, magiczne przedmioty, magię runów i inne. Kontrowersje może wzbudzać tylko cena wynosząca 99 zł, czyli zaledwie 10 zł mniej od podręcznika podstawowego. Tym samym dodatek do Gasnących Słońc pt. „Kapłani Niebiańskiego Słońca” przestał być najdroższym w historii polskiego RPG (jego cena wynosiła 75 zł). ISA „Władcy Mroku”, ostatni dodatek do Dungeons and Dragons ed. 3.0., trafił wreszcie do sprzedaży. Kolejne podręczniki będą wychodziły już w mechanice 3.5. Jeśli chodzi o oczekiwany od kilku lat podręcznik „D20 Modern” – według nieoficjalnych informacji jego wydanie planowane jest na wrzesień. Wydawnictwo Portal Ignacy Trzewiczek z dumą informował przez cały kwiecień o postępujących pracach nad kolejnymi dodatkami zarówno do Neuroshimy, jak i do Monastyru. Już wkrótce z drukarni powinien wyjechać „Gambit złotego króla” (najnowsza monastyrowa przygoda, której akcja będzie związana z tajemniczym zabójstwem przy partii szachów) oraz siedemnasty numer „Gwiezdnego Pirata” pełen artykułów i przygód. Wolf Fang Dla oczekujących na wydanie Crystalicum wydawnictwo udostępniło plik pdf zawierający uproszczone i skrócone zasady systemu, które bez problemu można wykorzystać podczas sesji rozgrywanych przez Internet czy na konwentach. Na trzydziestu jeden stronach zawarto uproszczoną mechanikę, zasady tworzenia postaci, a także garść informacji dotyczących magii i kryształów. ZAGRANICA aethereal Forge Ninja Burger, jedyna na świecie sieć fast foodów kierowana przez ninja, szuka nowych rekrutów. Czy jesteś jednym z nich? Po czterech latach, jakie minęły od wydania pierwszej edycji, nadeszła pora na edycję drugą. Nadchodzi „Ninja Burger 2nd Edition RPG”! Wszystko zostało w niej zreformowane i napisane od nowa. Podręcznik, którego wydanie jest zapowiadane na czerwiec, będzie zawierał ponad sto stron pełnych akcji odpowiedniej zarówno do jednostrzałowych przygód spod znaku piwa i precelków, jak również długich i rozbudowanych kampanii. Mechanika PDQ pozwoli na prostą, szybką i elastyczną rozgrywkę, a system tworzenia postaci umożliwi szybki początek gry jako Kierowca Ninja, Szef Kuchni, Dostawca, a nawet mistrz enigmatycznej Magii Ninja. Wbrew pozorom ten dodatek nie dotyczy wampirów, wilkołaków i magów. AGES Gaming Poszukiwani są testerzy najnowszego systemu pt. „Divinity”. Jego bohaterami są bogowie i boginie, którzy toczą walkę o kontrolę nad śmiertelnymi ludźmi. Przygody i intrygi rozgrywają się na zdecydowanie większą skalę niż w innych grach, a problemy z utrzymaniem władzy pojawiają się tak często, jak nowi przeciwnicy. Sojusze, potężni przyjaciele i przedmioty o wielkiej mocy są konieczne, by przetrwać. Podręcznik do systemu będzie udostępniony za darmo na stronie wydawnictwa, a już teraz można ściągnąć jego wersję alfa. Black Industries Do sprzedaży trafił dodatek „Knights of the Grail” przeznaczony do nowej edycji Warhammera. Dla oczekujących na przygodę „Barony of the Damned” wydawnictwo udostępniło przykładowe strony oraz mapę miasta Mousillon autorstwa Andy’ego Lawa. Fani skavenów też nie powinni narzekać: poza stronami z podręcznika można obejrzeć szczurzą galerię z naszymi milusińskimi w roli głównej. „Children of the Horned Rat” ukaże się już w czerwcu. FanPro Najnowszy dodatek do czwartej edycji Shadowruna – „Gamemaster’s Screen with Contacts and Adventures” – jest już do kupienia w formie pdf. Poza typową zasłonką dla MG można w nim znaleźć trzydzieści dwie strony zawierające różnorodnych Bohaterów Niezależnych, ponad trzydzieści pomysłów na przygody oraz reguły konwersji zasad z edycji trzeciej na czwartą. Wszystko za jedyne dwadzieścia dolarów. Great White Games Ukazała się ostatnia część serii Sci-Fi Toolkits pt. „Sci-Fi World Builder Toolkit”. Zawarto w niej zasady i pomoce dotyczące tworzenia własnych światów, wszechświatów, planet, kosmicznych szlaków handlowych, walk, psioniki i wielu innych rzeczy. Dodatkowo na stronie wydawnictwa pojawiła się pierwsza część „Whispers from the Pit”, serii felietonów omawiających różnorodne aspekty systemu Savage Worlds. W dostępnym na stronie wydawnictwa pdfie można przeczytać kilka słów o grze legendarnymi postaciami. R. Talsorian Games Ze strony wydawnictwa można ściągnąć pdf zawierający informacje o nadchodzących dodatkach do nowej edycji Cyberpunka. „Dossier Pack”, zapowiadany na kwiecień, jest już opóźniony, ale autorzy tłumaczą to ilością materiałów, jaką planują wsadzić do środka. W maju natomiast powinien pojawić się „Flashpack”, czyli spadkobierca dawnych „Chromebooków”, w którym znajdą się informacje o nowym sprzęcie dostępnym dla wszystkich krawędziarzy. The Gamers’ Conglomerate „Bracia! Żmij znów wkroczył na nasze terytorium!” Wyobraź sobie pogrążoną w chaosie Ziemię niedalekiej przyszłości. Przyszłości, w której olbrzymie megakorporacje straciły panowanie nad światową ekonomią, a jej gwałtowny upadek wpędził miliony ludzi w ubóstwo. Supermocarstwa rozpadły się, niewielkie państewka posiadają często sprzeczne prawa i obyczaje: to, co w jednym z nich jest typowe, w drugim może doprowadzić do linczu. Ale ekonomiczny i polityczny chaos to nie wszystko. Wraz z nim obudziło się tajemnicze, nienazwane zło, które wykorzystuje umysły ludzi do swoich własnych celów. Tak wygląda świat systemu Dark Conspiracy, którego pierwsza edycja sięga jeszcze lat dziewięćdziesiątych. Jest on określany mianem postmodernistycznego horroru spiskowego. Teraz wydawnictwo TGC przymierza się do wydania trzeciej edycji, w której nacisk będzie położony na akcję i dochodzenie, a możliwe do wykorzystania realia gry mają się rozciągać od stylu pulp aż po dramat wypełniony spiskami. Bohaterami systemu będą prawdziwi herosi, którzy stanowią ostatnią nadzieję ludzkości w walce ze złem. Jak na razie nie ma informacji o terminie wydania systemu. Vajra Enterprises Wydawca uznanych systemów Fates Worse Than Death (którego akcja toczy się w roku 2080 na zniszczonym przez lata wojen i globalnych kryzysów Manhattanie, gdzie swoje miejsce znajdują wyrzutkowie ze wszystkich innych społeczeństw, a ich głównym celem jest przeżycie) i Tibet (w którym okupowany przez Chiny kraj mnichów przygotowuje się do powstania, pod pozornym spokojem i majestatem gór kryją się niebezpieczeństwa, a tylko silni i sprytni są w stanie przetrwać) ogłosił pojawienie się kolejnego, nie mniej ciekawego produktu: In Dark Alleys. Jest to psychologiczny horror, w którym postaci graczy odgrywają „dotkniętych”, którzy spojrzeli przez kurtynę naszej rzeczywistości i posiedli niebezpieczne, nadnaturalne moce. White Wolf Oto garść nowych podręczników do nowego Świata Mroku: dla Narratorów lubiących groźnie łypać na graczy i bez skrępowania wykonywać tajemne rzuty przygotowano „Storyteller Screen”, na którym znajdują się najważniejsze tabelki z podręcznika podstawowego; dla wilkołaków potrzebujących własnego terenu łowieckiego jest „Territories”, który pomaga zaprojektować elementy terytorium każdej watahy; dla magów dostępujących przebudzenia wydano „Tome of the Watchtowers: A Guide to Paths” z pełną charakterystyką historii, tradycji i społeczności pięciu Ścieżek oraz przykładami nowych postaci i dziedzictw; dla wampirów poszukujących nowych doznań ukazał się kolejny dodatek opisujący kolejny klan – „Carthians”, a w nim to, co zwykle: nowe zalety, linie krwi, dyscypliny, a także opis mocy zdolnej tłumić dyscypliny innych wampirów; natomiast do wszystkich podsystemów pojawił się „Second Sight” opisujący śmiertelnych czarowników, psioników, kultystów oraz możliwości wprowadzenia do gry kosmicznych mocy i bytów. Wizards of the Coast Wydano trzy kolejne dodatki do DnD: „Complete Psionic” (zawierający rozszerzone informacje o psionice, opcjach walki, mocach, przedmiotach, klasach prestiżowych a także psionicznych organizacjach), „Fantastic Locations: Fields of Ruin” (szesnaście stron przygody rozgrywającej się w zrujnowanej twierdzy oraz dwie dwustronne mapy; całość do wykorzystania w każdej kampanii) oraz „Voyage of the Golden Dragon” (przygoda przeznaczona do świata Eberron, w której bohaterowie ruszają w dziewiczy rejs okrętem powietrznym, stworzonym jako znak pokoju między Pięcioma Narodami Khorvaire’u). 8 maja 2006 |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski