Powiew RPG: Maj 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto kolejny tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego wydał kolejny dodatek, podręcznik i system oraz jakie promocje towarzyszyły ukazaniu się „Deadlands: Reloaded!”
Miłosz CybowskiPowiew RPG: Maj 2006Czasy recesji na rynku RPG mamy już dawno za sobą. W kraju i za granicą, blisko i daleko wciąż tworzone są nowe systemy, nowe dodatki, nowe materiały. Co najdziwniejsze – wciąż ktoś to wszystko kupuje! Oto kolejny tegoroczny odcinek podsumowania krajowego i światowego rynku gier fabularnych. Mówiąc krótko: kto, z kim, gdzie i dlaczego wydał kolejny dodatek, podręcznik i system oraz jakie promocje towarzyszyły ukazaniu się „Deadlands: Reloaded!” Dodatek niepolecany ludziom cierpiącym na zaburzenia osobowości. KRAJ Imperium Co się dzieje, kiedy jedno wydawnictwo ma kłopoty z wydawaniem gier? Robi fuzję z innym wydawnictwem i po kłopocie. Przykładem była fuzja Portala i Tori, a teraz mamy do czynienia z fuzją Krakowskiej Grupy Kreatywnej (znanej z wydawania gier karcianych i planszowych, jak choćby „Zostań prezydentem” czy „Wyprawa”) oraz Wolf Fanga (wydawcy Legendy Pięciu Kręgów czy Crystalicum CCG). Pierwszym tworem wydawnictwa ma być wydanie długo oczekiwanego Crystalicum RPG. W sieci pojawiła się już strona wydawnictwa, lecz jest dopiero w budowie i na więcej informacji przyjdzie nam jeszcze poczekać. Wydawnictwo Portal Niekonwencjonalny dodatek do Neuroshimy pt. „Łowca maszyn / Zabójca mutantów” opuścił drukarnię. To pierwszy podwójny opis profesji; podręcznik został podzielony na trzy części: jedna dla łowcy, druga dla zabójcy, a trzecia dla obu wymienionych, zawierająca sprzęt i wszystko inne. Przykładowy pdf prezentuje się całkiem nieźle. Co więcej, wydawnictwo nie zasypia gruszek w popiele i już wkrótce powinny trafić w nasze ręce kolejne produkty, m.in. „Nordia” do Monastyru i neuroshimowy „Bestiariusz”. ZAGRANICA Abstract Nova Były już wiewiórki, byli ninja, są insekty. W grze „Noumenon” gracze wcielają się w rolę Sarkophagi, dziwnych insektopodobnych kreatur uwięzionych między wymiarami. „W miejscu, które nie jest miejscem, w stanie egzystencji poza zwyczajnymi przeżyciami.” Podczas dziwacznych przygód graczom przyjdzie poznawać rozbudowany świat, ale najważniejsza będzie współpraca. Mechanika oparta na dominie wymusza na graczach wkład w osiągnięcie sukcesu pozostałych. System ukaże się w lipcu, stąd natomiast możecie ściągnąć przykładowe strony podręcznika. Black Industries Na stronie wydawnictwa pojawiają się kolejne nowości związane z nadchodzącymi podręcznikami do nowej edycji Warhammera. Znajdziecie tam m.in. kilka kolejnych stron z dodatku o skavenach (opisujących odgrywanie i tworzenie postaci wywodzących się ze szczurzej rasy, używaną przez nich broń czy możliwe profesje), generator skaveńskich postaci (coś podobnego do generatora bretońskich wieśniaków) oraz listę pomniejszych klanów. Do sprzedaży trafiła także przygoda „Barony of the Damned”, w której na postacie graczy czekają zabójcze świnie, zakochane żaby oraz intryga w jednej z bretońskich prowincji. Gra treningowa dla pracowników Sanepidu. Contested Ground Studios Pamiętacie jeszcze czasy Zimnej Wojny? Ja też nie, ale nowy system tego niewielkiego wydawnictwa przypomni nam czasy, kiedy Berlin był podzielony na strefy okupacyjne, a ludzie pamiętali jeszcze o koszmarze II wojny światowej. „Cold City” jest grą zaufania, paranoi, ukrytych motywów i polowania na potwory w Berlinie roku 1950. Podczas szalejącej Zimnej Wojny wielonarodowe oddziały sekretnej Rezerwowej Agencji Policyjnej (Reserve Police Agency) muszą zmierzyć się z potwornymi wytworami wojennej technologii. Ale każdy kieruje się swoimi własnymi motywami i ma swoją własną opinię na temat pozostałych członków oddziału. Komu możesz zaufać w ciemnościach otaczających Berlin? Tak w skrócie wyglądają założenia systemu. Tutaj znajdziecie dziesięć przykładowych stron z podręcznika ozdobionych kapitalnymi rysunkami Stuarta Beela, natomiast tutaj więcej informacji na temat samego systemu. To nie wszystko. „Ojca chrzestnego” pamiętać musicie. „Mob Justice” jest kolejną nietypową i ciekawą grą. Tym razem przenosi nas w niezbyt interesujące realia Stanów Zjednoczonych, w których nie zniesiono prohibicji. Mafijne rodziny toczą ze sobą nieustanne walki, cały kraj jest przeżarty przez korupcję, uzależnieni od alkoholu politycy są gotowi zrobić wszystko za butelkę taniej whisky. Ludzie, którzy wprowadzili prohibicję uważają ten „Wielki Eksperyment” za olbrzymi sukces, który doprowadzi do powstania naprawdę cywilizowanego społeczeństwa. W tym całym kotle FBI, CIA czy zwykła policja starają się utrzymać porządek. Faktyczną władzę sprawuje mafia, ale nawet potężni donowie zaczynają rozumieć, że zbliża się czas zmian. Czas, kiedy trzeba odłożyć na bok walki o władzę i zjednoczyć się przeciwko najgorszemu – prohibicji. W „Mob Justice” gracze otrzymują możliwość wcielenia się w szeregowych członków Rodziny: gangsterów, przemytników czy dilerów narkotykowych. Przy odrobinie szczęścia i niezachwianej lojalności zdobędą uznanie i zaczną piąć się po szczeblach kariery. Może któryś z nich zdobędzie na tyle silną pozycję, by stać się ojcem chrzestnym? Sam system jest wciąż w fazie testów, ale wydawnictwo zapowiada wydanie go jeszcze w tym roku. Great White Games Hej, ty! Tak, do ciebie mówię! Do tamtego też. Słuchajcie uważnie, greenhorny, bo przywiozłem z Dziwnego Zachodu kilogramy nowości. Po pierwsze: słyszeliście o licytacji limitowanego podręcznika do Deadlands z numerem jeden, do którego dorzucali portret postaci wybranej przez zwycięzcę wykonany przez profesjonalnego rysownika i uścisk dłoni Stone’a? Zszedł za sumkę 561 dolców. Sporo, prawda? Szczególnie że zwykły limitowany podręcznik kosztuje zaledwie sześć dyszek. Cała sumka została przekazana na konto Fisher House Foundation. Natomiast 22 maja rozpoczęła się szalona, deadlandowa bonanza. Tak, właśnie tego dnia do sprzedaży trafił magiczny podręcznik do nowej edycji, zaś wydawnictwo wcale nie zapomniało o kilku związanych z tym ciekawych i kuszących promocjach. Cena nowego podręcznika to czterdzieści baksów. Cena nie jest wygórowana, z kolei jakość jest przednia. Recenzja jest już w drodze. Żeby zachęcić klientów do zakupów, GWG opublikowało na swojej stronie krótki zarys przygody do nowej edycji. To typowy jednostrzał, razem z nim możecie ściągnąć cztery karty postaci. Sześciostrzałowce w dłoń, Stetsony na łeb i na Dziwny Zachód, compadres. Oby nie zjadł was przypadkowy wygrzebaniec. Inne znane miasta uniwersum Iron Kingdoms to Dwie Nogi, Trzydzieści Dwa Zęby i Mnóstwo Włosów. Privateer Press Już w lipcu zostanie wydany dodatek do steampunkowego systemu Iron Kingdoms pt. „Five Fingers: Port of Deceit”, który poprowadzi graczy przez niekończące się przygody mające miejsce największym portowym mieście świata. Stanowi ono kryjówkę dla piratów, złodziei i mrocznych kultystów oraz jest miejscem pełnym tajemnic, intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie mogą dorobić się w nim fortuny, założyć własną organizację kryminalną lub skończyć na dnie zatoki. Na 208 stronach umieszczono niezbędne zasady związane z toczeniem miejskich kampanii, trzy nowe klasy prestiżowe, opisy wszelkiego rodzaju sklepów, sklepików, kompanii kupieckich, kasyn, gangów, zatok, ponad dwustu bohaterów niezależnych i wiele innych rzeczy. White Wolf Maj wyjątkowo nie rozpieszczał fanów Świata Mroku, WW uraczył ich tylko jednym dodatkiem. Jest to kronika do Maga pt. „Secrets of the Ruined Temple”, w której postacie graczy poznają wnętrza tajemniczych świątyń, skarbców i bibliotek starożytnych magów z Atlantydy, a także potężnych strażników, magiczne przedmioty i wiele innych rzeczy. Na wytrwałych czeka sekretna Atlantydzka świątynia umieszczona w Przestrzeni Astralnej. Dodatkowo podręcznik zawiera historię Atlantydy oraz zmiany, jakie dokonały się na tej wyspie w ciągu wieków. Jeśli chodzi o miłośników Exalted, doczekali się „Compass of Terrestrial Directions Vol.1: The Scavenger Lands”, który jest pierwszym z pięciu dodatków mających na celu rozwinięcie informacji o świecie zawartych w podręczniku podstawowym. Na stu sześćdziesięciu stronach zawarto m.in. zasady rozgrywania wielkich bitew oraz statystyki bóstw i potworów wywodzących się z Ziem Padlinożerców. Wizards of the Coast Wizardzi także spuścili nieco z tonu, bowiem w maju, poza kilkoma powieściami, wydali zaledwie jeden dodatek do Dungeons and Dragons. Jest to „Player’s Handbook II”, który dorzuca garść informacji do tego, co zostało zawarte w pierwszej części tego podręcznika. Znajdują się tam m.in. szczegóły dotyczące nowych klas (a także dodatkowe cechy dla tych już istniejących) czy narzędzia do bardzo szybkiego tworzenia postaci. Wszystko w twardej okładce i na dwustu dwudziestu czterech stronach. 8 czerwca 2006 |
Jak na miesiąc, w którym „White Dwarf” świętuje swój pięćsetny numer, kwiecień minął bez większych warhammerowych nowości.
więcej »Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
Lipiec-sierpień 2011
— Miłosz Cybowski
Maj-czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski
Marzec-kwiecień 2011
— Miłosz Cybowski
Styczeń-luty 2011
— Miłosz Cybowski
Wróżenie z fusów na nowy rok
— Miłosz Cybowski
Co przyniósł miniony rok?
— Miłosz Cybowski
Co przyniesie nowy rok?
— Miłosz Cybowski
Podsumowanie roku 2007 w kraju
— Adrian Kuc
Sierpień 2007
— Dagmara Biała, Miłosz Cybowski
Lipiec 2007
— Miłosz Cybowski
Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski
Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Kwiecień 2024
— Miłosz Cybowski
Krótko o komiksach: Zimno i do Wrót Baldura daleko
— Miłosz Cybowski
Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski